بچه ها کرونا نمی گیرند؛ این باور غلط آنها را به خطر می اندازد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، در روزهای ابتدایی همه گیری ویروس کرونا، اخبار نادرستی از عدم ابتلای بچه ها زیر 18 سال به ویروس کووید 19 دهان به دهان شد. پس از مدتی اطلاعات غلط دیگری منتشر شد؛ اینکه بچه ها در برابر این بیماری مصون هستند و فقط می توانند ناقل ویروس کووید 19 باشند. اما افزایش اندازه ابتلای بچه ها و حتی مرگ و میر بین آنها، زنگ خطری جدی برای خانواده ها بود تا بیشتر مراقب بچه ها خود در این دوران باشند.

بچه ها کرونا نمی گیرند؛ این باور غلط آنها را به خطر می اندازد

15 درصد مبتلایان کودک هستند

تحقیقات بسیار زیادی در سراسر دنیا از سوی پژوهشگران در مورد چگونگی عملکرد کووید 19 بر بچه ها در حال اجرا است. تمام این تحقیقات بر احتمال ابتلای بچه ها به این ویروس تایید می نمایند. البته آمار و نشانه ها بیانگر این موضوع هستند که بچه ها نسبت به بزرگسالان با درصد کمتری در مواجهه با این ویروس هستند. آنالیز های اجرا شده در چین، ایتالیا و آمریکا نشان می دهد حدود 2 درصد از بچه ها درگیر ویروس کرونا شده اند اما همین آمار نیز به اندازه کافی باید ما را نسبت به حفظ جان بچه ها حساس کند چه برسد به زمانی که مسئولان از آماری نگران نماینده از ابتلای بچه ها به کرونا خبر دهند. به گفته محمدرضا محبوب فر، عضو کمیته کشوری پیشگیری از کرونا به نقل از خراسان، حدود 15 درصد موارد مبتلایان و 3 درصد فوتی های ویروس کرونا اکنون مربوط به بچه ها 3 تا 9 سال و 9 تا 16 سال است و یک درصد فوتی ها نیز نوزادان تا بچه ها 3 ساله هستند.

جان بچه ها ارزش دارد

اگرچه بچه ها به اندازه بزرگسالان دچار بیماری نمی شوند اما همه بچه ها قادر به دریافت ویروس و ابتلا به آن هستند. درست است که تعداد کمی از بچه ها مبتلا به کووید 19، بیماری شدید را تجربه نمایند اما این به معنی صفر بودن آمار بچه ها با بیماری شدید یا مرگ و میر ناشی از بیماری نیست. این موضوع زمانی اهمیت دو چندان پیدا می نماید که بدانیم بسیاری از خانواده های بچه ها بستری شده به دلیل ابتلا به کویید 19، با آزمایش های اجرا شده در بیمارستان متوجه بیماری زمینه ای در کودک خود می شوند. چرا که بسیاری از بیماری های زمینه ای در سنین پایین در افراد ظهور و بروزی ندارد. بچه های که به بیماری قلبی مادرزادی دچارند، مشکل ژنتیکی، سیستم عصبی یا متابولیسم دارند، مانند بزرگشالان در معرض خطر جدی بیماری کووید 19 هستند.

وقتی بچه ها ناقلان خاموش می شوند

آمار و ارقام ها از سوی مسئولان در ایران نشان می دهد که حدود 15 درصد از مبتلان را بچه ها تشکیل می دهند. بسیاری از این آمار مربوط به بچه های است که علائم بارزی از ویروس را در بدن خود داشته اند اما قرار نیست کووید 19 در همه موارد نشانه ای از خود در بدن کودک بروز دهد. بسیاری از بچه ها ممکن است ویروس کرونا داشته باشند اما علائمی از خود نشان ندهند. مطالعه بر روی 171 کودک مبتلا به کوووید 19 در چین بین اواخر ژانویه و فوریه نشان داده است که 27 کودک، یا نزدیک به 16درصد، هیچ علائمی از عفونت نداشته اند. مطالعات اخیر نشان داده اند که ممکن است ویروسی که باعث کووید 19 می گردد به وسیله بچه ها و بعلاوه بزرگسالانی که هیچ علائمی از ویروس را ندارند، توسعه یابد.

چرا بچه ها نسبت به کووید 19 واکنش متفاوت نشان می دهند؟

هنوز پاسخ مشخصی وجود ندارد. بعضی از متخصصان معتقدند که بچه ها ممکن است به شدت تحت تأثیر کووید 19 قرار نگیرند زیرا بچه ها اغلب دچار سرماخوردگی می شوند و ممکن است آنتی بادی هایی داشته باشند که از آنها در برابر کووید 19 محافظت می نمایند. بعلاوه ممکن است که برخورد سیستم ایمنی بچه ها با ویروس متفاوت از سیستم ایمنی بزرگسالان باشد. به نظر می رسد سیستم ایمنی بدن بعضی از بزرگسالان بیمار بیش از حد به ویروس واکنش نشان می دهد و باعث آسیب بیشتر به بدن آنها می گردد. این مسئله ممکن است در بچه ها کمتر اتفاق بیفتد.

در این زمینه بخوانید:

چگونه از پرخوری احساسی در دوره کرونا جلوگیری کنیم؟ 5 قدم برای کنترل

چطور ترس از کوید 19 برای مان عادی شد؟

علائم کرونا در بچه ها

درست است که بچه ها و بزرگسالان علائم مشابهی از کووید 19 را تجربه می نمایند، اما به طور معمول ویروس کرونا در بچه ها با شدت کمتری نمایان می گردد. بیشتر بچه ها مبتلا در مدت یک یا دو هفته بهبود می یابند. علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

تب

آبریزش بینی

سرفه

خستگی

دردهای عضلانی

استفراغ

اسهال

اگر فرزند شما علائم کووید 19 را دارد، با مراکز اورژانس تماس بگیرید و از آنها هدایت بخوهید. بیشتر بچه ها در این شرایط نیازی به بستری شدن در بیمارستان را ندارند و فقط باید در خانه و به دور از دیگران نگهداری شوند. در صورت امکان، از فرزندتان بخواهید که از یک اتاق خواب و حمام جداگانه از اعضای خانواده استفاده کند و به توصیه های پزشکی توجه ویژه داشته باشید.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1888

به "بچه ها کرونا نمی گیرند؛ این باور غلط آنها را به خطر می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها کرونا نمی گیرند؛ این باور غلط آنها را به خطر می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید