عجایب اهرام مصر

به گزارش وبلاگ مجله پریها، اهرام ثلاثه مصر و مجسمه ابوالهول مجموعه ای شگفت آور را در کنار هم تشکیل می دهند و یکی از عجایب هفت گانه جهان نامیده می شوند. این بناها که در فلات جیزه واقع شده در دوران پادشاهی مصر ساخته شده اند. برای تکمیل بنای اهرام، مصریان باستان از ترکیب پیچیده مهارت های فنی و محاسبات ریاضی پیشرفته استفاده نموده اند.

عجایب اهرام مصر

تاریخچه

بیش از 5 هزار سال پیش، مردم چهارمین سلسله پادشاهی مصر تصمیم گرفتند به افتخار پادشاه خود (که فرعون نام داشت) مقبره بزرگی را بسازند که خانه ابدی او پس از مرگش باشد. سازه ای که هرم بزرگ نام دارد در جیزه واقع شده است. واژه فرعون در اصل به اهرام یا خانه بزرگ اشاره دارد. این واژه به تدریج مفهوم خود را به پادشاه تغییر داد. اهرام بسیار زیادی ساخته شدند اما امروز تنها سه هرم اصلی به جای مانده است که یکی از بزرگ ترین جذابیت های گردشگری جهان به شمار می فرایند. اهرام کوچک تری در طی هزاران سال پس از آن ساخته شدند. باستان شناسان بر این باورند که اهرام بیشتری ساخته شده اند که در زیر شن های بیایان عمیقاً مدفون هستند. اولین هرم در سال 2780 قبل از میلاد مسیح بنا شد. معمار پادشاه جوزر، که معروف ترین فرعون آن دوران بود، آن را ایمهوتپ نامید.

چند نفر اهرام مصر را ساختند؟

باستان شناسان در خصوص تعداد کارگران هنوز به توافق قطعی نرسیده اند اما آن طور که تخمین زده می گردد حدود 100 هزار مرد اهرام مصر را بنا نموده اند. بر طبق یادداشت های یکی از تاریخدانان یونانی به نام هرودیت که در قرن پنجم می زیست، کارگران هر سال سه ماه تمام وقت و به مدت بیست سال در ساخت اهرام عرق ریختند. البته، کارگران نیمه وقت هم گهگهاه در این پروژه بزرگ به کار بسته می شدند.

چرا اهرام مصر ساخته شدند؟

هدف اصلی از ساخت اهرام حفظ جسد مومیایی شده فرعون برای ابد بوده است. در آن موقع، فرعون ها خدا محسوب می شدند و مصریان باستان آنها را مقدس می شمردند. متأسفانه، آنها در نیل به این هدف ناموفق بودند.

کدام یک از اهرام مشهورترند؟

سه هرم اصلی با نام های منکورع، خفو و خفرع شناخته می شوند. هرم منکورع به افتخار پادشاهی با همین نام که در دوران سلطنت مصر از سال 2490 تا 2472 قبل از میلاد مسیح حکومت می کرد ساخته شد. این بنا با استفاده از آهک، گرانیت قرمز و تابوت سنگ آهک شکل گرفت. هرم خفرع به افتخار پسر خفو به این نام خوانده شد. خفرع از سال 2520 تا 2494 قبل از میلاد مسیح بر مصریان فرمانروایی می کرد. این هرم شیبی با زاویه 53 درجه دارد. هرم خفو به افتخار خفو، پادشاه مصر، در سال های 2589 تا 2566 قبل از میلاد مسیح ساخته شد. ارتفاع این هرم 136 متر است.

اهرام مصر چطور ساخته شدند؟

هرم خفو به 2.3 میلیون بلوک سنگی احتیاج داشت که وزن هر کدام از آنها 9 تن بود. کارگران با استفاده از ابزار مسی شامل اسکنه، دریل و اره این سنگ ها را شکل می دادند. گرانیت هم در ساخت دیواره های مقبره به کار رفت. هرم بزرگ در جیزه 137 متر ارتفاع دارد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2122

به "عجایب اهرام مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایب اهرام مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید