دستاورد سفر وزیر خارجه قطر به مسکو چه خواهد بود؟

به گزارش وبلاگ مجله پریها، کارشناس مسائل غرب آسیا سفر امروز وزیر خارجه قطر به روسیه را منجر به امضای پیمان ائتلاف میان دو کشور نمی داند اما معتقد است احتمالاً در این سفر توافقاتی امضاء گردد که در سایه آن دوحه احساس تهدید نظامی یا تحریم مالی نکند.

دستاورد سفر وزیر خارجه قطر به مسکو چه خواهد بود؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین تورهای بهاری تورنتو هستید و میخواهید از زیباترین شهر کانادا دیدن کنید با ما همراه شوید.

دکتر امین حطیط در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرنگاران، با اشاره به تنش ایجادشده در مناسبات ریاض و دوحه گفت: تنور اختلافات عربستان و قطر بسیار داغ شده و دوحه همچنان بر مواضع خود پایدار است و به طور رسمی اعلام نموده در برابر شرایط دیکته شده ریاض سر تسلیم فرود نمی آورد، در چنین شرایطی، قطر نیازمند جذب متحدان جدید و تقویت ساختارهای نظامی خود است تا از این طریق بتواند بر سر مواضع خود بایستد به گونه ای که عربستان سعودی به دیده تحقیر و تمسخر به قطر نگاه نکند. به همین دلیل دوحه به تقویت مناسبات خود با تهران پرداخت به طوری که ایران حریم هوایی و بنادر خود را به سوی قطر گگردد تا دوحه از تحریم های هوایی و زمینی عربستان و متحدانش کمتر آسیب ببیند. دوم اینکه دوحه به آنکارا چراغ سبز نشان داد تا ترکیه نظامیان خود را روانه قطر سازد. این اقدام با هدف قدرت نمایی و ممانعت از خطور اندیشه حمله نظامی عربستان به قطر صورت گرفت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به موضع آمریکا در همسویی با عربستان علیه دوحه گفت: قطر نیازمند برقراری یک توازن در سطح بین الملل بود. بنابراین، می توان سفر وزیر خارجه این کشور به مسکو را درهمین رابطه ارزیابی کرد. شما می دانید کاخ سفید از آغاز تنش میان ریاض دوحه به نفع عربستان سعودی موضع گیری نموده است، هرچند که ابراز داشت، این تنش باید به وسیله گفت وگو حل و فصل گردد اما موضعی نگرفت که قطر را مطمئن سازد از حمایت کاخ سفید بهره مند است، به همین دلیل، وزیر خارجه قطر راهی مسکو شد تا حمایت روس ها را به دست آورد. ناگفته نماند روسیه در این تنش می تواند نقش میانجیگر را بازی کند. نقش آفرینی مسکو در تنش ریاض دوحه می تواند در سایر موضع گیری های منطقه ای و بین المللی روسیه تأثیرگذار باشد.

حطیط در خاتمه در پاسخ به این سؤال آیا در سفر وزیر خارجه قطر به روسیه شاهد امضای پیمان ائتلاف میان دوحه و مسکو خواهیم بود؟ گفت: بنده معتقد نیستم که این سفر به ائتلاف قطر با روسیه منجر خواهد شد البته ممکن است به امضای یک سری توافقاتی میان دو کشور منجر گردد که قطر در سایه آن تهدید نظامی یا تحریم مالی را احساس نکند. ائتلاف میان دو کشور نیازمند اقدامات اساسی و دقیق و شرایط ویژه است.

منبع: تسنیم
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 747

به "دستاورد سفر وزیر خارجه قطر به مسکو چه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاورد سفر وزیر خارجه قطر به مسکو چه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید