تنها خانه تاریخی و ثبتی داراب در دست مرمت

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مرمت خانه سوخیکان، یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی شهرستان داراب اطلاع داد.

تنها خانه تاریخی و ثبتی داراب در دست مرمت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی این استان، امروز پنجشنبه 26 مهر با اعلام خبر فوق گفت: با توجه به آنالیز های فنی، ضرورت مرمت بخش هایی از این اثر ارزشمند، به عنوان تنها خانه تاریخی ثبتی این شهرستان، در دستور کار نهاده شد.

این مقام مسئول به تشریح بخشهای این فصل از مرمت خانه تاریخی سوخکیان پرداخت و افزود: ز مجموع متراژ 2000 متر مربع این خانه تنها 120 متر مربع آن در تملک میراث فرهنگی می باشد که در این فصل اجرای مجدد طاق آجری فروریخته در زیرزمین، اجرای عملیات سبک سازی و پوشش چوبی راهرو زیر زمین و عمارت اصلی، تعمیرات ازاره های سنگی بخش های داخلی بنا، اجرای عملیات استحکام بخشی ستون های گچی ایوان اصلی در دست اجرا است.

او افزود: ضمن این که اجرای عملیات و تعمیرات موذی بادگیر عمارت، برچیدن و بارگیری کلیه آوارهای داخلی بنا، اجرای تعمیرات آجری نمای داخلی بنا با تکیه بر اصول علمی مرمت اجرا می گردد.

او همچنین افزود: با اعتبار2 میلیارد و 800 میلیون ریال در طی 4 مرحله، عملیات مرمت در این خانه اجرا شده است که از این میزان، با اعتباری حدود 2 میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی 25 درصد، اقدامات اجرایی این فصل درحال انجام است که پیش بینی می گردد تا قبل از سرانجام امسال، به اتمام برسد.

داوود مرادی مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان داراب نیز افزود: به وسیله نماینده شهرستان داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، پیگیر تخصیص اعتبار برای تملک دیگر بخشهای این خانه تاریخی هستیم که در صورت عملیاتی شدن این اقدام، خانه سوخکیان به بازارچه دائمی صنایع دستی داراب تبدیل می گردد.

مرادی خاطر نشان کرد: در طول یک سال گذشته نیز، هر چهارشنبه در این خانه تاریخی، بازارچه موقت صنایع دستی برپا بوده است تا زمینه برای دائمی شدن آن مهیا گردد.

خانه سوخکیان داراب با 2 هزار متر زیر بنا دارای 3 بخش تیمچه ورودی، حیاط اندرونی و حیاط بیرونی است. از تزئینات این بنا که بر ارزش آن افزوده است می توان به گچ بری ها و نقاشی های متنوع و منحصر به فرد در سقف ها و نمای ساختمان ، تزئینات آجر کاری، استفاده از کاشی با طرح و رنگ های متفاوت و زیبا در ازاره بنا و همچنین مزین بودن ستونها به گچ بری های زیبا اشاره نمود. همچنین این بنا، تنها خانه ثبتی و بادگیر دار شهرستان داراب است که به شماره 4679 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 اسفند 1397 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 153

به "تنها خانه تاریخی و ثبتی داراب در دست مرمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها خانه تاریخی و ثبتی داراب در دست مرمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید