فراوری مواد موثره دارویی برای درمان کرونا

به گزارش وبلاگ مجله پریها، دکتر مصطفی قانعی در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: بعد از فراخوانی که وزارت بهداشت با موضوع آزمایشگاه های مرجع و مشارکت معاونت علمی بیان کرد 6شرکت دانش بنیان را بعد از ارزیابی ها برای فراوری کیتهای تشخیص سریع کرونا انتخاب کردیم.

فراوری مواد موثره دارویی برای درمان کرونا

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه این شرکتها متعهد شدند که هر کدام هزار کیت را تحویل بدهند، گفت: این 6 شرکت در فاز اول مجموعاً 60 هزار تست را این هفته تحویل وزارت بهداشت می دهند که انستیتو پاستور هم همکاری می نماید.

وی با بیان اینکه انستیتو پاستور بعد از تایید کیتها، این شرکتها را به اداره کل تجهیزات پزشکی ارجاع می دهد، بیان نمود: تا امروز 3 شرکت کیتها را تحویل انستیتو پاستور ایران داده که هنوز نتایج را به اداره کل تجهیزات پزشکی برای اخذ مجوزها نفرستاده است. این سه شرکت در حال فراوری انبوه هستند ولی در هر صورت باید مجوز فروش آنها از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی صادر گردد.

وی با بیان اینکه طی یک الی دو روز آینده این تاییدیه نهایی می گردد، بیان کرد: این شرکتها میزان فراوری را که انستیتو پاستور تایید نموده کامل کردند و تنها منتظر تایید و مجوز فروش هستند.

قانعی در مورد 3 شرکت دیگر که توانایی فراوری کیتهای تشخیص سریع کرونا را دارند، گفت: تا سرانجام این هفته سه شرکت دیگر متعهد هستند که به تعهد خود عمل نمایند؛ تصمیم بر این است که وزارت بهداشت بر اساس احتیاج، شرکتها را موظف به فراوری کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، ادامه داد: به لحاظ اینکه این شرکتها مواد اولیه را وارد کردند مسئله ای در فراوری انبوه نداریم در حدی که در فاز دوم نیز قابل تامین است.

دبیر علمی کمیته مبارزه با کرونا با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت کمیته ای در انستیتوپاستور را مرجع تایید کیتها قرار داده است، ادامه داد: اگر این کمیته کیتها را تایید کند شرکتها می توانند مجوز فروش را از اداره کل تجهیزات پزشکی دریافت و به آزمایشگاه های مرجع مورد تایید واگذار نمایند.

به گفته وی، در معاونت علمی فکر این را کردیم که با پیک های بعدی ویروس کرونا و سایر ویروس ها روبرو شویم از این رو شرکتهایی را مورد تایید قرار دادیم که زیرساخت فراوری کیت دارند تا در پیک های بعدی یا در روبروه با ویروسهای دیگری بتوانند کیت فراوری نمایند.

ورود شرکتهای دانش بنیان برای فراوری مواد اولیه موثره دارویی درمان کرونا

قانعی در مورد فراوری دارو و ورود شرکتهای دانش بنیان به این عرصه اعلام کرد: در حال حاضر شرکتهای دانش بنیانی هستند که تحقیق و توسعه روی ماده موثره داروی درمان کرونا را شروع نموده اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه این مواد در حال مطالعه هستند که اگر این بیماری بلندمدت باشد مورد استفاده قرار بگیرند، گفت: تحقیق و توسعه به معنای فراوری نیست و کماکان این مطالعات وجود دارد و فراوری آن به این پیک بیماری نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه قراردادهایی با شرکتهای فراوری این مواد موثره دارویی منعقد شده و سه ماه آینده وارد فاز اولیه کلینیکال ترایال می گردد، بیان کرد: احتمالاً این ماده موثره دارویی به برهه زمستان بعدی برسد.

دبیر کمیته علمی کرونا تاکید نمود: هنوز شروع راه برای برای درمان کرونا است؛ این مواد موثره دارویی در ژاپن نیز استفاده شده و اثرگذار بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 912

به "فراوری مواد موثره دارویی برای درمان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری مواد موثره دارویی برای درمان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید