به مناسبت 25 اردیبهشت و روز بزرگداشت فردوسی؛ نمایش 50 نسخه خطی نفیس از شاهنامه در گنجینه رضوی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، کارشناس مسوول گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی در جمع خبرنگاران گفت: نسخه های خطی شاهنامه از نظر هنری بسیار نفیس هستند و تعدادی از آنها مصور است و سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیشترین تعداد نسخ خطی شاهنامه را در کشور در اختیار دارد.

به مناسبت 25 اردیبهشت و روز بزرگداشت فردوسی؛ نمایش 50 نسخه خطی نفیس از شاهنامه در گنجینه رضوی

سیدمحمدرضا فاضل هاشمی اضافه کرد: نسخۀ دست نویس شاهنامه متعلق به قرن 10 هجری و عصر صفویه، قدیمی ترین نسخه شاهنامه در این مجموعه است که به خط نستعلیق شیخ محمد چشتی در جداول چهار ستونی و در 549 برگ کتابت شده و با شمارۀ ثبت 4247 در گنجینۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می گردد.

وی همچنین از کامل ترین شاهنامۀ فردوسی این گنجینه یاد کرد و ادامه داد: این نسخه حاوی پنج جلد از شروع شاهنامه (گفتار اندر ستایش خسرو) تا سرانجام آن (پادشاهی کیخسرو) است و با شمارۀ 43015 در این گنجینه ثبت شده است.

کارشناس مسوول گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی از یکی دیگر از بهترین های این گنجینه نام برد و گفت: مصورترین نسخه شاهنامه این کتابخانه به شماره های 31279 تا 31281، شامل دفتر اول تا سوم شاهنامه می باشد که 116 تصویر را در برگرفته است.

وی اضافه کرد: شاهنامۀ مصور اهدایی رهبر معظم انقلاب متعلق به قرن 12 وبه شمارۀ اموال 53434 یکی دیگر از نفایس شاهنامه ای این گنجینه است.

گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از یکصد هزار نسخه خطی نفیس و تاریخی در موضوعات گوناگون در اختیار دارد که همه آنها مراحل دیجیتال سازی را پشت سر گذاشته اند. بخشی از این آثار در سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir در دسترس است و علاقه مندان می توانند با مراجعه به این درگاه اینترنتی از این نُسخ بهره مند شوند.

25 اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی است.

ایرنا

منبع: گردشبان
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1039

به "به مناسبت 25 اردیبهشت و روز بزرگداشت فردوسی؛ نمایش 50 نسخه خطی نفیس از شاهنامه در گنجینه رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به مناسبت 25 اردیبهشت و روز بزرگداشت فردوسی؛ نمایش 50 نسخه خطی نفیس از شاهنامه در گنجینه رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید