مقام روس: آمریکا و انگلیس، اصلی ترین ناقضان حقوق بین الملل هستند

به گزارش وبلاگ مجله پریها، معاون دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به اینکه آمریکا و انگلیس در تعداد موارد نقض قوانین بین المللی در دنیا پیشرو هستند، گفت: مسکو آماده تعامل با اوبراین - جانشین بولتون است، ولی واشنگتن تمایلی به رایزنی ندارد.

مقام روس: آمریکا و انگلیس، اصلی ترین ناقضان حقوق بین الملل هستند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، الکساندر وندیکتوف معاون دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه در مصاحبه با خبرگزاری نووستی بیان کرد که ایالات متحده و انگلیس در تعداد موارد نقض قوانین بین المللی، در دنیا پیشرو هستند و نمونه های اخیر آن، ماجرای طلاس ونزوئلا و مجمع الجزایر چاگوس است.

وندیکوف گفت: طی سال های اخیر در غرب، چیز عجیب و غریبی ساخته و پرداخته شده است - به اصطلاح نظم مبتنی بر قوانین. واقعیت این است که تا به امروز هیچ کس نمی تواند درک کند که اصل این قوانین چیست. مطمئناً این مسئله هنوز بعنوان قوانین بین المللی به رسمیت شناخته نشده است، برای اینکه ایالات متحده و انگلیس از لحاظ تعداد موارد نقض قوانین المللی با اطمینان صندلی نخست را دارند.

وی به عنوان نمونه، داستان توقیف 30 تن طلای ونزوئلا در انگلستان را نام برده و اضافه نمود: واقعیت این است که این نخستین بار نیست که انگلیس ها چنین کاری را انجام می دهند. پس از جنگ دنیای دوم ، ذخایر طلای تعدادی از کشورها که به طور موقت به لندن تخلیه شده بود، ناپدید شد. سرنوشت مشابهی پس از سرنگونی صدام حسین در عراق و همچنین برای لیبی، پس از مرگ معمر قذافی، رخ داد.

به گفته این مقام روس، نمونه دیگر چنین نقض هایی، داستان مجمع الجزایر چاگوس در اقیانوس هند است. وی شرح داد: ایالات متحده در آنجا پایگاهی به نام دیگو گارسیا دارد که از آنجا بمب افکن های راهبردی آمریکایی، خاور میانه را بمباران می نمایند. در سال 2019 ، دیوان بین المللی دادگستری سازمان ملل متحد (لاهه) حکم داد که لندن باید این مجمع الجزایر را به جمهوی موریس بازگرداند و حتی تاریخ آن نیز معین شد - نوامبر همان سال. در حالیکه انگلیسی ها این تصمیم را نادیده گرفته و آن را باطل بیان کردند و آمریکایی ها هم از آنها حمایت کردند.

الکساندر وندیکتوف همچنین بیان کرد که شورای امنیت روسیه برای تعامل و همکاری با رابرت اوبراین مشاور رئیس جمهوی آمریکا در مسائل امنیت ملی آمادگی دارد، ولی مقامات واشنگتن همه رایزنی ها را لغو می نماید.

این مقام روس گفت: ما آماده هستیم تا همکاری خود را با اوبراین - جانشین جان بولتون ادامه دهیم، ولی متأسفانه ، تمام رایزنی های برنامه ریزی شده قبلی به ابتکارعمل طرف آمریکایی لغو شده است. در ماه فوریه، نشست دوجانبه نمایندگان روسی با آندرو پیک جانشین تام ویلیامز درباره همکاری ها بین مسکو و واشنگتن، در آخرین لحظه لغو شد. مذاکرات با خود ویلیامز نیز طبق تصمیم واشنگتن لغو شده بود. در حالی که ما برای رایزنی درباره موضوعات حساس در روابط دوجانبه آمادگی داشته و قصد داشتیم برای برطرف نگرانی ها پیشنهادات معینی ارائه دهیم.

وندیکتوف یادآور شد: به طور کلی، بعد از تغییرات اجرا شده در شورای امنیت آمریکا، شرایط بسیار خوبی برای شروع تعامل با تیم آقای اوبراین ایجاد شد. شاید بتوان این کار را با آقای رایان تالی، که جایگزین ویلیامز شده، شروع کرد.

رایان تالی در اواسط ماه جولای به سمت مدیر ارشد در مسائل مربوط به روسیه و اروپا در شورای امنیت ملی ایالات متحده منصوب شد. این پست پیش از این در دست تام ویلیامز بود که برای خدمت به وزارت دفاع آمریکا اعزام شده است.

اوبراین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، روز گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس، بیان کرد که تا به امروز آنقدر تحریم های زیادی علیه روسیه اعمال شده است که دولت آمریکا دیگر امکان محدودی برای ادامه اقدامات محدودیت نماینده علیه مسکو در اختیار دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که دولت ترامپ دقیقاً برای جلوگیری از مداخله ادعا شده روسیه در انتخابات آمریکا چه کاری انجام داده، گفت: هیچ دولتی با روسیه سخت گیرانه تر از دولت فعلی آمریکا برخورد ننموده است، ما صدها سازمان روسی را تحریم کردیم. دیگر تقریباً تحریمی باقی نمانده که علیه روسیه اعمال نشده باشد.

اوبراین در اوایل ماه آگوست گفته بود که روابط روسیه و آمریکا تنها در صورتی می تواند متفاوت باشد، اگر مسکو از سیاست تهاجمی خود علیه سایر کشورها دست بردارد و روابط محبت آمیز ای با اروپا و آمریکا داشته باشد. تنها در این صورت، دیگر نیازی به تحریم نخواهد بود. وی سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا را از لحاظ میزان قاطعیت در برخورد با روسیه، با سیاست دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان مقایسه نموده بود.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، در عین حال زمینه های مختلفی را برای توسعه روابط بین مسکو و واشنگتن نام برده بود و به عنوان مثال به امکان گفت وگوهای دوجانبه درباره تمدید پیمان استارت و همکاری در عرصه مبارزه با تروریسم، اشاره نموده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1173

به "مقام روس: آمریکا و انگلیس، اصلی ترین ناقضان حقوق بین الملل هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام روس: آمریکا و انگلیس، اصلی ترین ناقضان حقوق بین الملل هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید