مهارت های ساده اما حرفه ای در نجاری

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مهارت های مربوط به کارگاه چوب که باید در دبیرستان انها را یاد می گرفتید

مهارت های ساده اما حرفه ای در نجاری

کلاس های هنرهای صنعتی اولین بار در سال 1880 برای مدارس متوسطه معرفی شدند، و برای قرن بعد، این کار با چوب، مکانیک، طراحی و پرینت از آموزش های متداول مردان جوان بود.

سپس، از چند دهه پیش کلاس های خرید از برنامه های ثانویه حذف شدند. با کاهش یافتن بودجه آموزشی، و تاکید روز افزون بر آزمایش استاندارد، مدارس جمع آوری احتیاجهای آموزشی را آغاز کردند، الزامات فارغ التحصیلی را سخت تر کردند، و بر آموزش های دانشگاهی و آکادمیک و موضوعات لازم برای قبول شدن امتحانات دولتی تاکید کردند. برای نگهداری از ابزار و کارگاه های پر از خاک اره پول امکانات کافی وجود نداشت، و مدارس با پی بردن به این که دانش آموزان علاقمند بعدها می توانند تمام این چیزها را در کالج فنی و حرفه ای فرا گیرند یکی پس از دیگری کلاس های کارگاهی را رها کردند.

نابودی کلاس های کارگاهی کاملا تاسف بار است، چرا که این ها هرگز دانش آموزان را تنها برای کار تجاری آماده نمی کردند. در عوض، تمام مهارت های دستی مورد احتیاج آنها و کارهایی که می توانستند از آن لذت ببرند را به دانش آموزان آموزش می دادند، صرف نظر از این که آنها در آینده نجار می شدند یا دکتر. این کارها بخشی از چیزهایی بود که باعث می شد یک مرد هم از دستان و هم از قدرت ذهن بهره ببرد.

اگر می خواهید از یک متخصص یاری بگیرید می تونید در قدم اول می توانید هزینه نجاری را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نجار در تهران باشید می توانید درخواست نجاری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر دریافت همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

مسلما از دست رفته ترین بخش در هنرهای صنعتی کارگاه چوب می باشد. بادگیری نحوه کار با چوب نه تنها مفید است، بلکه به شما این امکان را می دهد که وسیله های مختلف خانه را تعمیر کنید، و همچنین با تاریخ بلند بالای پیشه وری ارتباط برقرار کنید. کار با چوب یکی از ابتدایی ترین مهارت هایی بوده که بشر آن را توسعه داد؛ بخش عمده دنیای پیش از صنعتی شدن دنیا از چوب ساخته شده بود، و برای هزاران سال، همه انسان ها دست کم از نحوه شکل دادن به چوب و تغییر آن درکی ابتدایی داشتند. حتی تا نیمه دوم قرن گذشته، تاجران و متخصصان به طور یکسان در ساخت قفسه ها، کابینت ها یا حتی جایگاه های چوبی برای خانواده شان اعتماد به نفس کامل داشتند.

امروزه در عصر پلاستیک و کارخانه ها، نجاری یکی از مهارت های ضروری قدیم، به چیزی تقریبا مرموز یا ترسناک تبدیل شده است. به این دلیل که بیشتر مصرف نمایندگان قرن 21 عادت نموده اند وقتی میز یا جایگاه شان می شکند و خراب می گردد، به فروشگاه های عظیم رفته و یک جایگزین برای آنها تهیه نمایند، هر کسی که بتواند با چند الوار و اره جایگزینی زیبا برای وسیله خود بسازد به عنوان یک هنرمند واقعی مورد احترام قرار می گیرد.

اگرچه تحسین دنیای مهارت های دستی قابل تقدیر است، اما حقیقت این است که کار با چوب کار خارق العاده ای نیست. و خوشبختانه، حتی اگر نتوانسته اید در دبیرستان کلاس کارگاه را بگذرانید، و فکر می کنید در انجام پروژه های چوبی ناتوان هستید، قطعا برای یادگیری دیر نشده. در اینجا لیستی از مهارت های ابتدایی که باید پرورش دهید را برایتان آماده نموده ایم. هیچ یک از این مهارت ها به ماشین آلات پرهزینه و خطرناک یا ابزار عجیب و غریب احتیاج ندارند. آنها مهارت های پایه ای هستند که هر نجاری باید بداند.

نحوه کار و رفتار چوب را یاد بگیرید

قبل از این که ابزاری را به الوار نزدیک کنید، باید گرایش و جهت گیری آن را بدانید تا بتوانید صفحه را راهنمایی نمایید. با رشد درختان، لایه های حلقوی آن نیز روی هم افزایش می یابند و این امر طرح زیبایی را که روی تخته ها به نمایش در می آیند را تشکیل می دهد. اگر این طرح را نادیده بگیریم، ممکن است از راستا درست دور شویم. کار با چوب شبیه به نواز یک گربه است، اگر از دم به سر انجامش دهید، متوجه می شوید موی تن حیوان سیخ شده و در خلاف جهتش قرار می گیرد، اما اگر چوب را از سر به پایان نوازش کنید، متوجه می شوید سطح بسیار نرم و عالی خواهد شد.

همچنین مهم است بدانید در طول سال چوب در برابر رطوبت چه رفتاری خواهد داشت. تمام سازه های چوبی این امر را طبیعی به حساب می آورند و آن را نادیده می گیرند، غافل از این که این موضوع می تواند فاجعه بار گردد.

اره، رنده و مغار را تیز کنید

بسیاری از مردم این افسانه را تداوم بخشیده اند که کار با چوبی واقعا سخت است، صرفا به این دلیل که از ابزار مناسبی استفاده نمی کردند. یکی از اصل های این کار آن است که برای انجام درست کار، باید اجازه دهید ابزارتان کنترل را به دست بگیرد. اگر اره تان به وارد کردن فشارهای قوی احتیاج دارد یا رنده دستی تان در ابتدای کار درست کار نمی کند، بدانید که هیچ لطفی به خود ننموده اید. تیز کردن ابزار مهارتی ابتدایی و پایه است، چرا که این کار باید به طور مداوم انجام گیرد. کار با ابزار نامناسب نه تنها طاقت فرساست، بلکه خطرناک نیز هست. اگر احساس می کنید باید مغاری که دارید را به اندازه وزن تان هل دهید تا برشی کامل داشته باشید، یا وقتی برش تمام می گردد کنترل آن را از دست می دهید و ابزارتان به هر جا که در راستاش قرار گیرد ضربه می زند پس یاد بگیرید چگونه ابزار خود را تیز کنید تا کار با چوب برایتان لذت بخش، ایمن و موثر گردد.

از رنده دستی بهره ببرید

با استفاده از ابزارهای مخصوص چوب، تکنیک اصلی را باید خودتان کشف نمایید. اما تمام آنها مستقیما قابل یادگیری نیستند. استفاده درست از رنده دستی احتیاجمند کمی آموزش و تمرین برای توسعه حس تنظیم برش روی چوب های ضخیم یا خوب می باشد. به علاوه، ممکن است لبه قطعه اریب باشد یا میله مورد نظر در جای اشتباه قرار گرفته باشد. با این که حل این موارد احتیاجمند انجام تحقیقات می باشد، استفاده درست از رنده دستی یک مهارت قابل دستیابی است. من شما را تشویق می کنم که یک رنده قدیمی را بردارید و با جستجوی راه اندازی رنده قدیمی یا چگونه از یک رنده دستی استفاده کنیم؟ در اینترنت، کار را آغاز کنید. چندین ساعت ویدئو وجود دارد که می توانند کلاس هایی که پیروز نشدید در آنها شرکت کنید را برایتان جبران نمایند.

الوار را با ابزار دستی آماده کنید

شاید از قبل یک اره رو میزی و رنده ای به ضخامت 13 اینچ داشته باشید، اما بیشتر افراد این ابزار را ندارند. مراقب باشید به دام افکاری که می گویند حتما باید ابزار پرهزینه تهیه کنید گرفتار نشوید. وقتی با چوب کار می کنم، فقط از ابزار دستی استفاده می کنم و هر دقیقه کارم را نیز دوست دارم. اگر یاد بگیرید صنعتگران قبل از انقلاب صنعتی چگونه با ابزار دستی خود کار می کردند، متوجه می شوید انجام دستی کار با چوب موثرتر می باشد. روش های زیادی برای تسریع فرآیند کار وجود دارند که فکر خرید وسیله های پرهزینه را از ذهنمان بیرون می نمایند. کلید اصلی، استفاده از ابزار درست برای کار مورد نظر می باشد: ابزار ضخیم برای کارهای ضخیم و ابزار ظریف برای کارهای ظریف. هنوز قانع نشدید؟

یک اتصال کام و زبانه ای ایجاد کنید

این اتصال، اساسی ترین اتصال در تمام سازه هاست. هر زمان که احتیاج باشد یک قطعه افقی (مانند ریل جایگاه) را به یک قطعه عمودی (مانند پایه) متصل کنیم، باید این قطعات را در زاویه درست قرار دهیم. با نصب یک زبانه به کام مناسب آن (شکاف) می توانید یک اتصال 90 درجه کامل ایجاد نماییم. با این که ممکن است کمی شهودی به نظر برسد اما دستیابی به یک اتصال خوب و محکم، احتیاجمند تکنیک و تمرین دقیق می باشد. راه های زیادی برای ساخت زبانه وجود دارد، اما من یک مغار ضخیم استفاده می کنم و به سادگی عرض کام را روی بعد مغار تنظیم می کنم. برش دادن زبانه، به چهار برش صاف احتیاج دارد. وقتی یاد می گیرید که چگونه این اتصال را به درستی سرهم کنید و آن را به اندازه درست برسانید، دری از دنیای کار با چوب به رویتان گگردده خواهد شد. در این مرحله، نحوه ساخت اتصال بیشتر میز و جایگاه ها را می دانید.

اتصال دم چلچله ای بسازید

اما اگر بخواهید یک جعبه بسازید چه؟ اتصال عجیب پنداشته شده دم چلچله ای، روشی مستحکم برای متصل کردن صفحات است. در بین تمام روش هایی که امروزه چوب کارها آن را تحسین می نمایند، اتصال دم چلچله ای پر ابهت ترین آنهاست. در این اتصال، روی یک قطعه برش هایی با پایانی گِوِه شکل و در قطعه دیگر برش هایی چفت با آن انجام می گیرد. پس از تکمیل اتصال شکل گِوِه مانند اجازه نمی دهد قطعات از یک راستا مستقیم خارج شوند. این اتصال از سال 1700 سازه ای استاندارد بوده است. هرگز برای نمایش ساخته نشده و معمولا پشت روکش، گچبری یا رنگ پنهان می گردد تا هیچ کس متوجه اتصالات نازیبای آن نگردد. تنها پس از انقلاب هنری بود که اتصالات قابل مشاهده زیبا تلقی شدند. امروزه، ایجاد اتصال دم چلچله ای برای چوب کارها به آزمایشی قطعی تبدیل شده، اما اجازه ندهید این موضع شما را از امتحان کردن بترساند. چند ویدیو درباره چگونه اتصال دم چلچله ای را برش دهیم تماشا کنید و سپس به کارگاه بروید. سپس اضافات را از بین ببرید. خب همین است. همه کارهای درست و تمیز ار تمرین به دست آمده اند.

مبلمان خود را روکش کنید

پس از آن که چند هفته ای را صرف ساخت یک میز یا صندوق خوب کردید، حالا چگونه می خواهید آن را روکش کنید؟ روکش ها از قطعه ای که برای آن زحمت کشیدید مراقبت نموده و آن را زیبا می نمایند پس از زیر کار در نروید و روکش روغنی را انجام دهید. من در 99% مواقع از شلاک استفاده می کنم. اعمال آن بسیار سریع، قابل تعمیر و پاک شدن می باشد و هرگز مجبور نمی شوید قلم موی خود را تمیز کنید (چرا که فرو رفتن آن در الکل باعث نرم شدنش می گردد)! پوشش های دیگری نیز وجود دارند که برای استفاده خارجی محافظت خوبی فراهم می آورند. من پیشنهاد می کنم ابتدا یک کتاب خوب مانند کتاب روکش های دستی جف جوئیت را تهیه و مطالعه کنید. ساده و آسان بوده و زمان زیادی نمی خواهد.

یکی از مربیان من کار با چوب را دوست داشت، حالا جرات نموده به کابینت سازی روی بیاورد و کار روکش انجام دهد. او درباره روکش کردن تحقیق نموده و معتاد انجام آن شده اما از ساخت سازه ها متنفر است چرا که تنها کاری که می خواهد انجام دهید، روکش کردن پایانی کار می باشد. قول می دهم که اگر کمی انرژی بگذارید و چگونگی اعمال روکش را فرا گیرید، لذت انجام این کار به طور چشمگیری برایتان افزایش پیدا خواهد نمود.

منبع: اتاق
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1178

به "مهارت های ساده اما حرفه ای در نجاری" امتیاز دهید

1 کاربر به "مهارت های ساده اما حرفه ای در نجاری" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت های ساده اما حرفه ای در نجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید