تاثیر رژیم غذایی گیاهی بر لاغری

به گزارش وبلاگ مجله پریها، سیناپرس/برای خیلی از افراد رژیم غذایی گیاهی بیش از آنکه فقط شیوه غذا خوردن باشد انتخاب شیوه زندگی با ملاحظات زیست محیطی، اخلاقی و سلامتی است.

تاثیر رژیم غذایی گیاهی بر لاغری

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

آیا رژیم غذایی گیاهی به معنای وگان بودن، گوشت نخوردن و گیاهخواری است یا معنای دیگری دارد؟

دکتر سیمون استینسون، پژوهشگر تغذیه از بنیاد تغذیه بریتانیا می گوید: بسیاری از روش های تغذیه به طور اساسی گیاهی هستند اما می توانند شامل گوشت یا ماهی هم باشند؛ برای مثال رژیم غذایی مدیترانه ای یا رژیم غذایی متعادل که در نمونه راهنمای تغذیه سالم از طرف دولت اعلام شده است.

دکتر شیرین قسام، متخصص خون شناسی (هماتولوژی) و سرپرست واحد درسی تغذیهٔ گیاهی در دانشگاه وینچستر می گوید: از نظر من پیروی از رژیم غذایی گیاهی به معنای آن است که فرد (حداقل) 85 تا 90 درصد غذا های گیاهی مصرف کند.

رژیم غذایی سالم گیاهی چگونه است؟ قسام می گوید: این رژیم یعنی از مواد غذایی گوناگون به نسبت های مساوی بخوریم، مثل بشقابی که آن را به چهار قسمت تقسیم کنیم، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل (نه غلات تصفیه شده) و پروتئین گیاهی که به طور عمده از حبوبات و لوبیا ها و غلات تشکیل می گردد و بیشتر روزها هم مقداری دانه ها و مغز های گیاهی.

می تواند بر کاهش وزن مؤثر باشد

دکتر قسام ادامه می دهد: پژوهش های علمی روی جمعیت های غیر گیاهخوار در طول 20 تا 30 سال نشان داده است کسانی که مواد غذایی گیاهی مصرف می نمایند در طول زمان اضافه وزن کمتری نسبت به کسانی که بیشتر گوشت، لبنیات و تخم مرغ می خوردند، داشتند. گروه های پژوهشی گوناگون و هم چنین پژوهش هایی در هاروارد و مرکز پژوهشی اپیک به مدت 20 تا 30 سال افراد را تحت نظر گرفتند. وقتی به نتایج این تحقیقات، پژوهش های دن بویتنر را هم اضافه کنیم که به آنالیز افراد حدود 100 ساله پرداخته است، به شواهدی دست پیدا می کنیم. کسانی که حدود 85 درصد مواد غذایی گیاهی مصرف می نمایند طولانی تر و سالم تر و با بیماری های کمتری عمر می نمایند.

دکتر جما نیومن می گوید: اگر می خواهید روش زندگی گیاهخواری را انتخاب کنید کوشش کنید تا آن را مبتنی بر مواد غذایی کامل قرار دهید. او پیشنهاد می نماید تا از مواد غذایی و دستوراتی استفاده کنیم که حس نکنیم ما را محدود می نمایند و خودمان را با میوه ها و سبزی های نشاسته دار سیر کنیم. او توصیه می نماید که حبوباتی مثل نخود، عدس، لپه، لوبیا سیاه و لوبیا سفید بخوریم چون سرشار از پروتئین و فیبر هستند و باعث سلامت دستگاه گوارش می شوند. او هشدار می دهد که اگر تا به حال این مواد غذایی را نخورده اید بهتر است کم کم و به تدریج دستگاه گوارش خود را به آنها عادت دهید تا دچار نفخ نشوید.

وقتی رژیم غذایی گیاهی باعث کاهش وزن نمی گردد

جانشین های گیاهی مشابه هله هوله ها و غذا های ناسالم دلیل نمی گردد چون گیاهی هستند برای شما مفید باشند. این که به جای رول سوسیس گوشتی نوع گیاهی آن را بخوریم انتخاب سالم تری نیست و باعث نمی گردد که وزن کم کنیم.

دکتر استینسون می گوید: برخی محصولات و مواد غذایی ممکن است دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده و نمک باشند که بهتر است مصرف آنها را محدود کنیم. شما می توانید میزان این مواد غذایی را با مشاهده برچسب مواد غذایی یا علامت های هشدار دهنده روی برخی محصولات دریابید.

دکتر نیومن اضافه می نماید: مردم فکر می نمایند اگر رژیم غذایی گیاهی بگیرم خود به خود لاغر می شوم، و گاهی فقط با همین هدف آن را آغاز می نمایند که در برخی موارد خیلی هم مضر است.

وزن موضوع پیچیده ای است. فقط یک معادله ساده غذا خوردن و انرژی سوزاندن نیست، عوامل زیادی در آن نقش دارد: محیط غذایی ما و فروشگاه هایی که به آن دسترسی داریم، اینکه چطور عظیم شده ایم و بار آمده ایم و حتی مسائلی مثل نوع شیفت کار و استرس.

یکی از تله های معمول این است که برای مثال برگر هایی بهره ببرید که از چغندر یا لوبیا تهیه می شوند و سالم تر از برگر های فرآوری شده با سویا هستند که به هر حال آنها هم انتخاب های بهتری نسبت به همبرگر های گوشتی هستند.

به نظر دکتر قسام برچسب مواد غذایی گیاهی به ویژه وقتی با واژه های کم چربی و فیبر بالا همراه گردد باعث سردرگمی خریداران می گردد. او هشدار می دهد که افراد فکر می نمایند مواد غذایی سالمی می خورند در حالی که کاملا برعکس است. هر چیزی که برچسب دارد باید در خصوص آن محتاط بود. اگر مواد غذایی برچسب دار مصرف می کنید در پی آنهایی باشید که دارای فیبر بیشتری باشند و حواس تان به مقدار نمک و چربی و شکر موجود در آنها هم باشد.

آیا باید کالری های مصرفی خود را بشمارید؟

دکتر قسام می گوید: اگر رژیم غذایی خود را بر مبنای چهار گروه از مواد غذایی (میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات) تنظیم نموده باشید، لازم نیست خیلی نگران وعده های غذایی خود باشید یا مدام کالری های خود را بشمارید چون بیشتر مواد غذایی گیاهی، در واحد حجم، کالری کمتری نسبت به مواد غذایی حیوانی دارند. مواد غذایی گیاهی به طور معمول سرشار از مواد مغذی هستند.

دکتر نیومن در خصوص محدود کردن میزان کالری مصرفی در هنگام رژیم غذایی گیاهی با مواد غذایی کامل هشدار می دهد. او توصیه می نماید که اگر ضروری است وزن کم کنید برای بیشتر افراد فقط کافی است وقتی گرسنه هستید غذا بخورید و وقتی سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید.

رژیم غذایی گیاهی خود را تکمیل کنید

همه کارشناسان اتفاق نظر دارند که اگر شما ٪100 رژیم غذایی گیاهی را رعایت کنید احتیاج به مکمل ها یا مواد غذایی تقویت شده ای دارید تا دچار کمبود مواد غذایی مهم و ضروری نشوید.

دکتر استینسون می گوید: اگر رژیم غذایی وگان یا گیاهخواری دارید باید غذا هایی بخورید که ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن مثل ویتامین ب12، آهن، کلسیم و ید را تأمین کند. کارشناسان هم چنین تأکید می نمایند که به مقدار کافی امگا3 مصرف کنید. ویتامین ب12 به طور طبیعی در مواد غذایی گیاهی یافت نمی گردد از این رو مهم است که همراه با رژیم غذایی وگان، مواد غذایی تقویت شده یا مکمل های غذایی مصرف کنید. برخی از جانشین های گیاهی لبنیات مانند نوشیدنی های جو، سویا و بادام با کلسیم و مواد دیگر غنی شده اند اما برای اطلاع از میزان ویتامین و مواد معدنی به برچسب آنها توجه کنید.

زیاد ذهن خود را درگیر لاغر شدن نکنید

دکتر نیومن می گوید: بهترین راه این است که برای کاهش وزن به انتخاب های سالم رو بیاورید. بله، غذای کامل و سالم و رژیم غذ ایی گیاهی مفید است اما فکر کنید که چیزهای دیگری هم هست که به بهبود سلامتی شما یاری می نماید؟ حتی اگر اضافه وزن دارید، روی خوردن پنج بار یا بیشتر میوه و سبزی در روز، ورزش منظم و مداوم، محدود کردن نوشیدن الکل و کشیدن سیگار تمرکز کنید، به این ترتیب خطر جوان مرگ شدن خود را هم کاهش داده اید.

منبع: همگردی
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1412

به "تاثیر رژیم غذایی گیاهی بر لاغری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر رژیم غذایی گیاهی بر لاغری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید