روز چهارم نشست های خبری؛ ترس و اندوه روی پرده

به گزارش وبلاگ مجله پریها، چهارمین روز جشنواره فیلم فجر 98 روز سه شنبه 15 بهمن ماه با اکران سه فیلم سینمایی آن شب، درخت گردو و دوزیست به کار خود ادامه داد.

روز چهارم نشست های خبری؛ ترس و اندوه روی پرده

در سرانجام روز چهارم جشنواره فیلم فجر نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز چهارم توسط ستاد انتخاب اعلام شد و بر این اساس فیلم های آبادان یازده 60، دوزیست، شنای پروانه، روز بلوا، مغز استخوان، خوب بد جلف2، درخت گردو، روز صفر و خروج، 9 فیلم برتر آرای تماشاگران سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تا روز 15 بهمن ماه (بدون اولویت) بودند.

در نهایت روز گذشته تعیین شد که فیلم سینمایی خورشید ساخته مجید مجیدی عاقبت به جشنواره فیلم فجر 98 رسیده است و همزمان با این خبر تصویری از علی نصیریان در این اثر سینمایی منتشر شد.

آن شب؛ شاینینگ ایرانی

نشست خبری فیلم آن شب به کارگردانی کوروش آهاری با حضور کارگردان، میلاد جرموز (نویسنده)، محمد درمنش (تهیه نماینده)، صبا واحدی (جانشین طراح صحنه)، شهاب شهرزاد (منتقد) و با اجرای محمدرضا مقدسیان سه شنبه پانزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر کوروش آهاری در پاسخ به این سوال که فیلم ساختن در آمریکا چه تفاوتی با ایران دارد؟ گفت: من درباره فیلمسازی در ایران اطلاعات کمی دارم. بخش ساده فیلمسازی در آمریکا آن است که احتیاج به مجوز ساخت و نمایش نیست. اما قوانین محدود دیگری مثل اندازه مشخص در استفاده کودک در زمان فیلمبرداری و غیره که کار را کمی سخت می نماید، وجود دارد.

درمنش تهیه نماینده فیلم آن شب در پاسخ به این سوال که چرا فیلم در آمریکا ساخته شد، گفت: همواره هر فیلمی می تواند در هر لوکیشن و با یک استراتژی تعیین ساخته گردد. اما یکی از دلایل مهم ساخت آن در آمریکا به این دلیل بود که دوستان ایرانی ساکن آمریکا و بازیگران بتوانند در اقصی نقاط دنیا فیلم بسازند و البته محور اصلی یک اثر باشند.

آهاری در ادامه در پاسخ به همین سوال شرح داد: این داستان می توانست در هر جایی باشد. اما در سینمای آمریکا به هنرمندان ایرانی بها داده نمی گردد. ما می خواستیم به این مساله دامن بزنیم و از این فرصت استفاده کنیم تا هنرمند ایرانی ساکن در آمریکا را پررنگ تر کنیم. ما یک فیلم آمریکایی با حال و هوای ایرانی می بینیم که می تواند شکل بین المللی داشته باشد. نسل جدید ایرانی های آمریکا دوست دارند به مردم خودشان ادای احترام نمایند و البته ما می خواستیم چهره مردم ایران را در آمریکا نشان بدهیم که زندگی خیلی لوکسی ندارند.

درمنش در پاسخ به چرایی غیبت شهاب حسینی در نشست فیلم گفت: شهاب حسینی مشغول فیلمبرداری یک فیلم در خارج از کشور است؛ اما در اکران روز نوزدهم بهمن ماه حضور خواهد داشت.

آهاری درباره اقتباسی بودن فیلم یا ارجاع دادن به فیلم خاصی گفت: قطعا الهام هایی از بعضی فیلم ها گرفته ام اما لزوما برنامه ریزی نشده بوده و اگر پلان یا شاتی شبیه فیلم شاینینگ می بینید آگاهانه نبوده است.

کارگردان آن شب ادامه داد: ژانر این فیلم را در آمریکا ژانر روانشناختی می نامند و ژانر ترسناک نیست. ما برای اینکه فیلم شکل هالیوودی پیدا کند احتیاج به یک سری ترفند داشتیم. این یک داستان دنیای است و بیننده آمریکایی با آن ارتباط برقرار کرد. امیدواریم در ایران هم مورد استقبال قرار بگیرد.

جرموز درباره اقتباسی بودن فیلم گفت: من هیچ پیش زمینه ای برای نوشتن فیلمنامه ای با این موضوع نداشتم اما در ما چیزهایی رسوب نموده که در نوشتن ما تاثیر می گذارد.

درمنش درباره سرمایه گذاران فیلم گفت: در آمریکا صنعت سینما مهم است و سرمایه گذاران در آمریکا اصلا ایدئولوژیک نیستند و زمانی که یک سرمایه گذار پای فیلمی می آید باید از بازگشت سود و سرمایه مطمئن باشد.

صبا واحدی (جانشین طراح صحنه) با شرح این مطلب که تیم بزرگی برای طراحی صحنه فیلم کار کردند، اضافه کرد: فیلم در سه لوکیشن خانه، استودیو و هتل فیلمبرداری شد. تمام نمادها مثل روباه، جغد و تصویرهایی که در راهروهای هتل دیدیم دلیل داشتند و نشانه دوری این آدم ها از یکدیگر بود. همچنین طرح تتویی که در فیلم می بینید را از کتاب بومیان امریکا انتخاب کردم که یک تقویم سنگی بود. این تتو نماد این بود که این افراد در تمام روزها و شب های تاریخ گیر نموده اند و شیطان روزگار خودشان هستند.

مهدویان؛ اقلیت های کشور همواره کنار گذاشته شده اند

نشست خبری فیلم سینمایی درخت گردو به کارگردانی محمدحسین مهدویان با حضور کارگردان، ابراهیم امینی و حسین حسنی (فیلمنامه نویسان)، سیدمصطفی احمدی (تهیه نماینده)، مینو شریفی، مینا ساداتی، مهران مدیری (بازیگران)، هادی بهروز (مدیر فیلمبرداری)، حبیب خزایی فر (موسیقی)، بهزاد جعفری (طراح صحنه و لباس)، ایمان کرمیان (جلوه های ویژه میدانی)، امین پهلوان زاده (جلوه های ویژه بصری) و خسرو نقیبی (منتقد) با اجرای محمدرضا مقدسیان سه شنبه پانزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر مهدویان در ارتباط با دشواری کارگردانی و فضاسازی درخت گردو شرح داد: این فیلم نسبت به فیلم های قبلی ام از چند جهت دشواری های بیشتری داشت. زبان، فرهنگ و جغرفیای فیلم برای من ناآشنا بود و باید این آشنایی صورت می گرفت. کارکردن با سه بچه کوچکی که بازی های سختی هم داشتند از این جهت سخت بود که باید به لحاظ فیزیکی و روحی مراقبت می شدند. همچنین گریم بازیگران جزو چالش های فیلم بود. ما در صحنه هایی که حیوانات را نشان دادیم از دامپزشکانی استفاده کردیم که بدون آسیب زدن به حیوانات صحنه های باورپذیر شیمیایی شدن را به تصویر بکشیم. سعی مان بر این بود که عمق فاجعه را بتوانیم روی پرده سینما به تصویر بکشیم.

او درباره حضور پیمان معادی و مهران مدیری در فیلم شرح داد: فیلم موضوعی انسانی دارد که فراموش شده اما می تواند در جوامع بین المللی نمایش داده گردد و کارکرد مثبتی داشته باشد. حضور پیمان معادی به عنوان یک بازیگر بین المللی می تواند به این مهم یاری کند. لهجه فیلم از نکاتی بود که پیمان درباره آن نگران بود ما در حین فیلمبرداری بسیار به درآمدن لهجه توجه داشتیم و نتیجه قابل قبول از آب درآمد.

مهران مدیری در ابتدا به بازماندگان حادثه سقوط هواپیما تسلیت گفت و جای پیمان معادی را خالی کرد و بیان داشت: من در سال 66 در سردشت حضور داشتم و تقریبا بخش بزرگی از این اتفاقات را از نزدیک دیدم. دوستی من با کارگردان، تهیه نماینده، پیمان و همچنین موضوعی که خاطرات بسیاری را برای من زنده کرد در کنار اینکه من عاشق مردم مهربان و آدم حسابی کُرد هستم دلایلی بودند که نمی توانستم در فیلم حضور نداشته باشم. دوست داشتم به کسانی که در دوران جنگ با مهربانی میزبان ما بودند ادای دین کنم.

مینا ساداتی درباره دلیل حضورش در فیلم درخت گردو عنوان نمود: به نظرم مهدویان کارگردان شجاعی است. به خاطر داستان انسانی فیلم، دوست داشتم در آن حضور داشته باشم. سال ها بود به مسائل نمودها پرداخته نشده بود. فکر می کنم نمودها هنوز همان وضعیتی را دارند که 30 سال پیش داشتند.

مینو شریف دیگر بازیگر فیلم درباره حضورش در درخت گردو گفت: این فیلم اولین فیلم سینمایی من بود. خیلی خوشحالم که با این فیلم، کار حرفه ای ام را آغاز کردم. فضای کاری مهدویان ساده نیست زیرا بازیگر همواره باید متمرکز باشد. از تک تک بازیگران و آقای مهدویان تشکر می کنم که راه را به من نشان دادند.

پیمان معادی بازیگر اصلی این فیلم طی تماس تلفنی در این جلسه مشارکت کرد و درباره حضور خود در این فیلم گفت: سیمرغ و بازتاب بین المللی برایم اهمیتی ندارد؛ زیرا این فیلم بسیار مهم تر از این حرف هاست. محمدحسین مهدویان را سال هاست می شناسم و می دانستم چقدر سینما را می شناسد. در طی ساخت فیلم فهمیدم عوامل این فیلم مدت هاست با هم همکاری می نمایند و یک همدلی خاصی داشتند. او گروه فوق العاده ای دارد. این فیلم مهمی است. من این فیلم را عاشقانه بازی کردم و امیدوارم مردم آن را دوست داشته باشند. او اضافه کرد: از تمام اظهار لطف هایی که تا امروز به من شده تشکر می کنم.

کارگردان فیلم درخت گردو در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سکانس سرانجامی فیلم که کولبرها نشان داده شده اند فیلم بعدی تان درباره این قشر خواهد بود، گفت: هنوز درباره موضوع فیلم بعدی ام تصمیم نگرفته ام. اما اگر دقت نموده باشید من همواره درباره موضوعات ملی فیلم می سازم. با درخت گردو سعی کردم فیلمی بسازم که در عین حال که ملی است نقد شیوه های حکمرانی در آن وجود دارد. اقلیت های کشورمان تاوان بسیاری برای وطن داده اند و همواره کنار گذاشته شده اند آن ها برای وطن آسیب دیده اند؛ اما به خاطر اینکه هم زبان پایتخت نشینان نبودند کسی توجهی به آن ها ننموده است.

نیک نژاد: جبر زندگی مجبورمان می نماید دوزیست وار زندگی کنیم

نشست خبری فیلم دوزیست به کارگردانی و نویسندگی برزو نیک نژاد با حضور کارگردان، سعید خانی (تهیه نماینده)، علی برازنده (مدیرفیلمبرداری)، جوادعزتی، هادی حجازی فر، پژمان جمشیدی، ستاره پسیانی و الهام اخوان (بازیگران)، امیرحسین قدسی (طراح صحنه)، مهدی سعدی (تدوین)، ملودی اسماعیلی (طراح لباس) و حمیدرضا مدقق (منتقد) با اجرای محمدرضا مقدسیان سه شنبه پانزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزارشد.

نیک نژاد کارگردان فیلم با بیان اینکه از نتیجه کار راضی هستم در مورد فیلم دوزیست اظهار کرد: سعی کردم در این فیلم خیلی از واقعیت ها را نگویم. همه ما حرف های نزده زیادی داریم و جبر زندگی آدم ها را مجبور می نماید دوزیست وار زندگی نمایند.

جمشیدی نیز در مورد نقش اش در فیلم گفت: خوشحالم که در این نقش بازی کردم. پیشنهاداتی که در سال به من می گردد اکثرا ژانر کمدی است و حضور در این نقش و فیلم برای من تجربه متفاوتی بود.

سعید خانی نیز در ارتباط با ساخت و پخش فیلم گفت: در ابتدا به دنبال پخش فیلم در پاییز بودیم؛ اما نهایتا تصمیم به اکران فیلم در جشنواره گرفتیم.

حجازی فر نیز در ارتباط با نقش خود در فیلم دوزیست گفت: از شانس خوب من است که نقش های مختلفی به من پیشنهاد می گردد. تجربه های دوست داشتنی را در کنار این تیم خوب داشتم. در بازیگری جرات ریسک زیادی دارم و همچنان در این حیطه تجربه می کنم.

نیک نژاد در ادامه در ارتباط با انتخاب بازی الهام اخوان در این فیلم گفت: من برای این نقش قطعا بازیگر چهره جدید می خواستم. نمایشی از او دیدم و پس از گفت وگو با آقای خانی او برای ایفای این نقش انتخاب شد. او در رشته بازیگری تحصیل نموده است. برای درست از آب درآمدن این نقش دو سال با او کار کردم. به نظر من نتیجه بازی او خوب بود و توانست بین بازیگران چهره خوب بازی کند و بازی یکدستی با آن ها داشته باشد.

الهام اخوان در ارتباط با نقش اش در دوزیست گفت: صرف نظر از اینکه توانستم این تجربه خوب را جلوی دوربین داشته باشم، بازی در کنار بازیگران خوب و حرفه ای فیلم، برایم تجربه بی نظیری بود.

کارگردان در مورد تحول شخصیت های فیلم نیز شرح داد: بعضی از این تحولات گاها به اجبار نقش است و سیر بالا و پایین برای این تحولات در فیلم تعریف شده است.

تهیه نماینده فیلم در ارتباط با ساخته شدن فیلم در بخش خصوصی اعلام کرد: بعد از فیلم ارادتمند … دیگر نمی خواستم فیلم اجتماعی بسازم؛ اما احساس کردم با یاری برزو می توانیم فیلم اجتماعی خوبی با هم بسازیم. در کنار تیم حرفه ای کوشش کردیم فیلم خوبی بسازیم تا اگر فیلم فروخت دستمزد برزو را بدهیم.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 825

به "روز چهارم نشست های خبری؛ ترس و اندوه روی پرده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز چهارم نشست های خبری؛ ترس و اندوه روی پرده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید