با مریسا میر، مدیر عامل یاهو آشنا شوید

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مریسا میر در لیست قدرتمندترین زنان حوزه کسب و کار

مریسا میر خیلی زود به دوران اوجش رسید، بطوریکه با 10 سال سابقه درخشان مدیر اجرایی گوگل، تنها 37 سال احتیاج داشت تا رئیس و مدیر عامل گوگل گردد.

با مریسا میر، مدیر عامل یاهو آشنا شوید

او که در تاریخ 30 می 1975 در ویسکانسین به دنیا آمد، فردی بسیار خجالتی بود و دوران کودکی خود را با کلاس های باله و شیرینی پزی و … گذراند. اما همین کلاس های خارج از برنامه بود که از او فردی با اعتماد به نفس و منضبط ساخت. در همان دوران نوجوانی علاقه او به ریاضیان و آمار بیشتر شده و استعدادهای بیشتری از خودش به نشان گذاشت. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا از بیوگرافی مریسا میر بیشتر بشنوید.

هنگامی که به دبیرستان واسوا وست رفت، در دروس شیمی، حساب دیفرانسیل و انتگرال، زیست شناسی و فیزیک خودش را به عنوان بااستعدادترین دانش آموز مدرسه عنوان نمود و درعین حال در فعالیت های غیر درسی هم بسیار پیروز بود؛ به طوری که ریاست کلوپ اسپانیایی مدرسه را در دست گرفت و سرپرستی گروه های مناظره دانش آموزی را هم به او دادند. تیم مناظره دانش آموزان مدرسه واسوا وست با رهبری او مدال قهرمانی استانی ویسکانسین را از آن خود کرد. او شغلی هم خارج از مدرسه پیدا نموده بود؛ مریسا در یک فروشگاه خواروبارفروشی تحویل دار بود و برای اینکه کار مشتریان را سریع تر راه بیندازد، کد محصولات را حفظ می کرد. وقتی دوران دبیرستان را به سرانجام برد، تامی تامپسون، فرماندار ویسکانسین او را به عنوان یکی از دو نماینده دانش آموزان این استان برای شرکت در اردوی ملی جوانان علوم در غرب ویرجینیا انتخاب کرد.

دوران دانشجویی

مریسا در دوران نوجوانی دوست داشت جراح مغز و اعصاب گردد؛ به همین خاطر پس از دبیرستان وارد کلاس های مقدماتی پزشکی دانشگاه استنفورد شد. کمی بعد او رشته تحصیلاتی خود را از علوم اعصاب بچه ها به رشته سیستم های نمادین تغییر داد. سیستم های نمادین ترکیبی است از علوم فلسفه، روانشناسی شناخت گرا، زبانشناسی و علوم کامپیوتر. در دوران دانشجویی او فوق العاده فعال بود، برای سرگرمی عضو تیم تشویق دانشجویی شده بود و البته در بیمارستان بچه ها به عنوان نیروی داوطلب کار می کرد. در جلسات مناظره دانشجویی حضوری مداوم داشت و در دروس خود به مقدار ای مستعد بود که استادان دانشگاه از او برای مطالعات و پژوهش های خود یاری می گرفتند. پس از مدتی او کسی بود که در کلاس های تکمیلی دروس علوم به دانشجویان ضعیف تر درس می داد. او یاری کرد دبیرستان برمودا رشته علوم کامپیوتر را به واحدهای درسی خود اضافه کند. پس از یکی دو سال اول دانشگاه، اریک رابرتز سرپرست گروه رشته سیستم های نمادین، از او خواست یکی از درس های همین رشته را تدریس کند. کلاس او به مقدار ای از طرف دانشجویان مورد استقبال نهاده شد که دانشگاه رسماً از او خواست کلاس را در طول تابستان هم ادامه دهد.

میر در سال 1997 مدرک کارشناسی خود را در رشته سیستم های نمادین با درجه ممتاز از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. پس از آن به مدت دو سال تحصیلات عالی خود را در رشته علوم کامپیوتر در این دانشگاه ادامه داد و در سال 1999 کارشناسی ارشد خود را در این رشته به سرانجام رساند. گرایش رشته های او در هر دو دوره، هوش مصنوعی بود. مریسا میر پس از اتمام دانشگاه، دوران کارآموزی خود را به پژوهشگری در موسسه بین المللی تحقیقات SRI منلو پارک استان کالیفرنیا و پس از آن در لابراتوار تحقیقاتی زوریخ گذراند. توانایی و خلاقیت او در دوران کارآموزی باعث شد در آستانه ورود به جهانی کار، 14 پیشنهاد شغلی دریافت کند.

دوران طلایی با گوگل در دوران جوانی

ازجمله شغل هایی که به میر پیشنهاد شد، تدریس در دانشگاه کارنگی ملون بود. شرکت مک کینزی هم از او برای پست مشاوره دعوت به همکاری نموده بود. این ها همه شغل های وسوسه نماینده ای بودند؛ اما مریسا تصمیم گرفت به جای آن، زندگی حرفه ای اش را از استارتاپ کوچکی شروع کند.

این استارتاپ، چهاردهمین پیشنهاد کاری او بود؛ شرکت کوچکی به نام گوگل که تازه تأسیس شده بود و مریسا بیستمین کارمند استخدامی و اولین مهندس زنی بود که در این شرکت شروع به کار کرد. مریسا رهبری تیم رابط کاربری و سرورهای وب را به عهده گرفت. او کد نویسی و نظارت تیم های کوچک مهندسانی را انجام می داد که روی طراحی و توسعه موتور جستجوی گوگل کار می کردند. در این دوره او به خاطر دقتش به جزئیات، در شرکت زبانزد همگان شده بود و همین باعث شد به سمت مدیریت محصولات ارتقاء شغلی پیدا کند و کمی بعد به مقام مدیریت و رهبری محصولات تحت وب رسید. او وظیفه داشت لوگوی گوگل را برای مناسبت های مختلف (مثل بزرگداشت ها، تعطیلات، جشن ها، رویدادها و روزهای خاص) طراحی کند. با سلیقه و استعداد عالی او در طراحی، شرکت گوگل هویتی منحصربه فرد پیدا کرد.

در سال 2002 و در سن 27 سالگی، میر مدیریت برنامه جذب استعداد گوگل را هم به عهده داشت. هدف این برنامه کشف جوانان مستعد و هوشمند و آموزش آن ها برای شغل های مدیریت درون سازمان بود. هرسال میر تعدادی از کارمندان تازه استخدام را برای یک برنامه دوساله انتخاب می کرد و آن ها را آموزش می داد. برت تیلور و جاستین روزنشتاین ازجمله افراد پیروزی بودند که زیر دست میر پرورش یافتند. در سال 2005 او به سمت نایب رئیس بخش جستجوی محصولات و تجربیات کاربران منصوب شد. در این زمان فعالیت های مریسا میر منجر به فراوری برترین و پیروز ترین محصولات این شرکت شد: گوگل مپ (Google Maps)، گوگل ارث (Google Earth)، استریت ویو (Street View)، نوار ابزار گوگل (Google Toolbar)، گوگل نیوز (Google News) و جی-میل (Gmail).

میر تا سال 2010 در همین سمت باقی ماند. زحمات او گوگل را از یک استارتاپ کوچک، تبدیل به شرکتی جهانی کرد که تا سال 2010، بیش از 30 میلیارد دلار ارزش داشت. در این زمان اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل از او خواست نقشه های محلی و خدمات مکان یابی و محل سکونت را ساماندهی کند. در این دوران میر هم زمان با فعالیت های خود در گوگل، در دانشگاه استنفورد استاد برنامه نویسی مقدماتی کامپیوتر بود و مدیریت و نظارت کالج پالتوآلتو را هم به عهده داشت و پیروز شد دو جایزه و مدال افتخاری را به پاس زحماتش در دانشگاه استنفورد از آن خود کند.

تصمیمات بعدی مریسا میر، نه تنها نظر اهالی سیلیکون ولی را به خود جلب کرد، بلکه همه جهان را به شگفتی واداشت.

افت و خیزهای یاهو

در 16 جولای 2012 و در سن 37 سالگی، مریسا میر به عنوان رئیس و مدیرعامل شرکت یاهو انتخاب شد. در آن موقع شرکت یاهو با مسائلی جدی روبرو بود، ارزش سهام شرکت سقوط نموده بود، بسیاری از کارمندان را به ناچار اخراج نموده بودند و عایدی ناشی از تبلیغات به شدت کاهش پیدانموده بود. میر پنجمین مدیرعاملی بود که در طی پنج سال در شرکت یاهو به کار گرفته می شد و فکر می کردند با قدرتی که دارد، می تواند برنامه ها و اهداف شرکت را بازسازی کند. او زنی بود که پا جای کارلی فیورینا، مدیرعامل اسبق شرکت هیولت پکارد و مگ ویتمن، مدیرعامل اسبق شرکت ای-بی گذاشته بود و بسیاری بر این عقیده بودند که اگر راه نجاتی برای یاهو وجود داشته باشد، کلیدش در دستان میر است.

میر به منظور ساده کردن فرآیند بروکراسی و بهبود بخشی به فرهنگ شرکت، یک برنامه آنلاین نو را به نام PB&J راه اندازی کرد. کارمندان می توانستند شکایات و مسائل خود را با این برنامه ثبت نمایند و بعلاوه در خصوص مسائلی که شرکت با آن روبرو بود، نظر و رأی بدهند. اگر مسئله ای 50 رأی می گرفت، مدیریت آنلاین به صورت اتوماتیک تحقیقاتش را درباره آن مشکل شروع می کرد و به آنالیز موضوع می پرداخت.

در فوریه سال 2013، میر تغییری در سیاست های پرسنل شرکت به وجود آورد که تمامی کارمندان دورکار را به دفتر شرکت بازگرداند. کمی بعد او قوانین مرخصی زایمان کارمندان زن را هم تغییر داد و یک یاری هزینه زایمان و یک هدیه اقتصادی برای والدین کودک را به تسهیلات موجود افزود. در این زمان میر به خاطر بسیاری از تصمیم های مدیریتی خود، بخصوص محدودیت و ممنوعیت دورکاری، تحت انتقاد شدید نشریات نیویورک تایمز و نیویورکر نهاده شد.

میر برای نجات یاهو ایده های مختلفی را امتحان کرد. در 20 می 2013، یاهو را متقاعد کرد که Tumblr را به مبلغ 1.1 میلیارد دلار بخرد. به نظر می آمد که کوشش ها به جایی نمی رسند: در جولای سال 2013 بازهم شاهد کاهش عایدیها بودند، گرچه سود نسبت به سال های گذشته کمی بالاتر رفته بود. واکنش وال استریت قابل پیش بینی بود: ارزش سهام یاهو 1.7% سقوط کرد. در سپتامبر همان سال اعلام شد که قیمت سهام یاهو از زمانی که میر مدیرعامل شده، دو برابر شده است؛ اما دلیل این افزایش به تجارت های شرکت تجاری چینی Alibaba Group با یاهو نسبت داده شد که قبل از انتصاب میر رخ داده بود.

شرکت یاهو همچنان در بحران دست وپا می زد. میر برنامه حساب شده ای برای برگرداندن یاهو به صحنه داشت. درحالی که گوگل و مایکروسافت علاقه خود را به خرید این شرکت ابراز نموده بودند، میر کوشش می کرد به کارمندانش انگیزه بدهد. او کل تیم مدیریتی یاهو را عوض کرد و گفت از همه می خواهد فقط روی یک کار متمرکز شوند؛ فراوریات نو آنلاین.

سقوط یاهو

در سپتامبر سال 2013، کوشش های میر او را در لیست 40 مدیرعامل برتر محله فورچن (Fortune) قرارداد و او را شانزدهمین زن قدرتمند جهانی تجارت گفت. مجله وگ (Vogue) نیز عکس او را روی جلد شماره ماه خود آورد.

میر سعی کرد کاری را که گوگل با کروم کرد، تکرار کند. او فکر می کرد با عقد قرارداد با فایرفاکس به عنوان مرورگر یاهو، می تواند روح تازه ای به این شرکت بدمد، ولی این کوشش هم به جایی نرسید.

در سال 2014، مریسا میر یاهو را واداشت شرکت برایترول را بخرد. این شرکت درزمینهٔ تبلیغات ویدیویی فعالیت می کرد و تصور می شد بتواند یاهو را درزمینهٔ تبلیغات مدیا به مطرح ترین شرکت جهان تبدیل کند. بااین حال در سرانجام سال 2014، ارزش سهام یاهو تغییر مثبتی ننموده بود.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1975

به "با مریسا میر، مدیر عامل یاهو آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مریسا میر، مدیر عامل یاهو آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید