خانه درختی پینه دوز شهرری

به گزارش وبلاگ مجله پریها، درخت توت قدیمی همچنان راسخ ایستاده است. بی شک قدیمی ترین موجود زنده ای است که همچنان جریان زندگی در میدان کوچک را زیرنظر دارد. می گویند این درخت بیش از 300سال است که قامت افراشته و درمورد آن داستان های جالبی هم نقل شده است.

خانه درختی پینه دوز شهرری

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

خبرنگاران- مهین قاسمخانی: وجود نواری زردرنگ بر پیکره درخت توت سبب شده تا بعضی براین باور باشند که تک درخت توت نشانه ای برای یک گنج پنهان است. بعضی از قدیمی های محله هم با دیدن این درخت یاد پیرمرد پینه دوزی می افتند که تا مدت ها از حفره موجود در تنه درخت به عنوان مغازه کوچک پینه دوزی استفاده می کرد. حالا دیگر تک درخت توت، یکی از عناصر هویتی میدان کوچک است که یکی از معروف ترین نقاط شهرری محسوب می گردد. مکانی که البته چندان هم شبیه به میدان نیست. این مکان درست در ضلع شرقی بازار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) واقع شده و از گذشته های دور به همین نام معروف بوده است. میدان کوچک را از قدیم با بنکدارانش می شناسند؛ به خصوص فروشگاه های قدیمی این میدان در زمینه عرضه بنشن یدطولایی دارند. بسیاری از اهالی شهرری و حتی زائران و مسافرانی که به این منطقه سفر می نمایند اغلب بنشن مورد احتیاج خود را به صورت عمده از بنکداران این میدان خریداری نمایند.

اما چرا این میدان به میدان کوچک معروف شده است. می گویند در گذشته میدانگاهی بزرگی درست کنار میدان کوچگ بود که در آن کسب و کار و تجارت رونق داشت. چیزی شبیه به بازار میوه و تره بار امروزی و اینگونه بود که میدان کناری آن به میدان کوچک معروف شد. در اطراف میدان کوچک قدم که بزنی، انواع مغازه ها را خواهی دید. از کبابی هایی که عطر خوش کبابشان اشتهای هر تازه واردی را برمی انگیزد تا فروشگاه های قدیمی و به قول مردم خنزرپنزر فروشی ها که در نوع خود جالب توجه هستند. نزدیک بودن میدان کوچک به بازار و خیابان حرم سبب شده تا این میدانگاهی یا بهتر بگوییم بازارچه محلی جذابیت زیادی برای اهالی شهرری و مسافران و زائران داشته باشد. بسیاری از مغازه های این بازارچه هنوزهم به سبک و سیاق قدیم اداره می شوند. مغازه داران که اغلب سن و سالی از آنها گذشته است گوشه ای می نشینند و زیرچشمی مراقب هستند تا شاگرد مغازه یا فرزندی که پا جای پای پدر گذاشته است به خوبی مشتری داری کند. زمانی در این میدانگاهی یک مغازه روغن کشی وجود داشت که روغن کنجد فراوری می کرد. کار روغن کشی از طریق آسیاب مخصوصی انجام می شد که نیروی محرکه آن چهارپایانی چون قاطر بود. بعدها این مغازه به کارخانه کوچک فراوری حلوا شکری تبدیل شد. بسیاری از فروشگاه های میدان کوچک هنوز به همان سبک قدیم اداره می گردد و آدمی را به یاد گذشته های نه خیلی دور می اندازد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 851

به "خانه درختی پینه دوز شهرری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه درختی پینه دوز شهرری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید