سمینار پیامدهای منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماد در سقز برگزار گشت

به گزارش وبلاگ مجله پریها، به گزارش خبرنگاران، شامگاه چهارشنبه و با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاه و مراکز آموزش عالی این سمینار یک روزه به میزبانی دانشگاه پیام نور مرکز سقز برگزار گشت.

سمینار پیامدهای منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماد در سقز برگزار گشت

در ابتدای این سیمنار صالح امین پور معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه پیام نور سقز ضمن خیرمقدم به حاضرین و تشکر از مسئولان و نمایندگان برای پیگیری و تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در استان کردستان، هدف از برگزاری این سمینار را آگاهی بخشی و شناخت بیشتر و تبیین آثار و تبعات ایجاد این منطقه در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، گردشگری، حقوقی و بین المللی اعلام کرد و گفت: این سلسله نشست های علمی با همکاری اساتید و فعالان عرصه های مختلف ادامه خواهد داشت.

مزایای اقتصادی منطقه آزاد تجاری- صنعتی

یکی از اساتید دانشگاه کردستان با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی و منطقه ای استان کردستان گفت: بالفعل ساختن این ظرفیت ها بدون وجود اقتصاد آزاد میسر نیست، لذا ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی راهبرد مناسبی برای توسعه استان و اثرات مثبت آن بر استان های همجوار می باشد.

حامد قادرزاده اضافه کرد: معافیت اقتصادیاتی 15 ساله، تسهیل صادرات و واردات، حذف قوانین دست و پاگیر، جذب سرمایه های خارجی، ورود تکنولوژی به داخل، افزایش تولید و ارزش اضافه کرده، افزایش کارایی اقتصادی و سرمایه انسانی، کاهش قاچاق و... از آثار مثبت ایجاد منطقه آزاد تجاری می باشد.

لزوم تامین زیرساخت ها و پیش نیازهای منطقه آزاد

رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد سقز با تاکید بر مطالعه و آسیب شناسی روندها، تامین پیش نیازها و زیرساخت های ایجاد منطقه آزاد را در تحقق اهداف آن مهم ارزیابی و گفت: ایجاد زیرساخت های لازم خدماتی و رفاهی، تامین نیرو و منابع انسانی کارآمد، راه اندازی فرودگاه سقز، توسعه بزرگراه های استان، ساخت ترمینال های مناسب، توسعه مراکز آموزشی و خدماتی، توسعه شبکه های مخابراتی، برگزاری دوره های مختلف آموزشی و توانمندسازی و... در این راستا ضروریست.

رئیس دانشگاه پیام نور- مرکز سقز با ارئه تعریفی از منطقه آزاد تجاری گفت: منطقه آزاد تجاری به منطقه ای گفته می شود که قوانین تجاری دولت ها کمتر در آن دخیل باشد و بدون پرداخت اقتصادیات و حق گمرک به راحتی داد و ستد شود، که این مزایا با مدیریت مناسب موجب توسعه اقتصادی می شود، منطقه آزاد دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد که توسط هیات مدیره و مدیرعامل اداره و دولت نیز نقش نظارتی دارد.

علیرضا شریفی سپس تبعات منطقه آزاد را در دو بعد حقوقی و تجارت بین الملل مورد بررسی قرار داد و گفت: تضمین سرمایه گذاری در منطقه آزاد توسط سازمان اداره کننده، هزینه کرد درآمدهای حاصله برای توسعه زیرساخت های همان منطقه و نیز مناطق همجوار از مزایای ایجاد منطقه آزاد می باشد.

وی یادآور شد: تجارت و سرمایه گذاری در مناطق آزاد الزاماتی دارد که آگاهی نسبت به اصول و مقررات تجارت بین الملل، تنظیم فنی قراردادها، استفاده از سیستم های پرداخت بازرگانی بین المللی و... ضروریست.

اثرات مثبت منطقه آزاد بر توسعه توریسم

یک عضو علمی دانشگاه پیام نور- مرکز سقز به اهداف توریسم بعنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی اشاره و گفت: ایجاد اشتغال، رونق کسب و کار، پیوند و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی، جذب سرمایه گذاری و غیره از مزایای رونق گردشگری است، که توریسم تجاری در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مجید پریشان گفت: چالش هایی از جمله، کالبدی و خدماتی، اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی فراروی توسعه صنعت گردشگری منطقه وجود دارد که باید مرتفع شود.

وی ایجاد منطقه آزاد را گام و فرصت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری و استفاده از مزایای آن برشمرد و بر سرمایه گذاری و ایجاد بسترهای لازم در این زمینه تاکید نمود.

این سمینار بصورت پرسش و پاسخ بین شرکت کنندگان و سخنرانان ادامه یافت، که از جمله آن می توان به درخواست متعدد شهروندان از مسئولان برای الحاق سقز به این منطقه آزاد تجاری- صنعتی، شکوفا سازی اقتصاد مرزنشینان، توسعه زیرساخت ها و... اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 852

به "سمینار پیامدهای منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماد در سقز برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمینار پیامدهای منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماد در سقز برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید