لزوم به کارگیری دانش مدرن و سنتی در مقاوم سازی بناهای تاریخی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه دانش مدرن و سنتی را نمی توان در امر مقاوم سازی بناهای تاریخی به تنهایی به کار بست بر امر آموزش در این حوزه تأکید کرد.

لزوم به کارگیری دانش مدرن و سنتی در مقاوم سازی بناهای تاریخی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در دومین همایش تخصصی توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله با اشاره به وقوع زلزله بم و خساراتی که در جریان آن به شهر و ارگ تاریخی بم وارد شد، توضیح داد: از آن به بعد موضوع مقام سازی آثار تاریخی در برابر زلزله مورد توجه نهاده شد و طبق فراخوانی که منتشر شد متخصصان داخلی و خارجی از کشورهای ایتالیا ، ژاپن و ... پروژه های تخصصی را دراین حوزه انجام دادند.

او با اشاره به این مطلب که تا سال 91 همزمان با وقوع زلزله ورزقان ،میراث فرهنگی عضو ستاد بحران نبود گفت: بعد از آن در زلزله کرمانشاه حوزه میراث فرهنگی و مقاوم سازی آثار تاریخی مورد توجه واقع شد که نتایج خوبی را نیز به دنبال داشت.

طالبیان با تأکید بر این نکته که دانش مدرن و سنتی را نمی توان به تنهایی به کار بست اضافه نمود: باید با شناخت از دانش سنتی ، در راستای حفاظت از بناهای تاریخی در برابر زلزله از دانش مدرن بهره گیریم.

معاون میراث فرهنگی با مهم خواندن امر آموزش در امر مقاوم سازی آثار تاریخی در مقابل زلزله توضیح داد: آموزش در وهله نخست برای ناظران پروژه های مرمت و سپس برای استاد کاران به منظور آشنایی با روش های نوین امری لازم است.

طالبیان در خاتمه با بیان این مطلب که کسی انتظار ندارد بناهای تاریخی در برابر زلزله 8ریشتری مقاوم باشند تأکید کرد: باید کوشش کنیم در کنار اینکه ساکنان آسیب نبینند، مخازن موزه ها امن بوده و اشیای موزه ای نیز در صورت وقوع زلزله با کمترین آسیب منتقل شوند.

دومین همایش تخصصی توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله با حضور متخصصان این حوزه در حال برگزاری است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 خرداد 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 239

به "لزوم به کارگیری دانش مدرن و سنتی در مقاوم سازی بناهای تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم به کارگیری دانش مدرن و سنتی در مقاوم سازی بناهای تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید