اکتشافات معدنی در 128 هزار کیلومتر مربع از مساحت سیستان و بلوچستان

به گزارش وبلاگ مجله پریها، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی فراخوان پهنه های اکتشافی در مورخ 17 شهریور سالجاری این سازمان واگذاری پهنه های اکتشافی را بعد از جانمایی پهنه ها و تاییدیه معاونت معدنی وزارت متبوع در دستور کار خود قرار داد که بر این اساس برای عبور از اکتشافات سنتی با بهره وری کم و دقت پایین، تعریف پهنه های جدید آغاز و تا کنون بالغ بر 14 پهنه اکتشافی به مساحت تقریبی 128 هزار کیلومتر مربع در سطح استان تعریف شده است .

اکتشافات معدنی در 128 هزار کیلومتر مربع از مساحت سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگاران- به نقل از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان، محمود رضا رحمتیان اضافه کرد: تا کنون بالغ بر 11 پهنه اکتشافی به مساعت 108 هزار کیلومتر مربع به اشخاص حقیقی و حقوقی (85 هزار کیلومتر نظیر مناطق نوار مرز ، نوار سراوان ، غرب تفتان ، زاهدان ، سراوان ، نصرت آباد و سایر مناطق واگذار شده قبلی و 23 هزار کیلومتر مربع نظیر پهنه های اکتشافی املاح تبخیری چابهار ، جانجا ، اسکل آباد ، ریگان ، ایرانشهر و تفتان واگذار شده از سال 96 تا فصل اول 97 و 3800 کیلومتر نظیر نصرت آباد 1 و 2 ، غرب تفتان و نیکشهر آماده واگذاری ) واگذار شده است .

رحمتیان اضافه کرد: در اکتشافات سنتی وسعت محدوده های اکتشافی حداکثر 250 کیلومتر مربع است، در حالی که تاکنون ، در تعریف پهنه ها این محدودیت برداشته شده است.

وی در ادامه توضیح داد: همچنین برای ورود اشخاص حقیقی و حقوقی نیز در عرصه اکتشاف ، اعم از پهنه و روش سنتی ، صلاحیت فنی و مالی جدید نیز تعریف شده است تا امکان حضور اشخاص صاحب صلاحیت برای ورود به این عرصه مهم آسان شود که بدین ترتیب انتظار می رود با تکمیل اکتشاف پهنه ها و کشف ذخایر عمقی ، ذخایر پشتوانه استان در بخش فلزی افزایش یابد .

وی اضافه کرد: مراحل شناسایی و پی جویی در 5 پهنه اکتشافی به اتمام رسیده است و شناسایی پهنه های دیگر نیز در حال پی جویی و اکتشاف است .

رحمتیان در ادامه بیان نمود: نتایج حاصل از مطالعات صورت گرفته در 5 پهنه مذکور ، حاکی از شناخت حدود 25 محدوده معدنی امید بخش است و با در نظر دریافت نتایج حاصل از تداوم مطالعات اکتشافی ، پیش بینی می شود، حدود 10 محدوده جدید در سطح استان به مرحله نهایی شناسایی ذخیره وارد شود و تحول خوبی در دستیابی به ذخایر فلزی استان تحقق شود .

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در خاتمه ، اظهار کرد: سهم سیستان و بلوچستان ( بخش دولتی و خصوصی ) از پهنه های اکتشافی تعریف شده در 485 هزار کیلومتر مربع در سطح کشور ، میزان 111 هزار و 800 کیلومتر مربع بوده که 23.5 درصد مساحت پهنه ها را شامل می شود، همچنین میزان سرمایه گذاری پهنه های اکتشافی استان تا کنون مبلغ 510 میلیارد ریال است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 فروردین 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 175

به "اکتشافات معدنی در 128 هزار کیلومتر مربع از مساحت سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکتشافات معدنی در 128 هزار کیلومتر مربع از مساحت سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید