اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باز هم به تعویق افتاد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مقامهای افغانستان با عقب انداختن اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوی این کشور تاریخ 14 نوامبر (23 آبان) را به عنوان موعد اعلام این نتایج مشخص کردند.

اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باز هم به تعویق افتاد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، امروز یکشنبه رسماً اظهار داشت، نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری این کشور در تاریخ 14 نوامبر(23 آبان) اعلام خواهد شد. بر اساس برنامه ریزی اولیه قرار بود نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه 27 مهر و نتایج نهایی هم تا 20 روز بعد از آن یعنی در شانزدهم ماه آبان اعلام گردد.

تاریخ اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی به عقب انداخته شده که این کمیسیون از سوی منتقدان متهم به تخلف شده و این منتقدان همچنین از وجود مسائل فنی در فرآیند برگزاری انتخابات از جمله در نقل وانتقال برگه های اخذ رای و اطلاعات مربوط به سیستم بیومتریک شکایت نموده اند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به رغم تهدیدها و حملات طالبان در تاریخ 28 سپتامبر برگزار گردید. نامزدهای پیشتاز این انتخابات اشرف غنی، رئیس جمهور فعلی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان هستند که تا پیش از این یک دولت ائتلافی شکننده را تشکیل داده بودند.

چنانچه در این انتخابات هیچ نامزدی نتواند دست کم 50 درصد آرا را به دست بیاورد، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

تاخیر در اعلام نتایج انتخابات در افغانستان بی سابقه نیست. نتایج انتخابات پارلمانی سال گذشته نیز حدود 9 ماه بعد از برگزاری انتخابات اعلام شد و نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 به صورت رسمی یک سال بعد از برگزاری اعلام شد.

هرچند که این بار کمیسیون انتخابات و همچنین دولت افغانستان وعده داده بود که نتایج انتخابات با به کارگیری فناوری از جمله استفاده از دستگاه بیومتریک در زمان تعیین اعلام خواهد شد، ولی مسائل در انتقال اطلاعات از دستگاه بیومتریک به سرور مرکزی کمیسیون انتخابات و مفقود شدن شماری از دستگاه ها باعث شده تا نتایج در زمان تعیین اعلام نگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 598

به "اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باز هم به تعویق افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باز هم به تعویق افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید