چند درصد از سهام سرخابی ها به مردم می رسد؟

به گزارش وبلاگ مجله پریها، به گزارش خبرنگاران، چند درصد از سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس به مردم می رسد؟

چند درصد از سهام سرخابی ها به مردم می رسد؟

فارس نوشت، حسین قربان زاده امروز در ارتباط تلفنی با شبکه خبر اعلام نمود: 10 درصد از سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در قالب صرف سهام و مشارکت مردم در افزایش سرمایه در بازار پایه فرابورس عرضه می گردد. بعد از این مرحله 5 درصد دیگر از سهام هریک از این دو باشگاه به پیشکسوتان و طرفداران واگذار می گردد.

وی با تأکید براینکه بحث واگذاری سرخابی ها عرضه اولیه به شمار نمی رود، بلکه مشارکت در افزایش سرمایه دو باشگاه است، گفت: براساس طرح توجیهی افزایش سرمایه دو باشگاه قرار است، از محل مشارکت مردم در افزایش سرمایه به وسیله صرف سهام این اتفاق بیفتد.

به گفته قربان زاده، سرمایه ثبتی استقلال 719 میلیارد تومان و سرمایه ثبتی پرسپولیس 701 میلیارد تومان است. یعنی معادل 50 درصد سرمایه ثبتی هر شرکت که حدود 350 میلیارد تومان است، در مرحله اول به وسیله مردم به وسیله مشارکت در افزایش سرمایه تأمین می گردد که این ارقام حدود 10 درصد رقم ارزش گذاری ها کل دارایی ها و برند هر یک از دو باشگاه سرخابی ها به شمار می رود.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در پاسخ به اینکه آیا خصوصی سازی به صورت واقعی است، عنوان نمود: دغدغه اصلی مردم ایجاد بهره وری و کارآیی و عملکرد مثبت و سودآوری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است و بعلاوه کاستن بار اقتصادی دولت و مشارکت مردم در اداره این دو باشگاه است.

قربان زاده گفت: مسیری که از هفته گذشته آغاز شده بی بازگشت است که امیدواریم به حکمرانی خوب دو شرکت منتهی گردد.

وی اضافه کرد: در مرحله اول آماده سازی سرخابی ها برای ورود به بورس بود، مسائل متعددی در سر راه وجود داشت از جمله اینکه اقدامات ویژه ای مانند اصلاح اساسنامه دو شرکت از سهامی خاص به سهامی عامل و تجدید ارزیابی دارایی های دو شرکت و ثبت نزد سازمان ثبت شرکت ها و تهیه صورت های اقتصادی 45گانه برای برگزاری مجامع دو شرکت و تهیه صورت های اقتصادی حسابرسی شده و طرح کسب و کار و نقشه درآمدی برای سال آینده است که در جلسات سه ماه گذشته در سازمان خصوصی سازی برای دو باشگاه پیگیری شد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: در این جلسات نمایندگان سازمان امور اقتصادیاتی، سازمان بورس، فرابورس و مدیران دو باشگاه و مشاوران سرمایه گذاری و ورزشی حضور داشتند و اقدامات زیادی در این زمینه انجام شد، به ویژه بعد از اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از طرف فدراسیون فوتبال آسیایی حذف شدند که در این زمینه 14 جلسه برگزار گردید. در حال حاضر این دو باشگاه نزد سازمان بورس ثبت شده و آماده درج در بازار پایه فرابورس است.

قربان زاده این را هم گفت: بعد از درج در بازار پایه فرابورس مرحله ثبت افزایش ثبت سرمایه دو باشگاه در مجمع فوق العاده که در هفته جاری برگزار می گردد و سرمایه دو شرکت افزایش می یابد و مردم می توانند به وسیله مشارکت در افزایش سرمایه دو شرکت مشارکت نمایند.

وی در خصوص اینکه مهم ترین ایراد کارشناسی به دو باشگاه چیست، عنوان نمود: بدهی دو باشگاه از مواردی است که هم AFC روی بدهی و تعهدات دو باشگاه حساس است، از طرفی زیان انباشته و بدهی دو باشگاه در قراردادها از جمله بندهای مهم حسابرسی بود که بعضی از آنها برطرف و رجوع شد. بخشی از این ابهامت نیز در ماه های آینده به خاتمه می رسد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی به مسئله جرائم اقتصادیاتی و موضوع مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اشاره نمود و گفت: فدراسیون فوتبال آسیا می گوید اگر یک نفر در یکی از دو باشگاه ها مالک باشد در باشگاه دیگر نباید حضور داشته باشد، در حالی که این دو باشگاه پیش از این صددرصد مالکیت دولتی داشتند و ما می خواهیم این اندازه بعد از حضور در فرابورس به کمتر از 50 درصد برسد. یعنی بیش از 50 درصد سهام این دو باشگاه به بخش خصوصی و غیر دولتی واگذار شد.

قربان زاده در خصوص اینکه چرا در ارزش گذاری پرسپولیس 3210 میلیارد تومان و استقلال 2800 میلیارد تومان شده است، گفت: ارزش گذاری قوانین و مقرراتی دارد که فقط برای دو باشگاه نیست، بلکه هر بنگاه و شرکتی که می خواهد ارزش گذاری گردد، براساس نامه جمعی از کارشناسان رسمی دادگستری و مرتبط با آن شرکت انجام می گردد. کارشناس ابنیه، ساختمان، وسایل نقلیه، برند و سایر دارایی ها همه مشارکت می نمایند، در زمینه ارزش گذاری شرکت های ورزشی تا به امروز کسانی آمدند که سابقه تخصصی در این زمینه داشتند.

وی اضافه کرد: تا به امروز سه بار در سال های 94، 98 و 99 ارزش گذاری انجام شد، اما به تصویب هیأت واگذاری نرسید، ولی این بار ارزش گذاری به تصویب هیأت واگذاری رسید که برای پرسپولیس 3210 میلیارد تومان و برای استقلال 2780 میلیارد تومان ارزش گذاری شد و علت اختلاف رقم کارشناسی بحث ارزش برندها بوده است. البته تا به امروز ارزش گذاری برند ورزشی در کشور ما سابقه نداشته است، اما برند مهم ترین دارایی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به شمار می رود.

به گفته رئیس کل سازمان خصوصی سازی70 درصد از ارزش اعلام شده دو باشگاه سرخابی مربوط به برند و دارایی غیر فیزیکی آنها است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2063

به "چند درصد از سهام سرخابی ها به مردم می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند درصد از سهام سرخابی ها به مردم می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید