با اعتماد به توان داخلی می توان به رشد اقتصادی رسید، نظام ارزی نمی تواند تک نرخی باشد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی، با اعتماد به توان داخلی می توان به رشد اقتصادی رسید.

با اعتماد به توان داخلی می توان به رشد اقتصادی رسید، نظام ارزی نمی تواند تک نرخی باشد

به گزارش خبرنگاران قم، علی لاریجانی عصر امروز در آئین افتتاح تصفیه خانه پساب صنعتی و فراوری هیدروژن شرکت فولاد غرب آسیا و جشن دستیابی به فراوری 40 هزار تن ظرفیت این شرکت در قم با ابراز خرسندی از وضعیت فعلی کارخانه در برطرف مشکلات فراوری بیان نمود: شرکت فولاد غرب آسیا با آشفتگی های مالی و نابسامانی هایی روبرو بود که به همت مسئولان و شرکت به مسیر جدیدی برای فراوری دست یافت.

لاریجانی اضافه کرد: کوشش مدیر عامل شرکت و حمایت های استانداری منجر به برطرف موانع شد و امروز شرکت فولاد غرب آسیا بسیاری از گرفتاری های مالی را پشت سر گذاشته است.

وی با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه گذاری داخلی در چرخه فراوری بیان نمود: باید زمینه سرمایه گذاری در ایران را تسهیل کرد تا بتوان به توسعه دست یافت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: با توجه به توانمندی این شرکت در برطرف موانع، گزارش ها حکایت از تمایل بانک سپه برای سرمایه گذاری در این شرکت را دارد؛ حمایت بانک ها از فراوری بخش زیادی از مشکلات را برطرف می نماید.

وی توضیح داد: در حال حاضر شرکت از نظر نیروی انسانی و پرسنل و تامین مواد اولیه و فراوری در شرایط خوبی به سر می برد البته باید حمایت ها نیز تداوم داشته باشد.

لاریجانی اظهار کرد: در شرایط فعلی، با اعتماد به توان داخلی و برنامه ریزی منسجم می توان به رشد اقتصادی رسید؛ دیدن چرخه فراوری و تامین رنجیره نیازها در کشور در این مجموعه لذت بخش است باید با کاهش هزینه ها و استفاده از تکنولوژی توانمندی داخلی را اثبات کرد.

وی با اشاره به کیفیت فراوریات شرکت طبق استانداردهای جهانی گفت: خودروسازان داخلی باید به سمت و سوی استفاده از فراوریات داخلی بروند چرا که کیفیت این ورق ها مطلوب است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خودروسازان داخلی نباید به سمت واردات بروند با حمایت از فراوریات داخلی می توان اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشید.

وی بیان نمود: اگر کشورهای خارجی درصدد ایجاد سختی های اقتصادی برای کشورمان هستند باید با هوشیاری و وحدت ملی پرهیز از درگیری های داخلی و خودباوری این سختی ها را پشت سر گذاشت.

لاریجانی اعلام کرد: در کشور ما ظرفیت های فراوانی در فراوری به ویژه در تامین نیروی متخصص وجود دارد و با این شرایط نباید نگاه ما به واردات باشد.

وی در مورد تلاطم ها و نوسان ارزی نیز بیان نمود: این نوسانات قدرت تصمیم گیری در فعالیت های اقتصادی را با مشکلاتی همراه ساخته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این وضعیت مجلس اصرار دارد نظام ارزی کشور نمی تواند تک نرخی باشد و باید تعادل ارزی توسط خریدار و فروشنده در بازار ایجاد گردد.

وی بیان نمود: با توجه به جلساتی که سران قوا داشتند وضعیت بازار و نوسانات ارزی به خوبی در حال رصد است و امیدواریم بتوان مشکلات فراوری در ارتباط با نوسانات ارزی را از میان برد.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت شناخت مسیر آینده کشور و ارزیابی مشکلات بیان نمود: نباید در تصمیماتی که موجب پیشرفت کشور می گردد تعلل کرد.

وی در ارتباط با مسائل هسته ای کشور توضیح داد: مهم ترین هدف در مذاکرات هسته ای حفظ دانش هسته ای و کاهش فشارهای اقتصادی بود. در وضعیتی که بنا داشتند در مسائل هسته ای جمهوری اسلامی مشکلاتی را ایجاد نمایند کشور ما داهیانه وارد عمل شد هر چند از همه ظرفیت ها نیز در این بازده زمانی استفاده نکردیم.

وی بیان نمود: امروز وضعیت بهتر گردیده است قبل از مذاکرات بانک ها از جمله بانک سپه در تحریم به سر می برد که پس از مذاکرات هسته ای برطرف تحریم شد و فضای خوبی برای مراودات بانکی صورت گرفت.

لاریجانی بیان نمود: خروج آمریکا از برجام بی انظباطی های بین المللی ایجاد می نماید در این مقطع کشورهای اروپایی اعلام کردند ایران نیز می تواند چنین رویکردی داشته باشد اما بهتر است بماند تا شرایط برای همکاری های جدید فراهم گردد.

وی گفت: هر چند جمهوری اسلامی ایران نیز چنین رویکردی را قبول نداشت اما برای اینکه فشار اقتصادی بر مردم کمتر گردد پیشنهاد اروپایی ها را پذیرفتیم ما بر آنیم از ظرفیت دیپلماسی برای رشد صنعت و فراوری در کشور استفاده کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: باید دید کشورهای اروپایی تا چه حدی بر سر قول های خود پایدار هستند و به اصطلاح چند مرده حلاجند البته نمی گردد سرنوشت ملت را به قول های آنها گره زد.

لاریجانی بیان نمود: در رابطه با مشکلات اقتصادی کشور باید به سمت جذب سرمایه گذاری باشیم و بازنگری جدی بر برخی از قوانین در روند فراوری صورت گیرد در شورای سران قوا برخی از قوانین مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی تاکید نمود: باید سرمایه در گردش کارخانجات افزایش پیدا کند اگر چه در این وضعیت بانک ها به داد فراوری نمی رسند و سود بانکی بالاست دوسال قبل مرکز پژوهش های مجلس و دولت اعلام کردند مشکل بانک ها باید حل گردد تا بتوان بر چالش های فعلی فائق شویم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 آبان 1397 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 104

به "با اعتماد به توان داخلی می توان به رشد اقتصادی رسید، نظام ارزی نمی تواند تک نرخی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با اعتماد به توان داخلی می توان به رشد اقتصادی رسید، نظام ارزی نمی تواند تک نرخی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید