درخت نگین دار بکارید!

به گزارش وبلاگ مجله پریها، خب البته چنین درختی وجود ندارد! اما درخت کامکوات با میوه های طلایی - نارنجی خود، به درختی نگین دار و چراغانی شده می ماند! این گیاه درون خانه پرورش داده می گردد، بکاریدش!

درخت نگین دار بکارید!

شاید به نظر شما میوه های درخت عادی بیاید، اما از نظر من کامکوات میوه های عجیبی دارد! آنها مانند پرتغال های کوچک هستند با پوسته ای چرمین و سفت. طعم میوه ها فوق العاده است و عطر دل انگیزی هم دارند. یک فزونی دیگر این میوه، برای افراد تنبل، نسبت به پرتغال، این است که میوه کامکوات احتیاج به پوست کندن ندارد!

این گیاه زیبا را می توانید در بالکن، پاسیو و حتی درون خانه به راحتی بکارید. این درختچه زیبا برای تبدیل شدن به بونسای هم بسیار عالی است! میوه های کوچک و براق کامکوات را روی درختی کوچک تصور کنید، خیره نماینده می گردد!

برای پرورش موفقیت آمیز این گیاه هم از شرایطی که برای پرورش پرتغال و دیگر مرکبات رعایت می کنید، پیروی کنید: زهکشی خوب، آبیاری و نور زیاد و کود دهی و تغذیه مناسب.

شرایط رشد

- نور

کامکوات در مکانی روشن حتی با نور مستقیم به خوبی رشد می نماید. در فصل تابستان گیاه را به بالکن یا پاسیویی آفتاب گیر منتقل کنید، جایی که گیاه بتواند اندازه زیادی نور خورشید دریافت کند و رشد خوبی داشته باشد. آفتاب کامل باعث رشد سالم و پویای گیاه می گردد، از ابتلای گیاه به بیماری های قارچی جلوگیری می نماید و شکوفه دهی را هم افزایش می دهد.

- آبیاری

هیچ گیاه مرکباتی خیسی خاک را دوست ندارد و کامکوات هم از این قاعده مستثنی نیست! این گیاه آبیاری منظم را دوست دارد. هیچ وقت اجازه ندهید خاک گیاه به طور کامل خشک گردد و قبل از این حالت گیاه را آبیاری کنید. هر از گاهی سوراخ های زهکش گلدان را چک کنید تا بسته نشده باشند و اندازه شان هم مناسب باشد.

- خاک

هر خاک گلدان با کیفیتی برای کاشت کامکوات تان مناسب است. البته قبل از تهیه مواظب باشید که خاکی که خریداری می کنید ساختار مناسبی داشته باشد تا آب اضافی در خاک جمع نگردد و زهکشی آن خوب باشد. می توانید به خاک اندازهی شن و کود هم اضافه کنید.

- کود دهی

برای کود دهی گیاه کامکوات تان یک کود با کیفیت، مخصوص مرکبات تهیه کنید و گیاه را در ابتدای فصل رشد تغذیه کنید تا سالم و شاداب بماند و گل های بیشتر، و در نتیجه میوه بیشتری بدهد.

تکثیر

کامکوات به راحتی به وسیله قلمه ساقه تکثیر می گردد. در ابتدای فصل رشد به یاری چاقوی باغبانی یا چاقویی تیز قلمه ای از ساقه را جدا کنید و درون هورمون ریشه زنی قرار دهید تا شانس گرفتن قلمه بیشتر گردد. چند گلدان کوچک حاوی خاکی خوب و با زهکشی مناسب تهیه کنید. می توانید از خاک مخصوص ریشه دهی هم بهره ببرید. قلمه ها را درون گلدان های کوچک بکارید و بعد آنها را در مکانی گرم و روشن قرار دهید و منتظر بمانید تا رشد نو را ببینید.

چون ریشه هایی که از دانه کامکوات رشد می نمایند ضعیف هستند، بهتر است برای تکثیر گیاه از روش کاشت دانه استفاده نکنید چون احتمال موفقیت آن کمتر است. به هر حال اگر می خواهید از دانه برای تکثیر بهره ببرید، بهتر است از دانه های تازه بهره ببرید و آنها را سریع بکارید.

تعویض گلدان

در سال های اول رشد گیاه، گلدان کامکوات را هر سال یا هر 2 سال یک بار تعویض کنید. کامکوات در حالت بالغ تبدیل به درختی به ارتفاع 150 تا 180 سانتی متر می گردد، البته اندازه رشد درخت به هرس آن بستگی دارد. گیاه در سال های نخستین زندگی اش میوه فراوری نمی نماید و رشد آرامی هم دارد. برای تعویض گلدان، گیاه را با احتیاط از گلدان قبلیش خارج کنید. در این هنگام مواظب ریشه ها باشید. سپس آن را در گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی اش قرار دهید. اگر گیاه تان به اندازه ای بزرگ شده که برای تعویض گلدان آن با مشکل رو به رو می شوید، با احتیاط اندازهی از خاک سطح گلدان را بردارید و به جای آن خاک تازه بریزید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2121

به "درخت نگین دار بکارید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخت نگین دار بکارید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید