نزدیکان فرد اوتیسمی در معرض بیماری های حاد روانی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مدیرعامل انجمن اوتیسم با اشاره به این که نزدیکان و اعضای خانواده فرد دارای اختلال اوتیسم در معرض بیماری های روانی حاد هستند، درخصوص افزایش رفتارهای خارج از عرف و شرع آنها بر اثر نداشتن حمایت و فشارهای مالی و اجتماعی هشدار داد.

نزدیکان فرد اوتیسمی در معرض بیماری های حاد روانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم گفت: گزارش های متعددی درمورد شیوع آسیب های روانی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال روانی دوقطبی و شیزوفرنی بین اعضای خانواده هایی که دارای فرزند اوتیسم به ویژه طیف شدید هستند، وجود دارد.

صالح غفاری اعلام کرد: تمام اعضای خانواده فرد اوتیسم باید حداقل هر 6 ماه یک بار چکاپ سلامت روان شوند و سطح اختلالات روانی آنها ارزیابی گردد زیرا غیر از تبعات جسمی که جسم مادر یا پدر را به عنوان مراقب اصلی تحلیل می نماید، بیماری های روان نیز آنها را تهدید می نماید.

وی اضافه نمود: حتی گزارش هایی در سطح اقدام به خودکشی در پدر و مادر و خواهر و برادر فرد دارای اوتیسم نیز مشاهده شده است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم گفت: چالش و بحران خطرات آسیب های روانی در خانواده های دارای فرزند طیف شدید اوتیسم در حال گسترش است. فرزند دارای اوتیسم طیف شدید با عملکرد پایین تمام امکانات، عواطف، اقتصاد و توجه خانواده را به اجبار به خود معطوف می نماید. والدین 24ساعته باید تمام وقت، انرژی، اقتصاد و توجه خانواده را برای او بگذارند تا فقط او را نگهداری نمایند که رفتارهای این فرزند، خطرات و تبعاتی نداشته باشد.

  • تاثیر اوتیسمی ها بر خواهر و برادرشان

صالح غفاری اظهار کرد: دیگر عضو خانواده که به عنوان خواهر یا برادر در خانواده دارای فرزند اوتیسم زندگی می نماید، دائم از خود می پرسد من چه گناهی کردم که چنین خواهر یا برادری داشته باشم. این عضو خانواده می خواهد درس بخواند، پیشرفت کند یا ازدواج کند اما تمام پیشرفت ها و ازدواج و تصمیم گیری او به ناچار منوط به فرد اوتیسمی درون خانواده می گردد.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ادامه داد: ده ها طرح موضوع مشاوره داشتیم که فرد خواستگار به دلیل این که طرف مقابلش خواهر یا برادر دارای اوتسیم داشته، از ازدواج منصرف شده و این اتفاق حتی در حالت عاطفی شدید نیز اتفاق افتاده است.

وی گفت: حتی پسر و دختری که نبوغ و انتظار حمایت از خانواده را دارد، دائما با محرومیت مالی و عاطفی روبرو می گردد چون فعلا خواهر یا برادری دارای اوتیسم در خانواده دارد. والدین همه زندگی را برای فرزند دارای اوتیسم می فروشند زیرا بیمه شامل حال اوتیسم نمی گردد، بنابراین تمام زندگی منحصر به این فرد می گردد.

  • انتظار افزایش شیوع رفتارهای پرخطر روانی

مدیرعامل انجمن اوتیسم با اشاره به حادثه ای که طی آن اواخر آذر امسال پسری دانشجو که از آزارهای برادر اوتیسمی خود به تنگ آمده بود - به تقلید از یک فیلم هالیوودی - او را خفه کرد، گفت: وقتی جامعه به شرایط خانواده های دارای فرزند اوتیسم توجهی ندارد، نتیجه اش می گردد این که دانشجوی 21ساله رشته نرم افزار کامپیوتر دست به رفتاری خطرناک می زند. با توجه به شرایط کنونی، بحران مالی و انواع فشارها روی جامعه، افرادی که در خانواده ای زندگی می نمایند که یک فرد دارای اوتیسم در آن هست و از صبح فریاد می زند، تلویزیون را می شکند و رفتارهای تکانشی دارد، بدیهی است که جو خانواده را برای هرگونه تنش مهیا می نماید.

صالح غفاری اضافه نمود: در حادثه ای که یک برادر دست به قتل برادر کوچک تر خود زده، او دائما و سال ها با این چالش درگیر بوده است. اگر به اعضای خانواده و مراقبان فرد دارای اوتیسم رسیدگی و توجه ویژه نگردد، انتظار افزایش درصد شیوع رفتارهای خارج از موازین شرعی و عرفی به شدت بالا می رود و به اتفاقی منجر می گردد که برادر تصمیم به قتل برادر کوچک می گیرد.

طبق آمار جهانی، از هر 150 تولد یک نفر دارای اختلال اوتیسم است که در ایران این آمار یک درصد جمعیت برآورد می گردد که برابر با 800 هزار نفر است. اما آمار ثبت شده افراد دارای اختلال اوتیسم در ایران به سختی به 30 هزار نفر می رسد که ممکن است علت آن نبود ابزار تشخیصی کامل باشد. از سوی دیگر، طیف های خفیف اوتیسم هیچ گاه تشخیص داده نمی شوند.

اختلال اوتیسم یکی از انواع اختلالات رشدی - عصبی با علائم روان شناختی است که بر رشد طبیعی مغز و در نتیجه مهارت های اجتماعی فرد تاثیر می گذارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 764

به "نزدیکان فرد اوتیسمی در معرض بیماری های حاد روانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نزدیکان فرد اوتیسمی در معرض بیماری های حاد روانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید