بحران آب و انرژی نتیجه سال ها اتلاف منابع است

به گزارش وبلاگ مجله پریها، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ما بیش از آنکه در بحث منابع دچار کمبود باشیم، به چالش در تخصیص آن مبتلا هستیم. در کشوری که به واقع از موهبت های فراوان بهره مند است، همانند قهرمانان اتلاف منابع عمل نموده ایم و نتیجه اش امروز، بروز بحران در برخی بخش ها به ویژه در حوزه آب و انرژی است.

بحران آب و انرژی نتیجه سال ها اتلاف منابع است

غلامحسین شافعی در سی و پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد، اضافه کرد: سیاست گذاری های توسعه صنعتی طی سال های گذشته در برخی بخش ها راستا اشتباهی طی نموده است. در کشورهای پیشرفته دنیا، توسعه یک صنعت با تأکید بر حفظ محیط زیست پیرامون آن انجام می گیرد اما در ایران، مدت هاست که توسعه صنعتی بی توجه به ظرفیت ها، اقتضائات و حتی مطالعات آمایشی دنبال شده و نتیجه آن استقرار صنایع آب بر در مناطقی بوده است که به کمبود و بحران منابع آبی دچارند و حتی در مواردی، به فاصله چند کیلومتری از این صنایع، روستاها با تانکر آب رسانی می شوند.

او با اشاره به هشدارهایی که به دفعات از سوی اتاق ایران در باب بحران آب و مدیریت غلط منابع عنوان شده، توضیح داد: اشکال اساسی در سیاست گذاری های کلانی است که بعضاً روینمودهای غلطی را دنبال می نمایند. متأسفانه نگاه سیاست گذاران ما آینده کوتاه مدت را نشانه می رود و افق های دورتر که آینده نسل های بعد را شکل می دهد، مورد غفلت واقع می گردد. نمونه این بحث را در ایجاد صنایع فولادی شاهد بوده ایم. این فرایند متأسفانه که همچنان هم ادامه دارد.

رئیس مجلس بخش خصوصی ایران، اشاره ای هم به نحوه تخصیص منابع اعتباری و بودجه ای داشت و اظهار کرد: جالب اینجاست که برخی تخصیص ها در منابع مالی کشور، با عناوین زیبا و قانع کردن گر انجام می گردد اما حتی پیش از اقدام هم قابل پیش بینی است که اثرات چنین تصمیماتی، چه خواهد بود؟ در دولت گذشته، تسهیلاتی برای اشتغال روستایی معین شد و اختصاص یافت. در همان مقطع اتاق ایران، مخالف خود را با این بحث گفت. باوجودآنکه باور داریم راستا توسعه از روستاهای ما شروع می گردد اما معتقد بودیم که این طور تخصیص منابع بدون برنامه ریزی مدون و کارآمد، جز پول پاشی بی فایده نیست و به ایجاد اثرات سوء منجر می گردد. می توان آنالیز کرد که آیا آن تسهیلات توانست روستاهای ما را رونق ببخشد و از مهاجرت جمعیت روستایی به واسطه بحران منابع، به شهرها جلوگیری کند؟

او بار دیگر به موضوع بحران آب در کشور اشاره نمود و گفت: همچنان در استان های خشک کشور شاهد کشت های آب بر هستیم و توأمان محصولی همانند زعفران که کشت دارای مزیت برای استان های خراسان است و کم آب بر محسوب می گردد، در استان هایی که منابع آبی و بارش خوبی دارند، ترویج و توسعه می یابد. فقدان نگاه کلان ما به بخش کشاورزی، اقتضائات منابع و اولویت هایمان، باعث شده تا مرز رسیدن به بحران پیش برویم. نظرات بخش خصوصی در این حوزه نیز اغلب نادیده انگاشته می گردد و ترجیح بر اولویت دادن به منافع کوتاه مدت است.

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود با تقدیر از کوشش کمیسیون های تخصصی-مشورتی اتاق مشهد، از آن ها خواست تا در مهلتی که برای نگارش بودجه 1401 وجود دارد، این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و به تحلیل چرایی ناترازی ها و ناکارآمدی های بودجه های سنواتی کشور بپردازند.

او با اشاره به ضعف وجود بانک های اطلاعاتی و آماری و بعضاً تناقضات در این بخش، مطرح نمود: برای دستیابی به تحلیل های پیش نگر در موضوعات مالی کشور، نیازمند ایجاد بانک های اطلاعاتی کارآمدی هستیم که آمارهای متقن نسبت به شرایط موجود ارائه نمایند. دغدغه ما اعداد و ارقام بعضاً گنگ و فاقد اعتباری است که گاها مسئولان به نیت بیان بیلان کاری خود عنوان می نمایند و استنادی هم در این خصوص وجود ندارد و کسی هم از بابت این اعداد، آن ها را مورد پرسش و مواخذه قرار نمی دهد اما همین آمارها می تواند تصمیم سازان را در برنامه ریزی های آینده به چالش دچار کند. به همین منظور تأکید داریم که اتاق های بازرگانی و کمیسیون های تخصصی آن ها، در حوزه پژوهشی و آماری و مستندسازی، باید با نگاهی ویژه ورود نمایند.

شافعی، نقبی هم به بحث ضرورت های توسعه صادرات کشورمان زد و گفت: در جلسه ای که با رئیس سازمان برنامه وبودجه داشتیم، صحبت از معین سهم صادرات برای استان ها شد. نظر ما از منظر بخش خصوصی، برداشته شدن محدودیت ها، پرهیز از ایجاد موانع و اجتناب از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه برای بخش صادرات و تجارت خارجی کشور بود که اگر همین گره ها گگردده شوند، دیگر به معین سهم نیازی نیست و بخش صادرات کشور بدون مداخله گری، توان رشد و تعالی را خواهد داشت.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1934

به "بحران آب و انرژی نتیجه سال ها اتلاف منابع است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران آب و انرژی نتیجه سال ها اتلاف منابع است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید