خبرنگاران سال جاری 1120 تُن گردو از باغ های مهاباد برداشت می گردد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مهاباد- خبرنگاران- مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد پیش بینی کرد: سال جاری در مجموع یک هزار و 120 تُن گردو در این شهرستان برداشت گردد که در مقایسه با سال قبل 10 درصد کمتر است.

خبرنگاران سال جاری 1120 تُن گردو از باغ های مهاباد برداشت می گردد

جهت دریافت خدمات طراحی باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

سعید کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در این شهرستان 747 هکتار باغ گردو وجود دارد که پیش بینی می گردد به طور میانگین از هر هکتار 1.5 تُن محصول برداشت گردد در حالی که این مقدار سال گذشته 1.7 تُن در هر هکتار بود.

وی اضافه نمود: سال جاری سرمای بهار موجب خسارت به باغات گردوی این شهرستان شد و این سرمازدگی باعث شد میزان محصول سال جاری در مقایسه با سال قبل در مجموع 150 تُن کاهش پیدا کند.

مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: باغ های گردوی این شهرستان بیشتر در بخش خلیفان و دهستان های منگور شرقی و کانی بازار قرار دارند و باغداران این مناطق بیشتر ارقام گردوی سنگی، کاغذی و بومی را غرس کردند.

وی از باغداران این شهرستان خواست در صورت جایگزین کردن باغات فرسوده (پیر) گردو با باغات جدید از گونه های اصلاح شده و مقاوم به سرما (دیرگل) استفاده نموده و از یارانه خرید نهال ارقام اصلاح شده چندلر و فرنور نیز استفاده نمایند.

کریمی گفت: به منظور بهره برداری مطلوب از باغ های گردو در این شهرستان به دنبال اصلاح فراوری این محصول با استفاده از تغییر فراوری گردوی بذری به سمت فراوری گردوی پیوندی با ارقام ظرفیت فراوری بالا هستیم.

وی گفت: با توجه به اینکه سرمازدگی باغ های گردو مهاباد شایع است، کاشت ارقام پیوندی باعث افزایش فراوری و مقاومت در برابر سرمازدگی می گردد.

سطح زیر کشت باغ های گردو در آذربایجان غربی پنج هزار و 141 هکتار است که از این میزان سطح زیر کشت، چهار هزار و 332 هکتار بارور و 809 هکتار غیربارور است.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از 80 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1050

به "خبرنگاران سال جاری 1120 تُن گردو از باغ های مهاباد برداشت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سال جاری 1120 تُن گردو از باغ های مهاباد برداشت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید