به روزرسانی قانون ثبت شرکت پس از 89 سال

به گزارش وبلاگ مجله پریها، خبرنگاران : معاونت حقوقی ریاست جمهوری در قانون ثبت شرکت ها مصوب 1310، اصلاحاتی صورت داد.

به روزرسانی قانون ثبت شرکت پس از 89 سال

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، معاونت حقوقی ریاست جمهوری در اطلاعیه ای اعلام نموده است:

یکی از مهم ترین قوانینی که اصلاح آن می تواند نقش مؤثری در بهبود رتبه ایران در شاخص کسب و کار بانک جهانی داشته باشد، بی شک قانون ثبت شرکت ها مصوب 1310 است؛ لذا این موضوع در مصوبه 1/ 3/ 1396 هیأت وزیران مدّ نظر نهاده شده و سازمان ثبت اسناد و املاک مکلف به انجام اقدامات لازم در این خصوص شد.

در این راستا پیش نویس لایحه ای توسط قوه قضائیه تهیه و تقدیم دولت شد و در کمیسیون های دولت آنالیز و در صحن هیئت دولت مطرح شد. دولت با توجه به ابعاد مهم حقوقی و تجاری موضوع، تصمیم گرفت تا در جهت تأمین ملاحظات مورد اشاره و تأمین نظرات دستگاه ها، اصلاح متن پیشنهادی را بر عهده کارگروه منتخبی با مسئولیت معاونت حقوقی رئیس جمهور قرار دهد؛ بر همین اساس معاونت حقوقی رئیس جمهور با تشکیل کارگروه و پس از استعلام کتبی نظرات و استماع دیدگاه های صاحب نظران، اصلاحات لازم را اعمال و النهایه متن پیشنهادی در جلسه چهارشنبه مورخ 10/10/ 1399 هیأت دولت مورد تصویب نهاده شد.

از مهم ترین نوآوری های این لایحه که تأثیر به سزایی در بهبود محیط کسب و کار خواهد داشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ثبت در دفاتر الکترونیکی و همچنین صدور صورتحساب الکترونیکی کافی بوده و نیازی به صدور صورتحساب کاغذی و تهیه دفاتر کاغذی یا ثبت در آنها نیست.

2- الزام اشخاص حقیقی و حقوقی به اخذ مجوز از دستگاه یا هر نهاد صادرکننده مجوز دیگری در زمان ثبت شخص حقوقی، جز در موارد مصرح در قانون، ممنوع است.

3- ارتباط الکترونیکی مستقیم بین سازمان ثبت و مراجع صدور مجوز ایجاد می شود.

4- در مواردی که انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار الزامی است، پس از لازم الاجرا شدن این قانون، الزامی نبوده و به نحو الکترونیکی در سامانه سازمان ثبت منتشر می شود و دارای همان اعتبار و اثر قانونی است.

5- پیش بینی صندوق الکترونیکی همزمان با ثبت شخص حقوقی، به نحوی که ابلاق اوراق قضایی، مالیاتی و تأمین اجتماعی، به صورت الکترونیکی صورت پذیرد.

6- نظام حقوقی نام اشخاص حقوقی و همچنین لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی جامع نام اشخاص حقوقی، نام تجارتی و علامت تجارتی ساماندهی می شود.

7- تبدیل کلیه شرکت ها به یکدیگر و همچنین تجزیه یا ادغام آنها در یکدیگر از نظر شکلی و ابعاد ثبتی، تبیین و مشخص تکلیف می شود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1430

به "به روزرسانی قانون ثبت شرکت پس از 89 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به روزرسانی قانون ثبت شرکت پس از 89 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید