ثبت یک پدیده نادر در حیات وحش خراسان رضوی ، آلبینیسم در یک بز وحشی در خواف

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از مشاهده یک راس بز وحشی مبتلا به عارضه آلبینیسم (زالی) در شهرستان خواف خبر داد.

ثبت یک پدیده نادر در حیات وحش خراسان رضوی ، آلبینیسم در یک بز وحشی در خواف

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی گفت: در پدیده ای نادر یک راس بز وحشی زال در منطقه شکار ممنوع سده در شهرستان خواف توسط محیط بانان مشاهده و فیلم برداری شد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه مشاهده و مستند سازی از این گونه زال حین اجرای عملیات سرشماری پستانداران در صعب العبور ترین منطقه کوهستانی خواف اجرا شده است گفت:مشاهدهٔ یک راس بز وحشی سپید رنگ با بزغاله ای به رنگ طبیعی، در جمعیتی کمتر از پنجاه رأس در منطقه ای کم وسعت، با احتمال بسیار پایینی قابل تصور بود که مشاهده آن و فیلمبرداری از این گونه توسط حمید رضا عظیم پور از محیط بانان شهرستان خواف ،موجب حیرت تیم سرشماری شد.

زالی یا آلبینیسم نوعی عارضه ژنتیکی و نقص مادرزادی است که در انسان و حیوانات مشاهده می شود. این پدیده در پستانداران زمانی اتفاق میفتد که یک و یا چند ژن جهش یافته از هر دو والد به فرزند به ارث برسد که این ژن ها مسئول تولید ملانین در بدن هست. ملانین رنگدانه اصلی است که تعیین کننده رنگ پوست، خز و چشم هاست.

بدن در این عارضه قادر به تولید رنگدانه ملانین نیست و رنگ پوست و مو به سفیدی می گراید .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1293

به "ثبت یک پدیده نادر در حیات وحش خراسان رضوی ، آلبینیسم در یک بز وحشی در خواف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت یک پدیده نادر در حیات وحش خراسان رضوی ، آلبینیسم در یک بز وحشی در خواف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید