تقویت آتش نشانی اصفهان در افق 1400

به گزارش وبلاگ مجله پریها، عاطفه علیان- اصفهان- خبرنگار:سی ونه سال پیش در همین روز بود که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد. آتش نشانان برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند و حین خاموش کردن حریق، مجددا هواپیماهای دشمن پالایشگاه را بمباران کردند و تعداد زیادی از آتش نشانان به شهادت رسیدند.

تقویت آتش نشانی اصفهان در افق 1400

همین بهانه ای شد تا هفتم مهرماه، روز آتش نشان و ایمنی نام بگیرد تا حماسه آفرینی و ازخودگذشتگی های آتش نشانان در عرصه دفاع مقدس همواره در یادها بماند. پیدایش آتش نشانی به تاسیس بلدیه در اصفهان برمی گردد و چنانچه جایی در شهر آتش سوزی می شد این کارگران بلدیه بودند که با کیسه های شنی اطفا حریق می کردند، اما امروزه با توسعه افقی و عمودی شهر تنها 24 ایستگاه آتش نشانی، ایمنی اصفهان را تضمین نمی نماید و امید است تا افق 1400 تعداد ایستگاه های آتش نشانی به 40 واحد برسد. امروز هم ایستگاه 25 آتش نشانی در خیابان اطشاران در ساعت 16 با حضور شهردار شهر اصفهان و شهردار منطقه 10 و مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر اصفهان افتتاح می گردد.

  • آتش نشانان؛ اولین و آخرین بازیگران صحنه

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهر اصفهان با اشاره به خاطره ای ماهیت آتش نشانی را که بر عشق و مسئولیت شناسی پایدار است گوشزد می نماید و می گوید: همین چند شب پیش، جوانی در کانال جی شیر غرق شده بود و تا رسیدن اورژانس، همکاران آتش نشان، عملیات نجات را انجام دادند به امید آن که شاید شانسی برای نجات او باشد. همواره اولین اشخاصی که وارد صحنه اتفاق می شوند و آخرین افرادی که از صحنه خارج می شوند، آتش نشانان هستند. محسن گلابی با بیان این که هر ماه بیش از 760 مورد حریق و حادثه ثبت می گردد، می افزاید: پاسخ گویی روزانه به 2 هزار و 200 تماس تلفنی در برنامه این سازمان است. روزانه به طور میانگین یک هزار و 209 بار با تلفن 125 تماس گرفته و به طور متوسط هر 71 ثانیه یک تماس تلفنی با خطوط 125 برقرار می گردد.

وی با اشاره به این که 13 نیروی زن در بخش اداری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مشغول به کارند اعلام می نماید: قرار است از بین بانوان متقاضی در بخش عملیات 9 نفر جذب سازمان شوند. گلابی با تاکید بر اهمیت آموزش از دوران کودکی و در مدارس تصریح می نماید: آموزش به طور مستمر و روزانه در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان انجام می گردد و کلاس های آموزشی 220 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.

  • ناژوان آتش نشانی ندارد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهر اصفهان با اشاره به این که هنوز بعضی از مناطق پرجمعیت اصفهان فاقد ایستگاه آتش نشانی است، تاکید می نماید: متاسفانه منطقه پرجمعیت ناژوان و منطقه 7 شهرداری فاقد ایستگاه آتش نشانی است. امیدواریم در افق 1400 تعداد ایستگاه های آتش نشانی به 40 ایستگاه برسد. اگر برای ساخت قطارشهری هزینه می گردد باید برای ایمنی آن هم برنامه درنظر گرفته گردد. ایستگاه آتش نشانی شماره 25 در خیابان اطشاران و ایستگاه 26 که در سیتی سنتر است به زودی افتتاح می گردد و 6 ایستگاه جدید هم کلنگ زنی خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های هفته آتش نشانی تصریح می نماید: نمایشگاه توانمندی های آتش نشانی اصفهان از روز شنبه در محل ایستگاه شماره 5 این سازمان واقع در میدان بزرگمهر در حال برگزاری است. دوشنبه بعدازظهر هم مسابقات دو امدادی آتش نشانان در میدان امام(ره) برگزار می گردد. گلابی با اشاره به گردهمایی فرماندهان شیفت و انتخاب آتش نشان برتر می گوید: امروز رژه نیروهای پیاده و موتوری سازمان آتش نشانی از مقابل شهرداری مرکزی انجام می گردد تا مردم به نیروهای آتش نشانی اطمینان خاطر داشته باشند. پنجمین نشست کتابخوان هم روز پنج شنبه برگزار خواهد شد؛ همچنین برنامه صعود به قله کرکس در این روز برنامه ریزی شده است.

  • نسبت به تماس با آتش نشانی مسئول باشیم

آتشیار دوم، فرمانده شیفت یکِ ایستگاه شماره 7 با اشاره به این که شجاعت از ویژگی های مهم آتش نشانان است به خبرنگاران می گوید: دنیای آتش نشانان سراسر خاطره است؛ گاهی شاد و شیرین و گاهی غمناک و تلخ. بازگویی خاطرات شیرین لبخند به لب می آورد و بازگویی خاطرات تلخ تجربه می گردد و بیش از پیش مردم با سختی کار آتش نشانان که حتی در زمره مشاغل سخت محسوب نمی گردد، آشنا خواهند شد. مرتضی صالحی ادامه می دهد: قبل از آن که به سمت فرمانده شیفت برسم، به عنوان مامور در ایستگاه شماره 7 انجام وظیفه می کردم. بعدازظهر یکی از روزهای تابستان 95 زنگ حریق به صدا درآمد و به سمت ماشین دویدیم. اپراتور پشت بلندگو اعلام نمود که حادثه رویت مار و ورود آن به منزل مسکونی اتفاق افتاده است. وی می افزاید: از آنجا که من تبحر خاصی در شکار جانوران بدون هیچ گونه وسیله ای داشتم برای این عملیات انتخاب شدم. در طول جهت در ذهنم نحوه شکار مار را مرور می کردم. این پنجاهمین عملیات بود که سروکارم با مار می افتاد و هیچ گونه ترس و اضطرابی نداشتم. تا این که به محل حادثه رسیدیم.

صالحی ادامه می دهد: وسط کوچه جمعیت جمع شده بودند و خانمی در آن میان غش نموده بود. درخواست کردم که مکان دیده شدن مار را نشان دهند و با پلاستیک راهی شدم. وی اضافه می نماید: به محض آن که وارد خانه شدم، مار بزرگ قهوه ای به قطر 6 سانتی متر چمبره زده بود. یک لحظه وحشت وجودم را گرفت. بلافاصله به ماشین برگشتم و مجهز شدم و دوان دوان به خانه برگشتم. در همین حال بسیار آرام به مار نزدیک شدم و متوجه شدم مار هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد و واکنشی هم به چوب مارگیر نمی داد. یقین پیدا کردم مار مرده است.

این آتشیار دوم خاطره اش را با لبخندی به اتمام می رساند و می گوید: وقتی متوجه شدم که مار واقعی نیست و اسباب بازی است سعی کردم جلوی مالک ساختمان و جمعیتی که نگران منتظر شکار مار بودند واکنشی نشان ندهم و خنده ام را کنترل کردم و مار اسباب بازی را داخل پلاستیک جا دادیم و مکان را ترک کردیم. وی می افزاید: مار را به هرکسی نشان می دادیم تا دست نمی زد باور نمی کرد که اسباب بازی است. گفتن این خاطره از دو جنبه مهم است.

اول آن که با توجه به محدودیت و هزینه بر بودن اعزام نیروهای آتش نشانی از مردم خواهشمندیم مسبب اتلاف وقت و انرژی آتش نشانان نشوند. ممکن است همان وقت در مکانی از شهر حریقی حادث گردد که پای جان انسان ها در میان باشد و دوم آن که ما موظفیم به هر تماسی که گرفته می گردد پاسخ دهیم اما متاسفانه تماس های مزاحم به سازمان آتش نشانی کم نیست که به ناآگاهی مردم و عدم مسئولیت پذیری اجتماعی برمی گردد.

  • اهمیت حیاتی دسترسی به آدرس

رئیس ایستگاه 15سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر اصفهان با اشاره به این که آتش نشانی چیزی جز عشق به همنوع نیست به خبرنگاران می گوید: در یکی از روزهای تعطیل پسربچه ای 7ساله با خط اعتباری تماس گرفت و حریق آشپزخانه طبقه اول مسکونی اعلام شد. پسربچه ماجرای گرم کردن غذا در ماکروویو و سرایت حرارت و آتش به کابینت های آشپزخانه را اعلام نمود. داوود عابدی ادامه می دهد: پسربچه فقط یاری می خواست و آدرس دقیق منزل را نمی دانست. والدینش در خانه نبودند و او به همراه خواهر 4ساله اش در خانه بود. به او گفتم سریع خواهر کوچکت را از خانه خارج کن و از معرکه بگریز و گوشی را قطع نکن. وی می افزاید: از پشت بی سیم اکیپ اعزامی ادامه آدرس را می خواست و ما فقط خیابان اصلی را می دانستیم و کار برای ما سخت شده بود. از پسربچه خواستم گوشی تلفن را به شخصی در آن مکان بدهد و بالاخره با کمترین خسارت، خانه ای که طعمه حریق شده بود پیدا و آتش اطفا شد و دو کودک 4 و 7 ساله نجات پیدا کردند.

این فرمانده آتش نشان تاکید می نماید: با توجه به این که لوازم موجود در منازل اعم از کابینت ها و مبلمان زمان شعله ور شدن حریق را بسیار کاهش می دهند و اگر مکانی طعمه حریق شد ممکن است افراد از شدت استرس قادر به آدرس دهی نباشند، بنابراین انتظار می رود همواره آدرس در برگه ای نوشته گردد و در جای مطمئن نگهداری گردد که در موقع بروز حادثه به آن رجوع نمایند و منجر به تاخیر در رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه نگردد.

  • طرح جامع ایمنی بازار اصفهان

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به خبرنگاران می گوید: نسبت به مهرماه گذشته آمار حوادث 15 درصد کاهش یافته است. علت کاهش 25 درصدی آمار حریق را هم در فرهنگسازی و همکاری شهروندان با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری باید در نظر گرفت. فرهاد کاوه آهنگران با اشاره به این که ایمنی ساختمان ها و اماکن در کاهش آمار حریق از 4هزار و 668 مورد به 3هزار و 509 مورد موثر است، اظهار می نماید: در یک سال اخیر 11 هزار بازدید از اماکن صورت گرفته و بیش از 830 تاییدیه سفت کاری و 2 هزار و 800 تاییدیه خاتمه کار توسط حوزه پیشگیری سازمان آتش نشانی ابلاغ شده است. سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید بر پیشگیری، آموزش و رعایت نکات ایمنی گفت: ایمنی بازار بزرگ از دغدغه های بزرگ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهر اصفهان است. برای همین هم طرح جامع ایمنی بازار اصفهان تهیه شده است و امیدواریم تمام سازمان ها اعم از میراث فرهنگی، اتاق اصناف و انجمن اسلامی همکاری نمایند تا شاهد وضعیت ایمن و سالم بازار باشیم و اگر حادثه ای رخ داد بتوانیم از این میراث بزرگ به خوبی حفاظت و حراست کنیم.

  • افتتاح ایستگاه آتش نشانی محله اطشاران

حمید شهبازی- مدیر منطقه 10 شهرداری:با توجه به آن که بودجه شهرداری منطقه 10 در امسال بالغ بر 110 میلیارد تومان در نظر گرفته شده ساماندهی خیابان های پرتراکم و برطرف مشاغل مزاحم در دستور کار قرار گرفته است. یکی از خیابان های پرتراکم در منطقه 10 شهرداری، خیابان اطشاران است. 4 سال پیش کلنگ ایستگاه آتش نشانی در خیابان اطشاران به زمین زده شد. ایجاد احداث ایستگاه آتش نشانی در خیابان اطشاران لازم و اجتناب ناپذیر بود زیرا در منطقه مسکونی میلاد در خیابان اطشاران با وجود ساخت برج های مسکونی هیچ گونه امکانات ایمنی برای مردم وجود نداشت و همواره نگرانی از خطر حریق ساکنان این منطقه را تهدید می کرد.

محله اطشاران در شرق اتوبان آقابابایی بالغ بر 13 هزار نفر را در خود اسکان داده و یکی از محله های قدیمی شهر اصفهان است که از این امکانات محروم بود. در طول این چهار سال از زمان کلنگ زنی ایستگاه آتش نشانی در مقاطعی از زمان، کار بنا به مشکلاتی رها شده بود که با نظر شهردار اصفهان ساخت ایستگاه آتش نشانی شماره 25 به جریان افتاد. از 23 دی ماه 97 قرارداد با پیمانکار جدید منعقد و عملیات احداث این ایستگاه از سر گرفته شد که خوشبختانه امروز افتتاح می گردد. برای اجرای طرح ایستگاه شماره 25 آتش نشانی 3 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شده است که می توان به خرید زمین و تجهیزات مورد احتیاج اشاره نمود. ایستگاه شماره 25 آتش نشانی واقع در محله اطشاران در زمینی به وسعت 1400 متر مربع احداث شده است.

این ایستگاه امروز به مناسبت روز آتش نشان و با حضور مدیران شهری افتتاح می گردد و درصدد هستیم با توجه به نبود درمانگاه در کوی میلاد با هماهنگی مرکز اورژانس، برای استقرار آمبولانس در ایستگاه آتش نشانی شماره 25 اقدامات لازم انجام گردد. در امسال 28 پروژه در بخش های عمرانی، فرهنگی و ورزشی برای این منطقه در نظر گرفته شده که بخش عمده آن در محله های کمتر توسعه یافته تعریف شده و برای اجرای این پروژه ها 70 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است. برای تکمیل فرهنگسرای محله حصه هم 4 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. ساماندهی پل آزادگان، ساماندهی خیابان امامزاده ابراهیم، احداث میدان خواجه عمید حدفاصل میدان تا خیابان شهروند و ساماندهی پارک های محلی از دیگر طرح های منطقه 10 به شمار می رود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 498

به "تقویت آتش نشانی اصفهان در افق 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت آتش نشانی اصفهان در افق 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید