اگر نمی صرفد، تعطیل کنید!

به گزارش وبلاگ مجله پریها، زندگی امروز- درخواست معافیت های مالیاتی در سال گذشته بارها از سوی فراوریکنندگان بیان شده، اما فقط در یک مورد این رخ داده و نایب رئیس سندیکای فراوریکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه، معتقد است که استدلال سازمان امور مالیاتی در مواردی غلط است؛ چراکه از فراوریکنندگان می خواهد در صورتی که فراوری صرفه مالی ندارد، کارخانه خود را بفروشند.

اگر نمی صرفد، تعطیل کنید!

به گزارش ایسنا، قوانین مالیاتی یکی از موضوعاتی است که سال ها موضوع مورد بحث فراورینمایندگان و قانون گذاران بوده است. فراورینمایندگان معتقدند که با توجه به اینکه واحدهای فراوریی موتور محرک کشور هستند و در اشتغالزایی نقش مستقیم دارند، باید مشمول معافیت های مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش اضافه کرده، مالیات بر عملکرد و اخذ عوارض گمرکی باشد.

در این راستا خرداد ماه سال گذشته گمرک جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه ای اظهار داشت که واحدهای فراوریی دارای پروانه بهره برداری و بعلاوه ماشین آلات خط فراوری واحدهای فراوریی دارای مجوز تأسیس از وزارتخانه های ذیربط از پرداخت چهار درصد علی الحساب واردات قطعی معاف هستند. اما در خصوص اشکال مختلف مالیات و بعلاوه ساختار نظام مالیاتی کشور هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد.

در این باره حبیب الله محمودان - نایب رئیس سندیکای فراورینمایندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه ایران - در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ساختار مالیاتی و بیمه در کشور متناسب با وضع فراوری نیست، گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت ها بدهی انباشته دارند، اما سازمان امور مالیاتی، مالیات سال های قبل که به صورت اظهاری بوده را به صورت های مختلف از آن ها طلب می نماید.

وی اضافه کرد: طبق قانون مالیات به صورت درصدی از عایدی است و کارخانه ای با بدهی انباشته که عایدی ندارد باید مورد کارشناسی و ارزیابی قرار بگیرد تا در نهایت مالیات عادلانه از آن ها دریافت گردد.

محمودان با اشاره به لزوم فریز دو ساله بدهی های مالیاتی، توضیح داد: در حال حاضر بیشتر کارخانه ها بدهی انباشته عظیمی دارند، اما سازمان امور مالیاتی آن ها را ملزم می نماید که مالیات بر ارزش اضافه کرده از سال 1385 تا به امروز را پرداخت نمایند.

وی با بیان اینکه مطالبه مالیات بر ارزش اضافه کرده از سال 1385 تا به امروز از فراورینمایندگان به منزله اعلام جنگ است، گفت: کارخانه ها در حال حاضر در موقعیت خوبی نیستند و دریافت این مالیات معوقه آن ها را تشویق می نماید که واحدهای فراوریی خود را تعطیل نمایند؛ در حالی که این روش مغایر با قانون است که مالیات بر عایدی محاسبه می گردد.

نایب رئیس سندیکای فراورینمایندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه ایران با بیان اینکه در شرایطی که مالیات بر ارزش اضافه کرده از مصرف نماینده دریافت نشده، نباید فراورینماینده را مکلف کنیم که به هر قیمتی آن را پرداخت کند، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی می گوید که مالیات ارزش اضافه کرده باید روی فاکتور دریافت گردد، در غیر این صورت مسئولیت به عهده خودتان است و آن را پرداخت کنید.

محمودان با اشاره به اینکه استدلال سازمان امور مالیاتی در مواردی غلط است، گفت: اگر فراورینماینده ای بخواهد کارخانه خود را بفروشد، ماشین آلات آن را به قیمت آهن می خرند، اما در سازمان امور مالیاتی گاهی گفته می گردد که اگر نمی صرفد کارخانه خود را بفروشید در حالی که این استدلال غلط است؛ چراکه کارخانه مانند فرزند کارخانه دار است و از طرف دیگر کارخانه ای که بسته و فروخته گردد از یک آپارتمان مقرون به صرفه تر می گردد.

منبع: زندگی روز
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1912

به "اگر نمی صرفد، تعطیل کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر نمی صرفد، تعطیل کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید