بحران در روابط مراکش و اسپانیا بر سر رهبر پولیساریو

به گزارش وبلاگ مجله پریها، پس از اینکه وزارت خارجه مراکش سفیر اسپانیا در مراکش را برای شرح درباره استقبال کشورش از رهبر جبهه جدایی طلب پولیساریو احضار کرد که با هویت جعلی الجزایری برای درمان کرونا وارد اسپانیا شده، بحران جدیدی میان رباط و مادرید به وجود آمده است.

بحران در روابط مراکش و اسپانیا بر سر رهبر پولیساریو

روزنامه ال موندو اسپانیا نوشت، در پی میزبانی مخفیانه اسپانیا از ابراهیم غالی، رهبر جبهه جدایی طلب پولیساریو که با هویت جعلی الجزایری برای درمان ویروس کرونا وارد مادرید شده است، وزارت خارجه مراکش سفیر اسپانیا در رباط را احضار و از وی درباره این اقدام کشورش شرح خواست.

این وزارتخانه مراتب نارضایتی خود را از موضع ناعادلانه مادرید ابراز و گفت، رباط درخصوص تمامیت ارضی خود و اینکه صحرای غربی موضوعی موجودیتی برای مراکش است، ارفاقی قائل نمی گردد و نادیده دریافت این واقعیت اقدامی علیه شراکت استراتژیک میان رباط و مادرید است.

وزیر خارجه اسپانیا در ارتباط با میزبانی کشورش از غالی و تاثیر آن بر روابط با مراکش گفته بود، دو کشور روابط و همکاری ممتازی در همه زمینه ها دارند و استقبال مادرید از غالی روی روابط میان این کشور تاثیری نمی گذارد.

اما وزارت خارجه مراکش گفت، این اقدام اسپانیا اقدام یک کشور دوست نیست.

وبسایت le 360 نزدیک به مقامات مراکش به نقل از مسوولی ارشد در مراکش گفت، این مسوول موضع خائنانه مقامات اسپانیا را محکوم کرد.

این مسوول مراکشی گفت، اسپانیا با استقبال محرمانه از رهبر پولیساریو، مراکش را دوست و شریک خود ندانست.

این دیپلمات ارشد مراکش معتقد است، این موضع گیری اسپانیا ناعادلانه بوده و با روح مشارکت و حسن همجواری میان دو کشور مغایرت دارد. این موضع گیری ابهامات و سوالاتی نزد مراکش برمی انگیزد.

روز پنجشنبه رسانه های اسپانیا گفتند، غالی با هویت جعلی الجزایری با اسم محمد بن طبوش چهارشنبه شب به دلیل مسائل شدید تنفسی وارد اورژانس بیمارستان شهرک لوگرونیرو شد.

بوبکر اونگیرو، تحلیلگر مراکشی بر این باور است که استقبال اسپانیا از رهبر پولیساریو براساس عرف دیپلماتیک اقدامی مغایر با حسن همجواری است. از طرفی هم مراکش از موضع دوگانه اسپانیا، بازی های مبهم این کشور در ارتباط با تمامیت ارضی مراکش به ستوه آمده و به همین دلیل سفیر اسپانیا در رباط را فراخوانده است.

وی گفت، هدف از میزبانی اسپانیا از رهبر پولیساریو با مداخله شخصی رئیس جمهوری الجزایر و با هویت جعلی الجزایری مخفی کردن تبانی اسپانیا و الجزایر است تا مراکش و سازمان های حقوق بشری متوجه نشوند اما در نهایت دوگانگی گفتمان دولت اسپانیا برملا شد.

این اقدام در حالی صورت می گیرد که از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا حاکمیت مراکش بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخت، روابط رباط و مادرید متشنج شده است.

وزیر خارجه اسپانیا در مورد اقدام مذکور واشنگتن گفته بود، این اقدام به نفع اختلاف بر سر منطقه صحرای غربی نیست بلکه این اختلاف را پیچیده می نماید.

حتی موضع مخالف اسپانیا با این اقدام آمریکا روی نشست اسپانیا و مراکش تاثیر گذاشته است که قرار بود 17 دسامبر برگزار گردد اما بارها به تاخیر افتاده است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1620

به "بحران در روابط مراکش و اسپانیا بر سر رهبر پولیساریو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران در روابط مراکش و اسپانیا بر سر رهبر پولیساریو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید