کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در تپه کلای ارفه ده

به گزارش وبلاگ مجله پریها، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در تپه کلای ارفه ده صورت گرفت.

کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در تپه کلای ارفه ده

مهدی عابدینی عراقی، سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: در کاوش تپه کلای روستای ارفه ده سوادکوه یک بنا با پلان مشابه با چهارطاقی های زمان ساسانیان که در دیگر مناطق قلمرو این امپراتوری وجود دارد، بدست آمده است.

او با بیان اینکه این بنا به مساحت حدود 300 مترمربع و با مصالح سنگ و آجرهایی به ابعاد 48×48×8 سانتی متر ساخته شده، اضافه نمود: در مرکز این بنا یک آتشدان با تزئینات گچی کشف شد که کاربرد مذهبی این بنا را به اثبات می رساند.

سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید با اشاره به شواهد معماری و سفالین گفت: این آتشکده که نشان می دهد تا قرن سوم هجری قمری مورد استفاده قرار می گرفته و در چندین مرحله الحاقاتی به آن اضافه نموده شده است، در فاصله پنج کیلومتری غار تاریخی اسپهبد خورشید قرار گرفته و بخشی از مجموعه بناهای مربوط به اسپهبدان تبرستان در این بخش از سوادکوه واقع است.

عابدینی ادامه داد: با توجه به اینکه این محوطه در مرکز بافت روستای ارفه ده قرار گرفته است، احتمال آسیب و تخریب آن می رود و هدف از این کاوش باستان شناسی شناخت دقیق لایه ها و آثار معماری برجای مانده و ثبت آن در فهرست آثار ملی و خرید آن از مالک شخصی محوطه خواهد بود.

به گفته او، این کاوش در راستای فعالیت های پژوهشی پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید و آثار وابسته آن برنامه ریزی شده است. عابدینی یادآور شد: این پروژه با مجوز پژوهشگاه از اوایل این ماه در تپه کلای ارفه ده آغاز شده و در حال انجام است.

منبع: همگردی
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1706

به "کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در تپه کلای ارفه ده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در تپه کلای ارفه ده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید