دیگ بخار - قیمت و کاربرد دیگ بخار

به گزارش وبلاگ مجله پریها، دیگ بخار نوعی از تجهیزات تأسیساتی است که در صنایع مختلف جهت استریلیزه کردن، شستشو و تمیز کردن، گرمایشی، نیروی محرکه و رطوبت زنی، کاربردی ویژه دارد. این وسیله پرکاربرد به دو صورت دیگ بخار لوله آبی و دیگ بخار لوله آتشی فراوری می شود. خوشبختانه در چند دهه اخیر فراوری داخلی این دیگ های بخار نیز وارد بازار شده که این خود جای بسی خوشحالی ست، زیرا این امر باعث شده است که مصرف کننده جهت خرید این نوع تجهیزات مجبور به خرید دیگ بخار یا تجهیزات آن از شرکت های خارجی با قیمت گزاف نشود و در نتیجه به راحتی بدون صرف وقت و هزینه اضافه، دیگ بخار مورد احتیاج صنعت خویش را از فراوریات داخلی با کیفیت خوب و قیمت مناسب و با برندهای ایرانی تهیه کند.

دیگ بخار - قیمت و کاربرد دیگ بخار

با شنیدن اسم دیگ بخار برای خیلی از شما عزیزان این سوال پیش آمده است که دیگ بخار چیست و کاربرد آن در صنعت به چه صورت است؟ و یا اینکه چه پارامترهایی بر قیمت دیگ بخار تاثیرگذار است؟ ما در ادامه مطلب سعی می کنیم به طور مختصر به همه این سوالات پاسخ هایی هرچند کوتاه ارائه دهیم و شما را با دیگ بخار و کاربردهای آن آشنا سازیم و همچنین به تشریح اجزاء دیگ بخار نیز خواهیم پرداخت، اگر به این مبحث علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم تا آخر مطالب همراه ما باشید.

دیگ بخار چیست؟

دیگ بخار که به بویلر صنعتی نیز معروف است محفظه ای استوانه ای شکل است که به دو شکل عمودی و یا افقی قرار گرفته است و با یک راهاندازی بسیار ساده، گرما و آب را با هم ترکیب نموده تا بخار فشرده شده ای را حاصل سازد. این بخار فشرده شده جهت گرم کردن داخل ساختمان ها و موتورهای تأمین انرژی و غیره استفاده می گردد. دیگ بخار در کنار یک مشعل که وظیفه حرارت دهی برای جوش آوردن آب را دارد، کار می نماید. کار دیگ بخار به این شکل است که آب سرد به یاری لوله ها به دیگی که از جنس فولاد یا چدن است راهنمایی می گردد؛ سپس در این محفظه ها، آب به یاری مشعل حرارت دیده و به جوش می آید بخار حاصل از آن به مخزنی دیگر منتقل یافته و در نهایت بخار حاصله جهت مصارف گرمایشی، شستشو و غیره مصرف می گردد. به طور کل در جواب این سوال که دیگ بخار چیست؟ می توان گفت دیگ بخار یک مخزن تحت فشار است که در آن آب به عنوان سیال عامل توسط منبع حرارتی به نقطه جوش می رسد و بخار حاصله جهت کاربردهای مختلف در ساختمان ها و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزاء تشکیل دهنده دیگ بخار

دیگ بخار شامل تجهیزات مختلفی است که باعث عملکرد درست و ایمن این سیستم می گردد. وجود این تجهیزات در دیگ بخار بسیار لازم است و تغییر هر کدام از اجزاء دیگ بخار، موجب تغییر در کارآیی و کیفیت و قیمت دیگ بخار می گردد.

اجزاء دیگ بخار و تجهیزات جانبی آن به توضیح زیر است:

  • مشعل، جدا از دیگ بخار بوده و بر روی دیگ بخار نصب می گردد.
  • پمپ، وسیله ای جهت تزریق و تأمین آب به داخل دیگ بخار است.
  • شیر تغذیه، مانع برگشت بخار و یا آب به پمپ می گردد.
  • شیر تخلیه، جهت تخلیه رسوبات در زیر دیگ بخار نصب می گردد.
  • شیر اطمینان، به صورت مکانیکی فشار دیگ را کاهش می دهد.
  • شیر تخلیه کنترل سطح، رسوبات داخل محفظه و اتصالات آب را پاک سازی و تخلیه می نماید.
  • پرشرسوییچ، فشار دیگ را تنظیم می نماید
  • سنسور دمای اگزوز و آب
  • مانومتر یا فشارسنج، مقدار فشار بخار دیگ را نشان می دهد.
  • نشان دهنده سطح
  • شیر اصلی خروج بخار
  • کنترل کننده سطح
  • شیر نمونه گیری

کاربرد دیگ بخار در صنایع مختلف

دیگ بخار جهت تأمین گرمایش مورد احتیاج صنایع مانند مواد غذایی، مرغداری، گلخانه، سالن پرورش قارچ و.. کاربرد دارد و در مکان هایی نظیر هتل ها، بیمارستان ها، رستوران ها و فروشگاه ها، معابر شهری و صنعت کاغذ سازی، فراوری پلاستیک و صنایع دیگر به عنوان ضد عفونی کننده و تمیز کننده مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربرد دیگر دیگ بخار می توان به چربی زدایی آن در صنایع فراوری قطعات صنایع و ماشین آلات اشاره نمود. همچنین در پالایشگاه ها برای تأمین انرژی مولد و الکتریسیته از نیروی محرکه بخار استفاده می گردد.

به طور خلاصه کاربرد دیگ بخار در برخی صنایع به توضیح زیر است:

  • در صنایع غذایی، جهت فرآیند پخت غذا، کنسرو کردن، خشک کردن، بسته بندی مواد غذایی و همچنین تخمیر مواد غذایی بکار برده می گردد.
  • در صنعت چاپ، برای فرآیندهایی که به دمای 200 درجه سانتیگراد و همچنین در فرآیندهایی که به کنترل دمای بخار به صورت ساده احتیاجمند هستند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • جهت آماده سازی قیر در مصالح ساختمانی به کار می رود.
  • در صنعت نوشیدنی جهت تنظیم گرما و حرارت و همچنین برای نظافت و شستشو استفاده می گردد.
  • در صنایع شیمیایی و داروسازی جهت فراوری درجه حرارت بالا به کار برده می گردد.
  • در صنعت فرآورده های شیر و لبنیات جهت استریلیزاسیون، تخمیر، تبخیر، خشک کردن و شستشوی دستگاه مورد استفاده قرا می گیرد.
  • در صنعت دریانوردی، جهت فراوری گرما در موتورخانه به کار گرفته می گردد.
  • در نیروگاه ها و صنایع پتروشیمی جهت تأمین حرارت مورد احتیاج برای فراوری فرآورده های نفتی استفاده می گردد.
  • دیگ بخار در صنایع پلاستیک، بسته بندی و ظروف یکبار مصرف جهت فراوری گرما، فرم دهی و تغییر شکل دادن ظروف مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین این دستگاه جهت تأمین حرارت در فراوری بطری های پلاستیکی و شیشه ای، انواع سینی ها، گلدان ها، و کابین ها، لیوان های پلاستیکی و مقواها، قوطی ها و ورق های جعبه به کار برده می گردد.

  • دیگ بخار در صنایع فراوری کامپوزیت و لاستیک نیز جهت تأمین حرارت بالا استفاده می گیرد.
  • در صنایع خشک شویی و صنایع پارچه و بافت جهت رنگ آمیزی، شستشو، اتو و بسته بندی پارچه کاربرد دارد.
  • در صنایع چوب و الوار جهت تأمین انرژی برای فراوری محصولات چوب ازدیگ بخار استفاده می گردد و در بازیافت کاغذ نیز جهت ضد عفونی مواد تخمیر شده مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت دیگ بخار

پارامترهای زیادی جهت مشخص قیمت دیگ بخار در نظر گرفته می گردد که شامل موارد زیر است:

  • کاربرد دیگ بخار: با توجه به نوع کاربرد آن در صنایع مختلف، دیگ های بخار با ظرفیت عظیم یا کوچکتر و یا با لایه های ضخیم تر یا نازک تر ساخته می شوند. در نتیجه این فرایند بر میزان قیمت دیگ بخار تاثیر خواهد گذاشت.
  • ظرفیت فراوری دیگ بخار: هر چه ظرفیت دیگ عظیم تر باشد فرآیند ساخت آن پیچیده تر و در نتیجه قیمت آن بالا تر خواهد بود.
  • دارا بودن پلاک استاندارد دیگ های بخار: به خاطر زمان بر بودن حیطه بازرسی و دریافت استاندارد، فرایند فراوری، زمان بر خواهد بود؛ در نتیجه بر میزان قیمت دیگ بخار تاثیر خواهد گذاشت.
  • رعایت استاندارهای لازم در زمان ساخت دیگ بخار، که خود عاملی جهت مشخص قیمت دیگ بخار محسوب می گردد.
  • جنس و کیفیت مواد اولیه که در ساخت دیگ بخار به کار گرفته می گردد
  • راندمان دیگ بخار و بهینه بودن مصرف انرژی
  • کیفیت و رنج قیمت لوازم جانبی دیگ بخار نیز بر قیمت دیگ بخار موثر است. این لوازم شامل مشعل، پمپ، تابلو برق و تجهیزات کنترلی و دیگر اجزاء می باشد.

گروه صنعتی آذر استیل فن آوران زاگرس مرجعی برای خرید دیگ بخار و سایر لوازم صنعتی

گروه صنعتی آذر استیل فن آوران زاگرس با برند (زاگرس ماشین) از جمله این فراوریکنندگان است که در زمینه فراوری تجهیزات تأسیساتی و صنعتی فعالیت دارند. دیگ بخار و تجهیزات فراوری شده در این شرکت دارای استاندارد و کیفیت عالی بوده و قیمت آن با توجه به کیفیت بالای محصول بسیار مناسب می باشد. اگر جهت خرید دیگ بخار، به اطلاعات فنی بیشتری احتیاج دارید با کارشناسان فروش صنایع آذر استیل فن آوران زاگرس تماس گرفته تا در اسرع وقت جوابگوی سوالات شما عزیزان باشند.

کارواش بخار

کارواش بخار امروزه یکی از واجبات هر کارواشی شده است چرا که این نوع از کارواش دارای مزیت های بسیاری هست که در ادامه به آن اشاره می کنیم. کارواش بخار همان طور که از نام آن پیدا هست با استفاده از بخار اقدام به شستشو می نماید از این بخارشوی صنعتی در شستشو و پاکسازی خودرو و حتی وسایل دیگر مثل مبل و غیره کاربرد دارد. شغل کارواش یکی از شغل های با درآمد خوب محسوب می گردد که با استفاده از روش های جدید می توان درآمد خود را چندین برابرا کرد. چرا که بیشتر امروزه به دنبال شستشو ماشین با روش بخار هستند. از مزیت های این روش می توان به پاک کنندگی قوی خشک شوندگی سریع و کاهش هزینه های کارواش اشاره نمود. بله در این روش آب بسیار کمتری مصرف می گردد در نتیجه احتیاج به پرداخت هزینه های بالای آب ندارید.

شستشوی داخل ماشین با کارواش های سنتی کاری بس سخت هست چرا که آب به داخل ماشین ریخته می گردد که باعث صدمه زدن به داخل ماشین می گردد اما با کارواش بخار به راحتی می توان بدون آسیب رساندن به کابین ماشین اقدام به پاک سازی و شستشوی ماشین کرد. خشک شدن داخل ماشین هم در این روش بخار بسیار سریع هست به طوری که همون لحظه مشتری می تواند داخل ماشین بنشیند و حرکت کند. این و همه آن چه که گفتیم باعث شده که رغبت به استفاده از کارواش نانو بخار در جامعه بیشتر گردد و مشتریان این نوع روش نیز زیاد گردد. اگر قصد راه اندازی این کارواش بخار را دارید با کارشناسان زاگرس ماشین تماس بگیرید.

شماره تماس 91 27 25 32 - 044

شماره همراه کارشناس فنی : 09120121093

سایز محصولات زاگرس ماشین : بویلر روغن داغ

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1419

به "دیگ بخار - قیمت و کاربرد دیگ بخار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیگ بخار - قیمت و کاربرد دیگ بخار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید