تغییر کاربری ساختمان های کهن و مدارس بلااستفاده گیلان به نفع اشتغالزایی صنایع دستی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، ایرنا/ براساس اخبار منتشر شده، تغییر کاربری ساختمان های کهن و مدارس بلااستفاده گیلان به نفع اشتغالزایی صنایع دستی صورت می گیرد.

تغییر کاربری ساختمان های کهن و مدارس بلااستفاده گیلان به نفع اشتغالزایی صنایع دستی

گیلان با داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و وجود مواد اولیه بعضی از رشته های صنایع دستی و سابقه دیرینه مردمان این استان در زمینه هنر شاهد رونق و تنوع صنایع دستی است، که قدمت بعضی از آنها به بیش از صدسال می رسد.

بالغ بر 24 هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از 80 رشته در گیلان فعالیت می نمایند و 64 محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و 6 کالا نشان یونسکو دریافت نموده اند.

این محصولات شامل رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی و قلاب بافی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.

توسعه مالی رهاورد رونق صنایع دستی و افزایش 5 برابری صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در سال 99 که رقمی برابر با 9 و نیم میلیون دلار را رقم زد، مسئولان استانی را به فکر و برنامه ریزی برای توسعه زمینه و بسترهای فعالیت این هنرهای اصیل سوق داد.

در این راستا تغییر کاربری ساختمان های بدون استفاده از جمله بناهای تاریخی از جمله راهکارهایی بود که متولیان میراث فرهنگی برای تحقق این منظور و نیز حفظ خود بنا مد نظر قرار دادند و اینک سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از تغییر کاربری بنای 17 مدرسه بدون استفاده در شهرستان های رشت، لاهیجان، خمام، لنگرود، بندر انزلی، آستانه اشرفیه، سیاهکل و آستارا به محل کارگاه های فراوری محصولات صنایع دستی اطلاع داد که این موضوع می تواند تأثیری بسزایی در افزایش توان فراوریی صنایع دستی استان ایجاد کند.

ولی جهانی مطر ح کرد: 800 مدرسه بدون استفاده و 12 مدرسه تاریخی ثبت شده در استان شناسایی شده که می تواند با تغییر کاربری شرایط اشتغالزایی در استان را تقویت کند؛ لذا در این راستا در حال رایزنی با آموزش و پرورش هستیم تا بخشی از آنها برای تغییر کاربری به نفع هنرمندان صنایع دستی استان آماده شوند.

وی ضمن اشاره به 17 منطقه نمونه گردشگری در گیلان گفت: براساس تصمیم کشوری در صورت تامین زمین از سوی شهرداری ها، برای ایجاد بازارچه های صنایع دستی در منطقه ها مختلف گردشگری استان تامین اعتبار می گردد.

تفویض اختیار به استانها برای ارائه مجوز

بعلاوه سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از لزوم اخذ مجوز واحدهای فروشگاهی عرضه محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی اطلاع داد.

جهانی اضافه نمود: بنا به تفویض اختیار قانونی به وسیله وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور چابک سازی انجام روال اداری و سرعت بخشی امور مراجعان به مدیران کل استان، کلیه واحدهای فروشگاهی عرضه محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی سطح استان گیلان می بایست نسبت به اخذ مجوزات لازم به وسیله معاونت صنایع دستی این اداره کل اقدام نمایند.

وی اضافه نمود: مدیران و صاحبان این فروشگاه ها می بایست با مراجعه به معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان نسبت به تکمیل پرونده و طی روال قانونی اقدام نموده و پروانه معتبر خود را دریافت نمایند.

جهانی با اشاره به کوشش های این اداره کل در برطرف موانع فراوری در سال فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها توضیح داد: پیرو تأکیدات وزیر و برنامه ریزی های صورت گرفته با اجرای این شیوه نامه، حمایت از هنرمندان و فروشگاه های عرضه محصولات صنایع دستی در زمینه هایی نظیر حوزه مالیات و ارائه تسهیلات بانکی افزایش می یابد و بعلاوه از پراکندگی نظارت بر واحدهای فعال صنایع دستی نیز جلوگیری خواهد شد.

ایجاد اقامتگاه با موضوع صنایع دستی گیلان

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز با تاکید بر ضرورت برندسازی و معرفی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی بیان نمود: اقامتگاه هایی با موضوع صنایع دستی در استان افتتاح شده که اقامتگاه هایی با موضوع معرق کاری در لاهیجان، با موضوع لباس محلی در شفت و با موضوع حصیر بافی در خمام بخشی از آنهاست.

فرزاد رشیدی فراوریات گیلان را از مرغوب ترین صنایع دست ساخت در کشور مطرح نمود و گفت: ثبت جهانی روستای قاسم آباد رودسر با موضوع چادرشب بافی را به عنوان چهاردهمین اثر جهانی صنایع دستی از ایران را یکی از دلایل افزایش مقدار صادرات است؛ پس از ثبت جهانی تنها صادرات گزینه هایی که ثبت جهانی می شوند افزایش پیدا نمی کند، بلکه آمار محصولات دیگر رشته های مختلف صنایع دستی و حتی رشته هایی که جز صنایع دستی نیستند ولی به نام صنایع دستی شناخته می شوند نیز افزایش می یابد.

وی گفت: کوشش شده برنامه محور کار کنیم و در این زمینه سیاست کشورهای پیروز در حوزه صنایع دستی را مورد آنالیز قرار دادیم؛ رویکرد کلان ما استفاده از ظرفیت سمن ها و دغدغمندان فرهنگی است که این موضوع در بحث ثبت جهانی روستای قاسم آباد با موضوع چادرشب بافی و بعلاوه ثبت ملی شهر و روستاهای گیلان به منصه ظهور رسید.

رشیدی گفت: بر همین اساس فرآیندهایی جز تاکتیک های این معاونت طی یک فرایند پنج ساله تعریف شد؛ این فرآیندها شامل مشارکت، تمایز و هویت بخشی میراثی، برندسازی در سطح جهانی، برندسازی در سطح ملی، ترویج، آموزش و حفاظت از صنایع دستی استفاده از ظرفیت گردشگری برای توسعه صنایع دستی و بازرگانی و صادرات است.

وی با تاکید بر رونق گردشگری براساس صنایع دستی گفت: روستای جهانی چادرشب بافی و همه منطقه های که با موضوع صنایع دستی از گیلان به ثبت ملی رسیده به عنوان راستا و مقصد گردشگری هنری به گردشگران داخلی و خارجی معرفی می گردد و برای هر کدام موزه ای تخصصی مشارکتی تعریف شده است.

رشیدی با تاکید بر اینکه کوشش می کنیم از تعرفه های گمرکی برای صادرات بیشتر استفاده کنیم، گفت: در کوششیم صنایع دستی گیلان را به عنوان سی و یکمین محصول وارد تعرفه کشورهای اوراسیا کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، آن موقع صادراتمان رقابتی تر خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2042

به "تغییر کاربری ساختمان های کهن و مدارس بلااستفاده گیلان به نفع اشتغالزایی صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر کاربری ساختمان های کهن و مدارس بلااستفاده گیلان به نفع اشتغالزایی صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید