دلایل هزینه کرد 2میلیون یورویی برای پرتاب ماهواره

به گزارش وبلاگ مجله پریها، به گزارش خبرنگاران، لزوم پرتاب ماهواره با توجه به سرمایه گذاری که روی آن می گردد از جمله موضوعات مورد بحثی است که این روزها با اعلام خبر آماده سازی ماهواره ظفر برای پرتاب به فضا باردیگر مطرح شده است.

دلایل هزینه کرد 2میلیون یورویی برای پرتاب ماهواره

سازمان فضایی ایران قرار است به زودی ماهواره سنجش از دور ظفر را که توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده، با پرتابگر ایرانی سیمرغ به ارتفاع 530 کیلومتری زمین ارسال کند.

دانش مخاطبان از کاربردهای ماهواره های سنجشی چقدر است؟

در این راستا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در پاسخ به دلایل هزینه کرد ساخت ماهواره و مزایای آن گفته است: هزینه ساخت دو ماهواره ظفر 1 و 2، کمتر از دو میلیون یورو شده است و عمر متوسط آن نیز 2 و نیم سال خواهد بود. ارزش تصاویر ارسالی این ماهواره بیش از 10 میلیون یورو است. یعنی اگر تصاویر را بخواهیم بخریم و به ما بدهند و تحریم را بهانه نیاورند باید این مبلغ را پرداخت کنیم.

در این زمینه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با هدف دریافت میزان دانش مخاطبان از کاربردهای ماهواره های سنجشی، اقدام به تهیه نظرسنجی در این زمینه نموده است.

در این نظرسنجی از کاربران این سوال مطرح شده که آیا می دانستید ماهواره های سنجشی برای رصد آب دریاچه ها و بهبود کیفیت عملکرد کار کشاورزان موثر هستند؟

نتایج این نظرسنجی تا به امروز منتشر نشده اما به نظر می رسد مخاطبان بسیاری از کاربردهای ماهواره ها اطلاع چندانی نداشته و دستیابی به دانش ساخت آن را یک فناوری لوکس کم کاربرد و پرتاب آن را هدررفت سرمایه تلقی می نمایند.

ظفر چه کاربردهایی دارد؟

این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان فضایی ایران، تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیغام و نیز ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر از جمله مأموریت های ماهواره ظفر خواهد بود.

اطلاعات این ماهواره می تواند در راستای به روزرسانی نقشه های کاربری اراضی و پایش توسعه شهری و نیز به روزرسانی مرز پهنه های کشاورزی در مقیاس ملی مورد استفاده قرار گیرد.

در همین حال به روزرسانی و پایش تغییرات در عرصه های طبیعی و جنگلی و دریاچه ها، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران، مشخص مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری و تهیه نقشه های ساختاری گسل ها و چین ها در مقیاس ملی با استفاده از داده های این ماهواره امکان پذیر است و از تصاویر دریافتی از آن می توان در دسته بندی کاربردهای تهیه نقشه، هیدروگرافی، مدیریت بحران و زمین شناسی استفاده کرد.

باید راهنمایی و کنترل ماهواره هایمان را در اختیار بگیریم

در این باره مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در مصاحبه با خبرنگاران، دستیابی به دانش بومی ساخت ماهواره و پرتاب آن را ضروری دانست و تاکید نمود: باید به فناوری فضایی دست پیدا کنیم چرا که هیچ کشوری ما را در این عرصه همراهی نمی کند و ما باید کنترل و راهنمایی ماهواره هایمان را در اختیار بگیریم.

وی گفت: هزینه کردن برای دستیابی به ماهواره ایرانی در مدار زمین با توجه به صرفه جویی که فناوری ماهواره و اطلاعات آن می تواند برای کشور به ارمغان بیاورد بالا نیست و هزینه 2 میلیون یورو که برای ساخت ماهواره های ظفر 1 و 2 اعلام شده است، هزینه کرد 3 سال فعالیت شبانه روزی 80 متخصص است. به بیان دیگر طی 3 سال، برای هر ماهواره یک میلیون یورو هزینه شده است که این رقم در مقایسه با بسیاری از هزینه هایی که صورت می گیرد، ناچیز است.

ارتباطات اینترنت آینده از ماهواره ها تامین می گردد

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه برای مثال یک میلیون یورو هم اکنون به ارزش هزینه قرارداد یک ساله یک ورزشکار و یا یک ویلا در تهران است، تاکید نمود: این در حالی است که کل ارتباطات اینترنتی در آینده نزدیک به وسیله ماهواره ها تامین می گردد.

معاون وزیر ارتباطات ارزش بازار فناوری اطلاعات را 40 هزار میلیارد تومان مطرح کرد و گفت: کشور برای جلوگیری از وابستگی و افزایش حجم بازار ICT باید به سمت فناوری فضایی حرکت کند.

براری ادامه داد: پیش بینی می گردد که در آینده نزدیک، فضا زیرساخت استراتژیک ارائه خدمات می گردد و خدماتی مانند ناوبری و موقعیت یابی مکانی، تنها با داشتن ماهواره قابل ارائه خواهد بود. بر این اساس احتیاج است که با کمترین هزینه، بتوانیم ماهواره های خودمان را با پرتابگر قابل اطمینان ایرانی و ارزان، در فضا مستقر کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 820

به "دلایل هزینه کرد 2میلیون یورویی برای پرتاب ماهواره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل هزینه کرد 2میلیون یورویی برای پرتاب ماهواره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید