مدیریت تلفیقی آفت پروانه دم قهوه ای در قزوین؛ از تحقیق علمی تا میدان مبارزه

به گزارش وبلاگ مجله پریها، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: مدیریت تلفیقی آفت پروانه دم قهوه ای در بخش طارم سفلی شهرستان قزوین اجرایی شد.

مدیریت تلفیقی آفت پروانه دم قهوه ای در قزوین؛ از تحقیق علمی تا میدان مبارزه

بابک قرالی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: مدیریت تلفیقی آفت پروانه دم قهوه ای در بخش طارم سفلی از توابع شهرستان قزوین با یاری قرارگاه دانش بنیان و مدیریت تلفیقی آفات که با استفاده همه جانبه از روش های موجود و دانش بومی و هوادار محیط زیست، همچون مبارزه بیولوژیک، تقویت اکوسیستم و جلوگیری از کاهش تنوع زیستی به وسیله محققین بخش جنگل و مرتع این مرکز اجرایی شد.

قرالی افزود:از سال 1398 طغیان آفت پروانه دم قهوه ای بلوط در جنگل بلوط علی آباد طارم سفلی (به مساحت 380 هکتار) مشاهده و پس از آن در جنگل حسن آباد طارم (به مساحت 350 هکتار) نیز رویت شد.

وی افزود: در حال حاضر دو جنگل حسن آباد و علی آباد، به مساحت حدود 700 هکتار، آلوده به این آفت هستند که از عوامل مهم در طغیان این آفت، خشک سالی های ممتد و تخریب مراتع و جنگل ها به وسیله عوامل انسانی همچون چرای بی رویه بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: محققین بخش تحقیقات جنگل و مرتع این مرکز از سال 98 با بازدید های منظم و هفتگی، آفت را پایش و تغییرات جمعیت و مقدار آلودگی جنگل های استان را رصد کرده و با تشکیل کمیته فنی گیاه پزشکی در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، معین زمان مبارزه، شناسایی دشمنان طبیعی، تکثیر آن ها و بعلاوه معرفی ترکیبات بیولوژیک بی خطر مناسب بر علیه این آفت در قالب مدیریت تلفیقی مبارزه با این آفت بر عهده مرکز تحقیقات نهاده شد و پس از انجام تحقیقات میدانی در جنگل های طارم، نتایج در قرارگاه کشاورزی دانش بنیان مورد تایید نهاده شده و با یاری تمامی واحد های تابعه سازمان جهاد کشاورزی استان، اداره کل منابع طبیعی و اداره کل محیط زیست استان، به صورت لکه ای در جنگل اجرایی شد.

وی افزود: این مرکز با بازدید منظم و پایش هفتگی، از ابتدای امسال تا به امروز این وظیفه را انجام و با آزمایش ترکیبات بیولوژیک، نسبت به تاثیر این مواد بر روی مراحل مختلف زندگی این آفت و سایر حشرات موجود اقدام و ضمن معرفی ترکیبات بیولوژیک مناسب، معین زمان مبارزه، اطلاعات مورد احتیاج را در اختیار دستگاه های ذیربط همچون منابع طبیعی، محیط زیست و مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قرار داده است.

محسن قاسم زاده مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: مدیریت آفت پروانه دُم قهوه ای درجنگل های طارم با استفاده از روش های مختلف همچون محلول پاشی لکه ای و جمع آوری لانه های لاروی زمستان گذران، آن هم در شرایط خاص خود امکان پذیر است.

قاسم زاده افزود: از ابتدای سال تا به امروز در چند مرحله موضوع محلول پاشی درسطح مورد احتیاج و بر اساس اصول اکولوژیکی در جنگل های حسن آباد و سمنگاه اجرا شده است.

منطقه طارم سفلی واقع در شمال غرب استان قزوین به علت برخورداری از شرایط آب وهوایی منحصربه فرد، شرایط مناسبی را برای رویش درختان جنگلی ازجمله بلوط با مساحت حدود 5 هزار هکتار به وجود آورده است.

پروانه دم قهوه ای با نام علمی Euproctis chrysorrhoea در ایران و در استان های استان های شمالی، همدان، زنجان، مرکزی و آذربایجان دیده شده و به عنوان یک آفت برگخوار و همه چیز خوار به درختان جنگلی و درختان میوه حمله می نماید.

خبرنگاران قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 شهریور 1401 بروزرسانی: 26 شهریور 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2144

به "مدیریت تلفیقی آفت پروانه دم قهوه ای در قزوین؛ از تحقیق علمی تا میدان مبارزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت تلفیقی آفت پروانه دم قهوه ای در قزوین؛ از تحقیق علمی تا میدان مبارزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید