توافق در وین خیلی دور خیلی نزدیک

به گزارش وبلاگ مجله پریها، تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل بین الملل گفت نمی توان برای مذاکرات زمان در نظر گرفت، ممکن است چندین ماه طول بکشد و مذاکرات به دور 9 یا 10 نیز بکشد. نباید انتظار داشت که مذاکرات حتماً تا 15 فوریه به نتیجه برسد.

توافق در وین خیلی دور خیلی نزدیک

امیرعلی ابوالفتح در گفت وگو با پانا در ارزیابی از آخرین تحولات مذاکرات وین و توئیت نماینده روسیه مبنی بر اینکه مذاکرات در ماه میلادی جاری به سرانجام می رسد، اظهار کرد: زمان سرانجام مذاکرات را نمی توان اظهار داشت و اخباری که در مورد زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات مطرح می گردد، قابل اتکا نیست. بنابراین نمی توانیم تا حصول نتیجه، زمان در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: دستیابی به توافق بسیار قریب الوقوع است و در حال حاضر در شرایط خیلی دور خیلی نزدیک هستیم. اگر حتی یک مورد اختلاف نیز باقی بماند، توافق حاصل نمی گردد. با گذشت زمان، فاصله مواضع ایران و آمریکا کاهش می یابد یعنی موارد اختلافی که به آن پرانتز باز می گویند، روز به روز کمتر می گردد اما حتی اگر یک پرانتز پر نگردد، رسیدن به توافق را به تعویق می اندازد.

این کارشناس مسائل بین الملل اعلام کرد: هم جبهه ایران، روسیه و چین و هم جبهه فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا پیغام های دلگرم نماینده و امیدوارنماینده ارائه می نمایند. تا چند ماه قبل اروپایی ها اعلام می کردند که توافق در دسترس است اما ایران و روسیه و چین می گفتند که خیر توافق دور از دسترس است؛ سپس برعکس شد ایران، روسیه و چین می گفتند توافق قریب است و غربی ها می گفتند تعیین نیست توافق حاصل گردد یا خیر. در صورتی که امروز تقریباً تمامی هیأت ها از قریب الوقوع بودن توافق صحبت می نمایند.

ابوالفتح با بیان اینکه هم امکان شکست مذاکره و هم امکان رسیدن به توافق وجود دارد، اضافه کرد: طبق اخبار آشکار، هنوز موارد اختلافی وجود دارد. امیرعبداللهیان در گفت وگوی اخیر خود با شبکه سی ان ان نیز بر این موضوع تأکید کرد.

وی ضمن اشاره به ترک مذاکرات به وسیله رؤسای هیأت های اروپایی، اظهار کرد: این موضوع غیرمعمول نیست و پیش از این نیز آقای باقری، مذاکره نماینده ارشد ایران تردد داشتند و به تهران بازمی گشت اما مذاکرات متوقف نمی شد. زمانی مذاکرات در سطح کارشناسان است و رؤسا بر اصولی کلی توافق می نمایند و آنالیز جزئیات را به کارشناسان می سپارند از این جهت ترک مذاکرات به وسیله رؤسا موضوع مهمی نیست و مذاکرات در جریان است.

این تحلیلگر مسائل خارجی در سرانجام اعلام کرد: نمی توان برای مذاکرات زمان در نظر بگیریم؛ چندین مرتبه آمریکایی ها از زمان حصول توافق خبر دادند اما هیچ یک عملی نشد. ممکن است چندین ماه طول بکشد و مذاکرات به دور 9 یا 10 نیز بکشد. نباید انتظار داشته باشیم مذاکرات حتماً تا 15 فوریه اتفاق بیافتد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2021

به "توافق در وین خیلی دور خیلی نزدیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق در وین خیلی دور خیلی نزدیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید