رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی مهم ترین دغدغه در شهرهای قرمز

به گزارش وبلاگ مجله پریها، خبرنگاران/زنجان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی مهم ترین دغدغه در شهرهای قرمز استان است.

رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی مهم ترین دغدغه در شهرهای قرمز

علیرضا آرمانی کیا شامگاه روز گذشته (16 مهرماه) در نشست خبری که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به شیوع کرونا و ضرورت مدیریت تخت های بیمارستانی، اظهار کرد: تمام تلاش خود را می کنیم که از تخت های بیمارستانی موجود به بهترین نحو ممکن استفاده شود.

وی از بستری شدن 400 بیمار کرونایی در بیمارستان های استان خبر داد و افزود: یک سوم از این بیماران در شهرستان ها و دو سوم نیز در مرکز استان بستری هستند.

این مسئول، با بیان اینکه در برخی از شهرهای استان شرایط نگران کننده است. افزود: علاوه بر بیماران کرونایی، بیماران دیگری نیز هستند که نیاز به بستری شدن دارند؛ لذا تمام تلاش خود را می کنیم تا شرایطی فراهم شود که تمام بیماران سرویس های مورد نیاز خود را دریافت کنند.

آرمانی کیان، با اشاره به آماده کردن مراکز 16 ساعته بنا بر تصمیم دانشگاه علوم پزشکی استان برای مراجعه مردم و تریاژ و ساماندهی بیماران، شرح داد: افراد مشکوک پس از تشخیص مراکز 16 ساعته، به یک مرکز تخصصی فرستاده می شوند که بسته به نظر پزشک متخصص مربوطه نسبت به بستری آنها اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه خواسته ما از مردم این است که در صورت داشتن علائم، اول به مراکز 16 ساعته مراجعه کنند، افزود: در توزیع بیماران توسط پزشکان نیز، اغلب مریض های بدحال در بیمارستان ولیعصر (عج) و بیمارستان موسوی زنجان و مریض های با حال بهتر نیز در بیمارستان امام حسین (ع) و بهمن بستری می شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با اشاره به میانگین سنی بیماران کرونایی در زنجان، یادآور شد: در تمام طیف های سنی بیمار کرونایی داریم اما عمده بیماران استان بالاتر از 40 سال هستند که نسبت به موج دوم حدود سنی مبتلایان 10 سال کمتر شده است.

این مسئول، با اشاره به اینکه 85 درصد بیماران کرونایی علائم متوسط و خفیف دارند که نیاز به مراجعه ندارند، گفت: حدود 10 درصد نیز، بیماران نسبتا شدید هستند که نیاز به بستری و مراقبت های بیمارستانی دارند و بعد از سطح بندی در بیمارستان ها پذیرش می شوند.

آرمانی کیا با بیان اینکه با ابلاغ پروتکل های هشتم شهریور دست درمان گرها بازتر شده و بر این اساس درمان گرها سرویس دهی بهتری انجام می دهند، گفت: انواع داروهایی که در سطح کشور برای درمان کرونا موجود است در استان زنجان نیز به طور کامل تزریق و تجویز می شود.

وی با بیان اینکه واکسن آنفولانزا برای گروه های پرخطر زنجانی در حالت تزریق است، متذکر شد: برخی از افراد نیز هستند که اصلاً نیازی به واکسن آنفولانزا ندارند؛ لذا از این دسته از هم وطنان خواهشمندیم که اصرار به تزریق واکسن نداشته باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکید کرد: در نهایت خواهش ما از هم وطنان این است که رعایت پروتکل های بهداشتی را بسیار جدی بگیرند؛ زیرا با توجه به محدود بودن تخت های بیمارستانی در صورتی که شیوع بیماری بالاتر رود در خدمات دهی ممکن است با مشکل روبرو شویم.

این مسئول بیان کرد: از شهفرایندان خواهش می کنیم که به محدودیت های یک هفته ای که در استان وضع شده احترام بگذارند تا مانع از فرایند شیوع کرونا شوند.

وی با اشاره به احتمال تمدید کردن یا نکردن محدودیت های کرونایی اعمال شده در زنجان، گفت: تمدید این محدودیت ها بستگی به رفتار مردم در قبال رعایت پروتکل های بهداشتی و شرایط شیوع بیماری دارد.

آرمانی کیان با اشاره به مهم ترین دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه، شرح داد: احساس خستگی، دلایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و در نهایت عادی سازی و سهل پنداری، از دلایل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه است.

این مسئول با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی از مردم هنوز هم کرونا را باور نداشته و آن را شایعه می دانند، افزود: عده ای نیز در قبال این بیماری افراط و تفریط کرده و استرس بیش از حد دارند.

وی با بیان اینکه کووید - 19 تتها کشور ما را درگیر نکرده بلکه سایر نقاط جهان نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند، گفت: این بیماری تغییر رفتار داده و در صورت درگیر شدن یکی از اعضای خانواده دیگر اعضا هم درگیر می شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با اشاره به ابهامات موجود در مورد بستری شدن بیماران کرونایی در دیگر بخش های بیمارستان ها، افزود: در مواردی، بیمار با دلیل دیگری بستری می شود که با گذشت زمان ممکن است علائم بیماری کرونا هم در وی ظاهر شود.

وی با تاکید بر اینکه آمارهای بیماران مبتلا به کرونا بر اساس سیاست های ابلاغی دانشگاه علوم پزشکی ارائه می شود، متذکر شد: در حال حاضر آمار همه بیماران شامل بستری و سرپایی ارائه می شود.

آرمانی کیان، با بیان اینکه تفاوت معناداری بین آمار بیماران زن و مرد در کرونا وجود ندارد، شرح داد: هر چند رفتار ویروس در قبال جنسیت معین نیست، ولی در مورد بالا بودن آمار بیماران، از خانم ها می توان به داشتن روابط نزدیک تر با بچه ها به عنوان ناقلان خطرناک، استفاده از اقلام حفاظتی نادرست مانند استفاده از روسری به عنوان ماسک، و روابط چهره به چهره بدون رعایت فاصله اجتماعی اشاره کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه تخلف در هر مجموعه و سیستمی ممکن است روی دهد، افزود: مردم و مراجعان به مراکز درمانی می توانند مسائل مشاهده شده را از طریق شماره تلفن 330190 و یا به اداره نظارت گزارش دهند تا برخورد لازم انجام گیرد.

وی با اشاره به صدور دستورالعمل از سوی معاونت بهداشت مبنی بر اینکه گروه های پرخطر مانند بیماران خاص، خانم های باردار، بیماران هپاتیت و سایر بیماران پرخطر با معرفی پزشکان خود برای دریافت واکسن اقدام کنند، افزود: در سطح شهر زنجان درمانگاه شماره یک برای تزریق واکسن اختصاص یافته است.

این مسئول، با اشاره به شرایط شهرهای قرمز استان مانند ابهر و خرم دره، ادامه داد: پیک بیماری در این شهرها شدیدتر زده شد اما با بررسی های اجرا شده فعلا آمارها در حالت ثبات قرار گرفته اما هر لحظه نگرانی تبدیل ثبات به بی ثباتی وجود دارد.

آرمانی کیان با بیان اینکه مشکل حادی در شهرهای قرمز استان نداریم، گفت: تنها مشکل ما عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه نزدن ماسک است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1252

به "رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی مهم ترین دغدغه در شهرهای قرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی مهم ترین دغدغه در شهرهای قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید