پاکستان، در نقطه کور تجارت خارجی ایران
به گزارش وبلاگ پریها، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان گفت: سیاست گذاران ما باید به این واقعیت برسند که آینده کشور امروز در استان سیستان و بلوچستان و سواحل چابهار و مکران است، اگر می خواهیم شرایط مالی ما بهتر گردد باید تمام منابع کشور را بر روی این حوزه متمرکز کنیم. سرعت چینی ها در بندر گوادر به حدی است که ما باید به صورت شبانه روزی کار کنیم تا بتوانیم به آنها برسیم.
جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
محمود تهیدست در مورد شرایط تجاری دو کشور ایران و پاکستان در سال 98 گفت: اگر بخواهیم سال جاری را با سال قبل مقایسه کنیم تفاوت آن چنانی شاهد نبودیم، زیرا ما هیچ مراوده بانکی با این کشور نداریم و هنوز همان تجارت محدود به صورت کالا به کالا، پیله وری، بازارچه های مرزی و یا قاچاق است و تا زمانی که شرایط این گونه باشد نباید انتظار هیچ نوع تغییری داشته باشیم.
او ادامه داد: پاکستان کشور فقیری است و بیشتر هزینه های آن توسط آمریکا تأمین می شود پس طبیعی است که آنها تابع سیاست های آن کشور باشند. به هرحال آنها در ابتدا اولویت خود را در نظر می گیرند و در حال حاضر ارتباط با آمریکا برای آنها اولویت بیشتری نسبت به تجارت با همسایه شرقی شان دارد.
او در مورد نیاز پاکستان به کالاهای ایرانی گفت: به طورکلی پاکستان به تمام کالاهایی که در ایران فراوری می شود نیاز دارد و از آن طرف ما می توانیم بعضی اقلام اساسی مانند برنج و گوشت را از این کشور تأمین کنیم. دو کشور گزینه خوبی برای تجارت با یکدیگر هستند اما این بازی های سیاسی است که جلوی تجارت را گرفته است. از سوی دیگر جهت ترانزیت ایران به کشورهای مشترک المنافع و روسیه نیز برای این کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.
عضو اتاق مشترک بازرگانی سیستان و بلوچستان با اشاره به رقابت بندر گوادر با بندر چابهار گفت: پس از فروپاشی شوروی، بازار کشورهای مشترک المنافع برای قدرت های بزرگ مالی یک هدف شد. بر همین اساس جهتهای ترانزیتی که از آب های گرم به آن کشورها راه داشتند، فعال شد و بندر چابهار ایران و گوادر پاکستان اصلی ترین جهتها بودند اما متأسفانه به دلیل ضعف مدیریت و عملکرد ما می توان گفت ما این رقابت را به پاکستانی ها باختیم؛ به طوری که در هفته گذشته بندر گوادر به صورت رسمی افتتاح شد آن هم با ظرفیتی چندین برابر بندر چابهار.
او ادامه داد: پاکستانی ها به دلیل رقابت با هندی ها این بندر را به طور کامل در اختیار چین قرار دادند. دولتمردان چین نیز که به دنبال دریافت مقام اول قدرت مالی دنیا هستند نیز با سرعت خیره کننده و سرمایه عظیم آغاز به تجهیز این بندر کردند و اگر جهت ترانزیت گوادر، افغانستان و کشورهای مشترک المنافع فعال شود می توان گفت ما بزرگ ترین فرصت ترانزیتی یک قرن اخیر را از دست دادیم. در حال حاضر مهم ترین مشکل این جهت ترانزیتی نبود امنیت در افغانستان است و در صورت حل این مشکل، شاهد حضور عظیم کالاها در این جهت خواهیم بود.
تهیدست ادامه داد: متأسفانه ما دیر به این نتیجه رسیدیم که بندر چابهار باید فعال شود و علاوه بر کارهای بندری باید سیستم حمل ونقل و راه آهن نیز احیا شود. متأسفانه ما هنوز یک کیلومتر ریل پرسرعت نداریم و بسیاری از زیرساخت ها در بندر چابهار آماده نیست، حتی هنوز جاده ها دو بانده نشده است. از طرف دیگر هیچ سرمایه گذار بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی به دلیل مسائل متفرقه تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه را ندارد. تمام این ها دست به دست هم داده که ما از پاکستان عقب بمانیم.
او اضافه کرد: سیاست گذاران ما باید به این واقعیت برسند که آینده کشور امروز در استان سیستان و بلوچستان و سواحل چابهار و مکران است. اگر می خواهیم شرایط مالی ما بهتر شود باید تمام منابع کشور را بر روی این حوزه متمرکز کنیم. سرعت چینی ها در بندر گوادر به حدی است که ما باید به صورت شبانه روزی کار کنیم تا بتوانیم به آنها برسیم.
منبع: اتاق بازرگانی ایران