بهداشت و زیبایی

به گزارش وبلاگ مجله پریها، همه افراد خواستار داشتن موهایی سالم و نرم هستند. با این حال، عده ای موهایی نرم و لخت، بعضی موهایی مجعد و زبر و عده ای هم موهای خشک، وزدار و حالت ناپذیر دارند که مایلند حالت موهای خود را عوض نمایند. عوامل متعددی باعث خشکی و وزدار شدن موها می شوند. مهم ترین عامل کمبود مقدار رطوبت طبیعی و کمبود پروتئین در لایه های داخلی موهاست. عوامل شیمیایی هم مانند انواع رنگ موها و مواد بی رنگ نماینده و فر دهنده موها

بهداشت و زیبایی

بهداشت و زیبایی

پیشگیری از موخوره

همه افراد خواستار داشتن موهایی سالم و نرم هستند. با این حال، عده ای موهایی نرم و لخت، بعضی موهایی مجعد و زبر و عده ای هم موهای خشک، وزدار و حالت ناپذیر دارند که مایلند حالت موهای خود را عوض نمایند. عوامل متعددی باعث خشکی و وزدار شدن موها می شوند. مهم ترین عامل کمبود مقدار رطوبت طبیعی و کمبود پروتئین در لایه های داخلی موهاست. عوامل شیمیایی هم مانند انواع رنگ موها و مواد بی رنگ نماینده و فر دهنده موها می توانند در وزدار کردن موها دخیل باشند. استفاده زیاد از سشوار، عادات تغذیه ای و استفاده روزانه از شامپو هم باعث خشکی و وز موها شده و به بروز موخوره منجر می شوند. چه باید کرد؟

- هر هفته از نرم نماینده های عمیق مو بهره ببرید.

- آب بیشتری بنوشید.

- روغن زیتون به اسم طلای مایع شناخته می شود. پس نه تنها آن را به برنامه غذایی تان بیفزایید، بلکه هر هفته آن را لابه لای موهایتان بمالید.

- استفاده از ماسک مو از قلم نیاندازید. یک عدد تخم مرغ را با نصف فنجان سس مایونز مخلوط نموده و آن را لای موهای خود بمالید. کلاهی بر سر بگذارید و پس از 30 تا 45 دقیقه موهای خود را با آب گرم شست و شو دهید.

-زرده دو عدد تخم مرغ را خوب هم بزنید تا خمیری کف مانند و یکنواخت به دست آید. آن را روی پوست کف سر و لابه لای موها بمالید و بعد موها را با آب گرم شست و شو دهید. هفته ای دو بار از این ماسک بهره ببرید.

- یک عدد موز و یک عدد آووکادوی رسیده را با هم مخلوط نموده و خمیر حاصله را روی پوست کف سر و موهایتان بمالید و پس از 15 دقیقه با آب گرم شست و شو دهید.

- نور خورشید، باد و گرد و خاک موها را خشک و وزدار می نمایند. پس تا جای ممکن، موهای خود را در برابر این عوامل طبیعی محافظت کنید.

وقتی سوراخ گوش پاره می شود.

به مرور زمان، ممکن است سوراخ گوش ها دچار پارگی شود و نرمه گوش دچار زخم، باز شود که این طور عفونت را افزایش می دهد. بچه ها بیشتر از بزرگسالان در معرض این خطر قرار دارند، زیرا ممکن است در حین بازی، گوشواره شان به چیزی گیر نموده و نرمه گوش هایشان پاره شود که در این صورت اثر زخم ممکن است تا مدت های طولانی باقی بماند. اگر نرمه گوش پاره شود، به وسیله جراحی می توان پوست آسیب دیده را ترمیم کرد که بعضی از آنها عبارتند از:

ترمیم لایه ای: در این روش، بخیه های عمیق زده می شود. با این حال ممکن است اثر ناشی از آن باقی بماند. پس از بهبود زخم، می توانید در صورت تمایل، دوباره اقدام به سوراخ کردن گوش های خود کنید.

روش لایه برداری: در این روش، لایه هایی از نرمه گوش برداشته شده و بقیه قسمت ها به یکدیگر بخیه می خورند و ممکن است اثر زخم کمتر باقی بماند. در صورت تمایل، می توانید دوباره گوش های خود را سوراخ کنید. این تکنیک ها با استفاده از بی حسی موضعی انجام می گیرند. پس از آن، باید روزی چند مرتبه، موضع را تمیز نموده و در صورت لزوم، پانسمان آن را عوض کنید.

با آرایش به رختخواب نروید

لوازم و محصولات آرایشی با وجود آنکه به زیبایی بیشتر شما یاری می نمایند، ولی در صورتی که درست از آنها استفاده نکنید و یا شب ها آرایش صورت خود را به خوبی پاک نکنید،صدماتی به پوست صورت تان وارد می نمایند. دلیل این است که وقتی تمام روز، مواد آرایشی روی پوست صورت تان می مانند، گرد و خاک و چربی ها به پوست می چسبند و حفره های پوستی را مسدود می نمایند. بنابراین، هر شب قبل از خواب، آرایش صورت تان را پاک کنید و بعد از شست و شوی پوست با آب ولرم و صابون، از کرم های مرطوب نماینده بهره ببرید. برای پاک کردن آرایش از روی پوست، هرگز از آب استفاده نکنید، زیرا آب به جای پاک کردن، فقط آن را روی سطح پوست پخش می نماید. بهتر است از محصولات مخصوص پاک کردن آرایش بهره ببرید. این محصولات دو نوع هستند: دارای چربی و عاری از چربی که بر حسب نوع پوست تان می توانید نوع مناسب را برگزینید. یعنی اگر پوستی خشک دارید باید از محصولات دارای چربی و اگر پوستی چرب دارید باید از محصولات عاری از چربی بهره ببرید. اگر فقط از لوازم آرایش مخصوص چشم استفاده نموده اید، می توانید از پاک نماینده های آرایش چشم بهره ببرید.

پارگی مویرگ های سطحی پوست

مویرگ های ریز و قرمز رنگ اطراف بینی به دلیل پارگی، زیر سطح پوست نمایان می شوند. این مشکل در هر سنی ممکن است به وجود بیاید و در نوع پوست تفاوتی ایجاد نمی نماید. به این معنا که نمی توان گفت پوست های خشک و حساس بیشتر از دیگر پوست ها مستعد این نوع مشکل هستند. پارگی مویرگ های سطحی پوست عمدتاً از روی گونه ها، اطراف بینی، زیر چشم ها و روی پاها به صورت خطوط ریز قرمز رنگ نمایان می شود. عوامل متعددی در پارگی مویرگها سطحی پوست دخیل هستند، مانند: آفتاب سوختگی، نوشیدن مایعات خیلی داغ مانند چای یا قهوه، خوردن مواد غذایی تند و پرادویه، پرفشاری خون، تغییرات آب و هوایی و استفاده از فرآورده های حاوی استروئید بر روی پوست. برای پوشاندن این خطوط قرمز رنگ می توانید از کرم پودر بهره ببرید. به وسیله الکترولیز (دو تا سه جلسه) هم می توان این مویرگ ها را از بین برد. ممکن است پوست تا چند روز پس از الکترولیز ملتهب و متورم شود که پس از مدتی خود به خود از بین می رود.

منبع:راه زندگی- ش 286

منبع: راسخون
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1825

به "بهداشت و زیبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهداشت و زیبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید