یک نیم فصل جدید در اقلیم کشور به وجود آمده است

به گزارش وبلاگ مجله پریها، دکتر علیرضا نورپور استاد دانشگاه تهران در گروه آموزشی مهندسی عمران - محیط زیست و مدیر یک شرکت دانش بنیان فراوری کننده تجهیزات تشخیص آلودگی هوا در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: مسئله ای که طی چند سال اخیر با آن در کشور روبرو هستیم آلودگی هوا، ریزگردها و بوی نامطبوع است.

یک نیم فصل جدید در اقلیم کشور به وجود آمده است

وی با اشاره به این پدیده های زیست محیطی گفت: کمتر از یک دهه است که پدیده وارونگی دما در کشور اتفاق افتاده که از آن می توان به عنوان یک اقلیم جدید یاد کرد.

وی با بیان اینکه اکنون 4 فصل داریم که با این تغییر اقلیم یک نیم فصل به این فصل ها اضافه شده است، خاطر نشان کرد: وارونگی دما، رخدادی است که عمولا بین پاییز و زمستان رخ می دهد به طوریکه آلایندگی ها به بالا نمی فرایند و در سطح زمین می مانند.

وی با تاکید بر اینکه این آلایندگی و تغییر اقلیم می تواند خطراتی را برای انسان به دنبال داشته باشد، بیان نمود: هر منبع آلودگی که از آسمان بالا نرود و در سطح زمین باقی بماند می تواند معجونی را بسازد که سلامتی افراد را به خطر بیاندازد.

نورپور خاطر نشان کرد:این تغییر اقلیم می طلبد که رویکرد جدیدی را در کشور ایجاد کنیم و تقویم کاری جدیدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نیمه دوم آذرماه تا نیمه دوم دی ماه این وارونگی به اوج می رسد، بیان نمود: در مرحله ای هستیم که این وارونگی جان افراد را به خطر می اندازد از این رو چاره ای جز تخلیه شهر نیست اما هنوز این مسئله جدی گرفته نمی گردد.

وی با بیان پیشنهادی اضافه کرد: می توان تقویم آموزشی و کاری را برای شروع مدارس از ابتدای شهریور شروع کرد و از نیمه دوم آذرماه تا اواسط دی ماه را به صورت کلی تعطیل کرد.

نورپور در مورد بوی نامطبوعی که اخیرا زیاد شده است، بیان نمود: این بوی نامطبوعی که اخیرا زیاد شده به دلیل این است که جریان های باد معکوس در کشور رخ می دهد و به جای غرب به شرق، شرق به غرب می وزد از این رو بوی مطبوع فاضلابی که در شرق و جنوب است به سمت شهر می رسد و توسط افرد استشمام می گردد.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: بعضی از مسئولان معتقدند که این بوی نامطبوع بوی یکی از کارخانه هاست؛ زیرا دودکش های این کارخانه به دلیل بلند بودن پیداست؛ اما جالب است بدانیم که هر چه ارتفاع لوله های این کارخانه ها بلند تر باشند کمتر آلودگی فراوری می نمایند.

وی با تاکید بر اینکه میزان دبی یک کارخانه آنقدری نیست که آلودگی و بوی نامطبوع ایجاد کند، گفت: اتفاقا تمام کارخانه هایی که دودکش های کوتاه و ارتفاع کمی دارند بیشتر باعث آلودگی شهر می شوند و این باید جدی گرفته گردد؛ هر کارخانه 300-400 دودکش دارد.

نورپور خاطر نشان کرد: به دنبال تغییر اقلیم و گرم شدن هوا، گاز متان و دی اکسید کربنی که توسط کارخانه ها به فراوری می رسد توسط بادهای معکوس به سطح شهر می آیند و این سلامت افراد را به خطر می اندازد.

نورپور اضافه کرد: با پیشگیری، اصلاح تقویم کاری و آموزشی و همچنین شناسایی منابع آلاینده می توان این موضوع را مرتفع کرد زیرا سال به سال وارونگی دما قضیه ای جدی تر می گردد. می بایست مسئولان جدی تر با قضیه برخورد نمایند. نباید مسئولان با نگاه های سیاسی مسئله را حل نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 730

به "یک نیم فصل جدید در اقلیم کشور به وجود آمده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک نیم فصل جدید در اقلیم کشور به وجود آمده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید