خبرنگاران سینا نقطه شروع لشکرکشی مصر به لیبی؟!

به گزارش وبلاگ مجله پریها، تهران- خبرنگاران- حادثه تروریستی هفته گذشته صحرای سینا که به کشته شدن 18 تروریست انجامید و همزمانی آن با دیگر رویدادهای مرتبط با مصر این حدس را بوجود آورد که شاید تنش های اخیر در صحرای سینا سرآغاز مداخله نظامی مصر در لیبی باشد.

خبرنگاران سینا نقطه شروع لشکرکشی مصر به لیبی؟!

نیروهای ارتش مصر هفته گذشته یک حمله تروریستی را در شهر بیرالعابد به یک پست نظامی در شبه جزیره سینا خنثی کردند؛ این رویداد تقریبا همزمان بود با درخواست جناح ژنرال حفتر از قاهره برای مداخله نظامی در لیبی و مصوبه مجلس مصر مبنی بر اعطای مجوز به نیروهای نظامی این کشور برای مداخله در لیبی که به پشتیبانی از اظهارات اخیر السیسی رییس جمهوری مصر انجام شد.

تقارن این سه رویداد موجب شد که بعضی تحلیلگران حادثه صحرای سینا را بهانه ای برای مداخله نظامی مصر در لیبی تعبیر نمایند.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در دنیا و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می نمایند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج هستند که در غرب این کشور مستقر و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

در حالی که مصر اخیرا از مداخله نظامی در لیبی سخن می گوید، ترکیه نیز پیش از این نیروهایی را برای پشتیبانی از فایز السراج به طرابلس اعزام نموده است.

نیروی دریایی ترکیه 8 ژوییه اعلام نمود که در حال آماده سازی برای انجام یک مانور نظامی گسترده در سه نقطه از سواحل لیبی است. همین مساله موجب افزایش تنش بین طرفهای درگیر در صحنه سیاسی لیبی شد.

از سوی دیگر خالد المشری رییس شورای مشورتی دولتی لیبی متعلق به جناح فایزالسراج بتازگی در ملاقات با وزیر امور خارجه مراکش در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بار دیگر تاکید نمود توافق نظامی طرابلس و آنکارا مبنی بر دفاع مشترک از لیبی همچنان پابرجاست.

وی اضافه کرد قرارداد نظامی لیبی با ترکیه که نوامبر 2019 امضا شد، هنگامی صورت گرفت که متوجه شدیم نیروهای ژنرال حفتر از حمایت و پشتیبانی همه جانبه 10 کشور برخوردارند.

المشری گفت ما نمی توانیم به تنهایی از خود در برابر 10 کشور دفاع کنیم و ناچاریم که از ترکیه یاری بگیریم.

در حالی که مصر اخیرا به مناسبت های مختلف از مداخله نظامی در لیبی سخن می گوید، ترکیه نیز به اعزام نیروهای بیشتر به لیبی ادامه می دهد.

براساس بعضی رسانه های بین المللی ، ترکیه تا کنون 16 هزار پانصد نیروی شبه نظامی از سوریه به لیبی اعزام نموده است. براین اساس بعضی تحلیلگران معتقدند که حادثه اخیر صحرای سینا تحت تاثیر تحریکات داخلی و یا خارجی مصر می تواند طلیعه دار ورود نیروهای ارتش این کشور به لیبی باشد. رویدادی که می تواند بسیاری از مناسبات در حوزه مدیترانه ، آفریقا و حتی خاورمیانه را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1150

به "خبرنگاران سینا نقطه شروع لشکرکشی مصر به لیبی؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سینا نقطه شروع لشکرکشی مصر به لیبی؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید