چرا ایجاد شغل در تعاونی ها پول زیادی نمی خواهد؟

به گزارش وبلاگ مجله پریها، کارشناسان اقتصادی معتقدند علیرغم آنکه ایجاد اشتغال در بسیاری از بخش ها هزینه بر است، اشتغالزایی در بخش تعاون از هزینه کمتر و پایداری بیشتری نسبت به سایر بخش های اقتصادی برخوردار است. اما بخش تعاون چه مزیتهایی دارد که می توان با مبالغ پایین هم یک کسب و کار راه اندازی کرد؟

چرا ایجاد شغل در تعاونی ها پول زیادی نمی خواهد؟

به گزارش خبرنگاران، موضوع اشتغال و بیکاری یکی از اصلی ترین چالش های اقتصاد کشور به تعداد می رود که در صورت عدم توجه به آن، پیامدهای گسترده ای در حوزه های اجتماعی و اقتصادی بر جای می گذارد.

کارشناسان می گویند برای ایجاد یک شغل در بخش های مختلف باید ارقام متفاوتی هزینه کرد به نحوی که اگر در گذشته با هزینه های پایین و سرمایه گذاری 100 تا 150 میلیون تومان می شد یک شغل ایجاد کرد اکنون ایجاد یک شغل پایدار به بیش از 400 میلیون تومان نیاز دارد که در برخی موارد تا یک میلیارد تومان هم برآورد می شود.

به اعتقاد آنها با توجه به شتاب رشد جمعیت به ویژه جمعیت جوان جویای کار، توسعه شهرنشینی و عوامل متعددی همچون افزایش هزینه های زندگی، دستمزد، تورم، آموزش و مهارت، هزینه ایجاد شغل افزایش پیدا کرده است.

علی حیدری، کارشناس حوزه کار در گفت وگو با خبرنگاران، در ارزیابی هزینه ایجاد شغل در بخش های اقتصادی می گوید:به طور کلی برای ایجاد اشتغال در کشور نیازمند رشد اقتصادی هستیم و اگر اقتصاد از ثبات و رشد لازم برخوردار شود می توان به ایجاد اشتغال گسترده در کشور امیدوار بود.

وی سرمایه گذاری برای ایجاد شغل در بخشهایی مثل صنعت و کشاورزی را بیشتر از بخش خدمات دانسته و می گوید: اگرچه ایجاد شغل در این بخش بسیار است ولی با توجه به معضل کم آبی، خشکسالی و گران بودن دسترسی به آب در کشور و همچنین بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی در این بخش نمی توان انتظار داشت در کوتاه مدت اشتغالزایی گسترده ای را ببینیم مگر آنکه به روشهای دیگر و تغییر الگوهای کشت روی آوریم.

این کارشناس حوزه کار ایجاد شغل در بخش صنعت را هم مستلزم سرمایه و هزینه بالا دانسته و می گوید: عمده این بخش در انحصار دولتی است و شرایط و بسترهای خاص خود را برای اشتغالزایی دارد، برای ایجاد شغل در این بخش هم دستکم به بیش از 400 میلیون تومان نیاز است.

حیدری معتقد است با توجه به شرایط اقتصاد کشور و افزایش نرخ سود وام های بانکی باید در بخشهایی متمرکز شد که هزینه کمتر و اشتغال پایدار بیشتری در پی دارد.

در همین حال بهمن عبدالهی رییس اتاق تعاون ایران در گفت و گو با خبرنگاران، راه برون رفت از چالش ها و بسکمک از مسائل کشور را در تقویت بخش تعاون می داند و می گوید: تعاونی ها بنگاه های کوچک اقتصادی هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم در رشد اقتصادی، افزایش بهره وری، اشتغالزایی و کارآفرینی، افزایش تولید ناخالص داخلی و رونق تولید ملی سهم بسزایی دارند.

به گفته وی تعاونی ها مردمی ترین بخش اقتصاد به تعداد می فرایند که از ویژگی ها و مزیتهایی منحصر به فردی نظیر توزیع عادلانه ثروت و درآمد، رفع فقر و تبعیض، حذف واسطه گری و دلالی، عام المنفعه بودن و اشتغال پایدار برخوردارند.

رییس اتاق تعاون می گوید: ظرفیت ایجاد شغل در بخش تعاون و پایین بودن هزینه های اشتغالزایی اهمیت توجه به بخش تعاون را بیش از پیش نشان می دهد به نحوی که هزینه ایجاد شغل در تعاونی ها یک دهم سایر بخش ها است و با 100 میلیون تومان می توان در تعاون شغل ایجاد کرد.

عبدالهی می افزاید: بخش تعاون بزرگترین شبکه فروشگاه های زنجیره ای را در اختیار دارد و از این جهت علاوه بر ظرفیت های بالای اشتغال، نقش موثری در تامین و توزیع کالای اساسی و مورد نیاز مردم ایفا می کند؛ در بخش مسکن هم با بهره گیری از ظرفیت تعاونی های مسکن می توان شغل های بسکمک را ایجاد و فعال کرد.

به گفته وی در حال حاضر تعاونی های بسکمک در گرایش های مختلف تولیدی، توزیعی و خدماتی در کشور فعالیت دارند و به نام بنگاه های کوچک و کم هزینه و زود بازده به اشتغال پایدار و گسترده در کشور کمک می کنند.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس آمارها نزدیک به 100 هزار بنگاه تعاونی با عضویت بیش از 14 میلیون نفر در کشور مشغول فعالیت هستند که زمینه ایجاد بیش از یک میلیون و 700 هزار فرصت شغلی را به وجود آورده اند.

در هفته تعاون امسال 268 طرح تعاونی با سرمایه گذاری 3387 میلیارد تومان اعتبار و اشتغالزایی 7000 نفر به بهره برداری رسید که از ظرفیت های بالای اشتغال در این بخش مردمی حکایت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1792

به "چرا ایجاد شغل در تعاونی ها پول زیادی نمی خواهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ایجاد شغل در تعاونی ها پول زیادی نمی خواهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید