نجات تپه باستانی کردستان از نابودی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، عرصه و حریم تپه قلعه روستای گلالی کردستان دربرگیرنده آثاری از دوره های مختلف و آسیب دیده از خاک برداری برای تهیه خشت و ملاط در سده های پیشین، مشخص شد.

نجات تپه باستانی کردستان از نابودی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، امیر ساعدموچشی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز شنبه 24 شهریور با اعلام این خبر گفت: گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قلعه (برج) روستای گلالی شهرستان قروه در استان کردستان به اتمام رسید.

او اضافه کرد: به دلیل قرارگیری بافت فرهنگی تپه قلعه روستای گلالی در داخل بافت کنونی روستا و انجام ساخت و سازها این اثر نیازمند تعیین عرصه و پیشنهاد حریم بود.

او این اثر را چند دوره ای بیان کرد و گفت: لایه های فرهنگی آن بر روی تپه طبیعی واقع گردیده و سفالهای بدست آمده از آنالیز سطحی و گمانه های آن بر وجود سفالهای دوره مس و سنگ، دوره مفرغ و دوره های جدیدتر و وبویژه دوران اشکانی و دوره های میانه اسلامی گواهی می دهد.

استادیار دانشگاه پیغام نور با بیان اینکه تپه قلعه گلالی در سده های پیشین به دلیل خاکبرداری برای تهیه خشت و ملاط، مورد آسیب واقع گردیده گفت: در داخل بافت معماری قدیمی روستا، سفالهای دوره های مختلف را می توان شاهد بود.

او با اشاره به شناسایی لایه های دوران تاریخی در جانب شرقی توضیح داد: گمانه زنی این سایت تعیین کرد محدوده اثر در بخش شرقی روستا بیشتر از آن چیزی است که تصور می شد.

گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه قلعه (برج) روستای گلالی شهرستان قروه در استان کردستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .

منبع: میراث آریا
انتشار: 11 دی 1397 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 124

به "نجات تپه باستانی کردستان از نابودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجات تپه باستانی کردستان از نابودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید