بسیاری از مراحل الکترونیکی کردن انتخابات برای سال آینده صورت گرفته است ، امنیت انتخابات جزء اولویت شورای نگهبان

به گزارش وبلاگ مجله پریها، سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان باید مطمئن باشد که رایی که مردم به صندوق ها می ریزند به همان صورت هم خوانده گردد، زیرا آن وظایفی که در جهت صیانت ازحق الناس وجود دارد برای شورای نگهبان مهم است.

بسیاری از مراحل الکترونیکی کردن انتخابات برای سال آینده صورت گرفته است ، امنیت انتخابات جزء اولویت شورای نگهبان

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، الکترونیکی شدن انتخابات سالیانی است که در جوامع دولتی و حکومتی مورد بحث و کنش قرار گرفته است. برای اولین بار این موضوع در زمان دولت سازندگی بر سر زبان ها افتاد. وزرای کشور هر دولت نیز بر الکترونیک شدن انتخابات و خارج کردن انتخابات از سنتی و سوق دادن آن به انتخابات مدرن مصمم بودند؛ اما این پیچ و خم های موجود چیست که هنوز این اتفاق در کشوری که هر دو سال یک انتخابات در خود می بیند، هنوز محقق نشده است.

عباسعلی کدخدایی سخنگو و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در تبادل نظر با خبرنگار پارلمانی خبرنگاران، درباره الکترونیکی کردن انتخابات، اظهار کرد: بسیاری از مراحل الکترونیکی کردن انتخابات برای سال آینده صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در یکی دو مرحله که مرتبط به صندوق های رای است مشکلاتی در زیرساخت ها و همچنین امنیت آن ها وجود دارد که باید اقداماتی در این جهات انجام گردد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان باید مطمئن باشد که رایی که مردم به صندوق ها می ریزنند به همان صورت هم خوانده گردد، زیرا آن وظایفی که در جهت صیانت ازحق الناس وجود دارد برای شورای نگهبان مهم است.

کدخدایی توضیح داد: اگر شورای نگهبان به این جمع بندی برسد که در فرآینده الکترونیکی شدن انتخابات مسئله ای وجود نداشته باشد قطعا با آغوش باز از آن استقبال خواهد نمود.

به گزارش خبرنگاران،جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور، در (11 بهمن ماه) در نشست خبری در پاسخ به سوال دانشجو درباره برگزاری انتخابات سال آینده به صورت پستی یا اینترنتی، اظهار کرد: انتخابات اینترنتی در هیچ کجای جهان برگزار نشده است که ایران دومین کشور در این امر باشد زیرا این اخذ رای گیری از امنیت لازمی برخوردار نیست.

وی اضافه کرد: درباره اخذ رای گیری به صورت پستی، این نوع رای گیری در قانون تعریف نشده است، فلذا از نظر بنده این نوع رای گیری کاملا منتفی است.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وزارت کشور نظرسنجی انجام داده است و تا به امروز چندرصد مردم ابراز تمایل به شرکت در انتخابات نموده اند؟ گفت: همانطور که وزیر کشور اشاره نموده اند که اگر با چهارساله پیش مقایسه گردد ابراز تمایل به شرکت در انتخابات در بین مردم پایین است که این مورد هم دارای دلایلی است.

عرف با بیان اینکه عوامل پایین بودن مشارکت تحریم های ظالمانه و فشار سنگین مالی بر مردم و همچنین بیماری کرونا است، اضافه کرد: اکنون یکی از دغدغه های مهم وزارت کشور سلامت عوامل اجرایی انتخابات است و قاعدتاً باید یک تضمینی برای این عوامل ایجاد گردد.

وی اعلام کرد: یکی از پیشنهادها این است که عوامل اجرایی را جزء افراد اولویت دار واکسن کرونا قرار بدهیم تا سلامت این افراد تضمین گردد.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه در انتخابات مجلس در مناطقی از کشور به دلیل ترس از کرونا در انتخابات شرکت نکردند، توضیح داد: این اتفاق طبیعی بود زیرا سلامتی مردم از همه چیز مهم است فلذا این عامل در شرکت انتخابات 1400 نیز تاثیرگذار خواهد بود.

عرف با اشاره به مشارکت 42 درصدی انتخابات مجلس، گفت: پیشنهاد دومی وجود داشت مبنی بر افزایش روزهای اخذ رای گیری که این پیشنهاد قانونا منتفی است زیرا در قانون ذکر نشده است و وزارت کشور نیز این اجازه را ندارد.

معاون وزیر کشور تاکید نمود: از این رو انتخابات در یک روز برگزار خواهد شد اما نهایتا شاید ساعات اخذ رای گیری را بتوانیم افزایش دهیم که این مورد باید با شورای نگهبان رایزنی گردد که برداشت بنده این است که شورای نگهبان نیز در این رابطه مخالفتی نداشته باشد.

عرف اضافه کرد: اقدام بعدی این است که شعب اخذ رای گیری را افزایش دهیم که طبق جلسه اخیر اطلاعاتی از فرمانداری ها جمع آوری شده است که کدام مناطق کشور نیاز به تعدد شعب دارد که طبق آمار وزارت کشور حدود 10 درصد افزایش شعب خواهیم داشت.

رئیس ستاد انتخابات کشور در سرانجام گفت: قصد وزارت کشور این است که تراکم و تجمعات را در شعب ها کاهش دهد زیرا سلامت مردم برای وزارت کشور مهم است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1513

به "بسیاری از مراحل الکترونیکی کردن انتخابات برای سال آینده صورت گرفته است ، امنیت انتخابات جزء اولویت شورای نگهبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسیاری از مراحل الکترونیکی کردن انتخابات برای سال آینده صورت گرفته است ، امنیت انتخابات جزء اولویت شورای نگهبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید