نکاتی برای ساخت روف گاردن و باغچه های پشت بام

به گزارش وبلاگ مجله پریها، چه شما در شهر زندگی کنید چه در روستا همه می دانیم که به مکانی برای آرامش دریافت احتیاج داریم و چه مکانی بهتر از یک باغچه خانگی و یا روف گاردن برای آرام شدن؟ دراین مطلب به سراغ طرح هایی از باغچه های ساخته شده بروی پشت بام یا تراس خانه می رویم که چند سالی است در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم شده و در کشور خودمان ایران هم شاهد اینگونه باغچه های بامی و روف گاردن ها در شهرهای بزرگی مثل تهران هستیم. باغچه هایی که مشاهده خواهید کرد توسط شرکتی لندنی طراحی شده اند که مطمئنم از دیدن آنها لذت خواهید برد. ازآنجایی که ممکن است برای دانستن طرز ساخت و طراحی اینگونه فضاها کنجکاو شوید برای هر مورد توضیحاتی خواهیم داد تا شما را کمی در ساخت گاردن روف مورد نظرتان هدایت نموده باشیم. اما قبل از هرچیزی باید با اندازه گیری محیط مورد نظرتان و تعیین کردن بودجه هدف کلی خودتان را تعیین کنید.

نکاتی برای ساخت روف گاردن و باغچه های پشت بام

جهت دریافت خدمات ساخت ویلای کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

گاهی اوقات پیش آمده که افراد فکرهایی بسیار زیبا و درست در ذهن خود برای ایجاد یک روف گاردن رویایی پرورانده اند اما در واقعیت ایجاد چنین چیزی با فضایی که در دسترس دارند مطابقت ندارد. به عنوان مثال اگر تراس یا سقف شما تقریباً 20 متر مربع فضا در اختیار شما قرار می دهد قاعدتاً نمی توانید برای طرحی بیش از این میزان برنامه ریزی داشته باشید؛ تطبیق طرح و فضا یکی از اولین مسائلی ست که حتماً می بایستی به آن توجه کنید.

همچنین در طراحی و ساخت بهترین روف گاردن خود می بایستی به نوع معماری و ساخت بنا نیز به شدت توجه کرد. اگر تراس شما با توجه به نمای ساختمانتان به سبک مدرن طراحی شده است در نتیجه می بایستی گاردن روف خود را دقیقاً در انطباق با همین سبک معماری پیش برده و حتی وسایلی که قرار است در آن جای داده و بهره ببرید مانند میز و جایگاه ها، سایه بان، گلدان ها و… را نیز می باید با در نظر دریافت تمامی این شرایط مورد استفاده قرار دهید.

نکته ای که می بایستی حتماً به آن توجه کرد اینکه، یک روف گاردن زیبا فقط مال شما نیست! بلکه متعلق به تمامی اطرافیان و ساختمان های مجاور نیز هست. شاید این جمله شما را کمی آزار دهد اما به هر حال وقتی شما چیزی را می سازید که در نمای بیرونی ساختمان قرار می گیرد قاعدتاً دیگران نیز از زیبایی یا حتی زشت بودن آن سهم خواهند داشت چه شما بخواهید و چه نخواهید.

چنین طرح هایی و استفاده از روف گاردن شاید بیشتر برای شهرهای عظیم و صنعتی و آنهایی که کمتر از فضای سبز برخوردار هستند مناسب باشد البته در مناطق کوچکتر نیز می توان از چنین امکانی استفاده کرد اما به هر حال روف گاردنها چنانچه در شهرهای عظیم و دودگرفته مورد استفاده قرار گیرند حتماً سبب تغییر چهره شهر از بالا و زیبایی بصری فراوانی خواهند شد که این موضوع می تواند سبب تلطیف روحیه و ایجاد انگیزه برای ادامه قوی تر زندگی باشد.

می توان بهترین روف گاردن را حتی با کمترین هزینه و یا بهتر است بگوییم معقول ترین هزینه ساخت و از آن لذت برد. روف گاردنها می توانند همانند طبیعت دم دست شما باشند! جایی که با نشستن و وقت گذراندن در آن می توانید روح خود را صیقل داده و آماده تلاشی دوباره در روز بعد باشید. یکی از بهترین فواید این مکانها، لذتِ داشتنِ مکانی آرام و سرسبز در همین نزدیکی هاست آن هم در دنیای شلوغ و اعصاب خردکن این زمانه.

علاوه بر مواردی که گفتیم و در ادامه نیز به آن اشاره خواهیم کرد باید دانست که یک باغچه خانگی یا باغچه های بامی می توانند علاوه بر استفاده شخصی برای شما و خانواده، در زیبایی بصری شهرها البته از بالا بسیار موثر باشند. حتماٌ سیمای شهرهایی مانند تهران خصوصاً زمانی که از بالا به آن نگاه می کنیم شما را نیز آزرده خاطر می نماید؛ ساختمان هایی نارنجی، سفید، خاکستری و… به شدت دود گرفته که تاثیراتی بسیار منفی برروحیه خواهند داشت.

در چنین شرایطی هر فردی می تواند با هر میزان فضایی که بر روی سقف یا حتی تراس در اختیار دارد مکانی زیبا و سرسبز ایجاد نموده و از این مکان زیبا و روف گاردن خود نهایت استفاده را داشته باشد. می دانیم با شرایط موجود شاید بسیاری از افراد حوصله انجام چنین پروژه هایی بنا به دلایل مختلف را نداشته باشند اما اگر حتی ساختمان های شهرهای عظیم بتوانند به صورت یکی در میان هم نسبت به ایجاد روف گاردن ها اقدام نمایند به شدت بر زیبایی شهرها از بالا و همچنین زیبایی بصری ساختمان های چندین طبقه، وقتی که از پنجره ها و بالکن به بیرون نگاه می کنیم به شدت موثر خواهد بود. این کار را می توان به راحتی و با کمی صرف زمان و هزینه اجرا کرد.

و اما موارد بسیار مهمی که برای رسیدن به این اهداف حتماً باید به آنها توجه داشت از این قرار می باشند:

مورد اول که از اهمیت بالایی هم برخوردار است نورپردازی در ساخت باغچه است. نورپردازی نقش مهمی را در عمق دادن و حالت دادن به فضا ایفا می نماید بعلاوه راه ورودی و خروجی را هم معین می نماید. یکی از راه ها برای دستیابی به احساسات عمیق در چنین فضا هایی استفاده از روشنایی کم شدت و لطیف در قسمت بالای دیوار یا پایین درختان است که فضا را بشدت احساسی می نماید.

اگر خود باغچه طرحی مدرن گونه دارد مانند شکل زیر بهتر است برای کف باغچه از سنگ ریزه های سفید و یا شن و ماسه بهره ببرید تا تضاد جالبی بین طراحی مدرن و سنتی ایجاد گردد.

استفاده از مجسمه ای زیبا در روف گاردن در کنار نورپردازی مناسب راه بسیار خوبی برای دزدیدن نگاه سرگردان بازدید نماینددگان و توجه با دقت به محیط برای حتی چند ثانیه است. سعی کنید طرح مجسمه ایی که انتخاب می کنید بیشتربسمت بالا متمایل باشد تا بیشتر نگاه ها را بخود جلب کند.

استفاده از فواره و چشمه های آبشار مانند در گاردن روف به ایجاد حس آرامش بخشی یاری بسیاری می نماید. سعی کنید حتما این قابلیت را در باغچه خود اضافه کنید.

بهتر است برای اولین بار در roof garden گیاهان چند ساله بکارید مانند کاج که در تمامی روزهای سال سبز است همچنین کاشتن گیاهان گلدانی هم یاری زیادی به ایجاد گوناگونی در بافت باغچه می نماید

همانطور که ابتدا گفتم برای طراحی roof garden مورد نظرتان ابتدا باید اندازه گیری ها خود را با دقت بالا بروی کاغذ انجام بدهید و در کنار آن بودجه و تراکم گیاهانی مد نظرتان را در باغچه معین کنید تا بهترین محیط و فضا را برای آرامش دریافت خود بسازید.

منبع: اتاق
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 941

به "نکاتی برای ساخت روف گاردن و باغچه های پشت بام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی برای ساخت روف گاردن و باغچه های پشت بام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید