همه جیز راجع به میلیای چشمی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، کیست میلیوم یک برجستگی کوچک و سفید رنگ است که معمولا بر روی بینی یا گونه ها پدیدار می گردد. این کیست ها اغلب به صورت گروهی یافت شده و به دسته های آن ها میلیا گفته می گردد. با اینکه میلیا دور چشم می تواند در هر سن و نژادی بروز دهد اما در بین نوزادان رایج تر است.

همه جیز راجع به میلیای چشمی

میلیا چیست ؟

میلیا، لک های کوچک یا کیست هایی به رنگ پوست یا سفید و زرد است که در زیر پوست ظاهر می گردد. بعضی افراد ممکن است آن ها را لک های شیری بنامند.

میلیا نوعی آکنه نیست، اگرچه در ابتدا بسیاری از افراد آن ها را با آکنه یا جوش اشتباه می گیرند؛ این ضایعات می توانند در دیگر نقاط بدن نیز ظاهر شوند؛ این مشکل در بزرگسالان، در اطراف چشم، گونه ها، پیشانی و دستگاه تناسلی شایع تر است.

میلیا در واقع تجمع های کوچکی از کراتین های به دام افتاده است. کراتین پروتئینی است که باعث استحکام سلول های پوست، ناخن و مو می گردد. با مرگ سلول های پوستی و ریزش آن ها درون منافذ پوست، کراتین به مرور جمع شده و در منفذ پوست به دام می افتد؛ در نتیجه یک کیست کوچک یا میلیوم تشکیل می گردد.

اگر میلیا بسیار نزدیک به چشم باشد، در معالجه ممکن است به تخصص چشم پزشک نیز احتیاج باشد؛ ولی در صورت وجود فاصله ایمن از چشم، برداشتن آن برای پزشک راحت تر است.1

علائم میلیا چشمی

برجستگی های ناشی از میلیا بیشتر در نزدیکی بینی، چانه، اطراف چشم ها یا گونه ها مشاهده می گردد. البته بروز این برجستگی های سفید رنگ فقط به این نواحی محدود نبوده و ممکن است نواحی دیگری مانند بالاتنه و اندام های مختلف بدن فرد را نیز درگیر کند.

علائم این عارضه پوسیت گاهی اوقات شبیه برآمدگی های به وجود آمده بر روی لثه یا سقف دهان بچه ها است. این برآمدگی ها به عنوان Epstein pearls نیز شناخته می شوند. بعلاوه بعضی از نوزادان دچار آکنه کودک می شوند که اغلب با برجستگی های کوچک قرمز و مچ پا بر روی گونه ها، چانه و پیشانی نمایان شده و می تواند همراه یا بدون عارضه پوستی میلیا رخ دهد.

برآمدگی های ناشی از میلیا کوچک، دوکی شکل و به رنگ سفید یا زرد رنگ است. این برآمدگی ها معمولاً با خارش یا درد همراه نیست اما می تواند باعث ناراحتی فرد مبتلا گردد. بعلاوه برآمدگی های ناشی از میلیا ممکن است در هنگام پوشیدن لباس یا ساییده شدن جسمی به آن ها، دچار قرمزی و التهاب گردد.2

دلیل ایجاد میلیا

میلیا هنگامی بروز می دهد که کراتین در زیر سطح پوست به دام می افتد. کراتین پروتئینی قوی است که معمولا در بافت های پوستی، مو و سلول های ناخن یافت می گردد. عوامل ایجاد کننده میلیا در نوزادان نسبت به بچه ها و بزرگسالان متفاوت هستند.
دلیل بروز میلیا در نوزاد
عامل بروز میلیا در نوزادان ناشناخته است. این عارضه اغلب با آکنه نوزادی اشتباه گرفته می گردد. بروز آکنه نوزادی از طریق هورمون های مادری شروع می گردد. میلیا برخلاف آکنه نوزادی سبب ایجاد التهاب و تورم نمی گردد. آکنه نوزادی معمولا تا 2 الی 4 هفته پس از تولد پدیدار نمی گردد.
دلیل بروز میلیا در بزرگسالان
میلیا در بچه ها و بزرگسالان معمولا با بعضی انواع آسیب های پوستی ارتباط دارد. این آسیب ها می توانند شامل موارد زیر شوند:

تاول های ناشی از بیماری های پوستی همانند بیماری پروانه ای (اپی درمولیز بولوسا)، پمفیگوئید سیکاتریشیال و پورفیری پوستی تاردا (PCT)

بروز تاول های ناشی از آسیب هایی چون تماس با پیچک سمی

سوختگی

آفتاب سوختگی طولانی مدت

مصرف طولانی مدت پماد های استروئیدی

فرایندهای لایه برداری پوست همانند درم ابریژن یا لیزر پوست

بعلاوه، در صورتی که پوست توانایی طبیعی خود را در لایه ریزی از دست دهد، امکان بروز جوش های میلیا وجود خواهد داشت. این شرایط می تواند در اثر افزایش سن یا پیری به وجود آید.3

درمان میلیا چشمی

برای نوزادان مبتلا به میلیا، هیچ احتیاجی به درمان وجود نخواهد داشت. زیرا برآمدگی های پوستی ناشی از این بیماری خود به خود بعد از گذشت چند هفته بهبود یافته و ناپدید خواهند شد.

در بچه ها بزرگتر و بزرگسالان نیز این برآمدگی های ناشی از میلیا بعد از گذشت چند ماه از بین خواهند رفت. با این حال اگر این برآمدگی ها باعث ناراحتی فرد مبتلا شده باشد، می توان با استفاده از درمان هایی آن ها را از بین برد.

این درمان ها شامل موارد زیر می شوند:

کرایوتراپی
نیتروژن مایع برآمدگی های ناشی از میلیا را منجمد نموده و می توان به راحتی آن ها را از روی پوست برداشت. این شیوه متداول ترین شیوه برای درمان میلیا است.
تخلیه
برای این کار با استفاده از یک سوزن استریل محتویات کیست را تخلیه خواهند کرد.
رتینوئیدهای موضعی
کرم های حاوی ویتامین A به لایه برداری پوست و از بین رفتن برآمدگی ها پوستی یاری خواهد نمود.
لایه برداری شیمیایی
لایه برداری های شیمیایی باعث لایه برداری از لایه رویی پوست شده و لایه جدیدی بر روی پوست فرد به وجود خواهد آمد.
فرسایش با لیزر
برای از بین بردن برآمدگی ها می توان از یک لیزر کوچک بر روی منطقه ها آسیب دیده استفاده کرد.
دیاتری
گرمای شدید کیست ها را از بین می برد.
برداشتن
می توان به شیوه جراحی این کیست ها را از روی پوست برداشت.2

درمان های خانگی برای از بین بردن میلیای زیر چشم

به طور کلی، هیچ درمانی برای میلیا ضروری نیست و معمولا پس از مدتی به خودی خود رفع می گردد؛ اما اگر میلیای زیر چشم برای شما نیز آزاردهنده است، می توانید درمان های خانگی زیر را انجام دهید:
پوست را تمیز و آن را لایه برداری کنید
میلیا به دلیل وجود کراتین بیش از حد، در زیر چشم ایجاد می گردد. می توانید به آرامی با حوله نرم یا لیف گرم، ناحیه درگیر را لایه برداری کنید و از شر سلول های مرده پوست خلاص شوید. این کار باعث می گردد تا کراتین محبوس شده به سطح پوست بیاید.
بخار درمانی کنید
در حمام پر از بخار، دوش آب گرم بگیرید. با این کار، نوعی بخار درمانی خانگی برای صورت خود ایجاد می کنید.
از گلاب یا عسل مانوکا بهره ببرید
مقداری گلاب روی صورت خود بپاشید و یا روی صورت تان از ماسک عسل مانوکا بهره ببرید. تحقیقات حاکی از این است که گلاب و عسل مانوکا دارای خواص ضدالتهابی هستند و موجب پاکسازی میلیا می شوند.
از کندن یا دست کاری کردن میلیا اجتناب کنید
حال که می دانید میلیا چیست از تحریک آن بپرهیزید. ممکن است به نظر متناقض بیاید؛ اما دست کاری نکردن و عدم تحریک برجستگی های میلیا علاوه بر تسریع بهبود آن ها، از احتمال عفونت و زخم نیز جلوگیری می نماید.1

پینوشتها

1.www.lafarrerr.com

2.www.pezeshket.com

3.www.majidzadeh.doctor

منبع: راسخون
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1883

به "همه جیز راجع به میلیای چشمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه جیز راجع به میلیای چشمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید