5 اثر منفی استفاده از تشک های قدیمی و کهنه که باید بدانید

به گزارش وبلاگ مجله پریها، وقتی یک لامپ یا باتری از کار می افتد فورا متوجه می شوید و در اسرع وقت آن را تعویض می کنید. اما معمولا آسیب دیدگی های تشک به سرعت معین نمی شوند و احتمالا تا زمانی که تشک آسیب جدی نبیند به استفاده از آن ادامه می دهید. متأسفانه، تأخیر در تعویض تشک کهنه با نو و استفاده از یک تشک بسیار قدیمی می تواند روی سلامتی شما و توانایی تان برای خوابیدن تأثیر بگذارد. مقاله امروز خبرنگاران مگ به آنالیز این تأثیرات اختصاص دارد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

5 اثر منفی استفاده از تشک های قدیمی و کهنه که باید بدانید

عوارض تأخیر در تعویض تشک کهنه با نو

خواب یکی از مهم ترین جنبه های سلامت انسان است. بدون خواب کافی و باکیفیت، بدن شما قادر به تنو قوا نیست و مغزتان برای پردازش احساسات و ذخیره خاطرات دچار مشکل می گردد.

در یک دنیای ایدئال، امیدوارید که وقتی از خواب شبانه بیدار می شوید احساس آرامش و انرژی داشته باشید. اگر هنگام بیدار شدن درد دارید یا احساس می کنید خوب نخوابیده اید، ممکن است تشک شما مقصر اصلی بروز این مسائل باشد. دلایل پزشکی زیادی برای مسائل مرتبط با خواب وجود دارد، اما استفاده از یک تشک قدیمی هم می تواند به دلایل زیر خواب و سلامت شما را مختل کند.

1. باعث آلرژی می گردد

شما تقریبا هر شب 7 تا 9 ساعت می خوابید، یعنی یک سوم زندگی خود را روی تشک سپری می کنید. با گذشت زمان، تشک میزان زیادی از سلول های پوستی مرده و روغن بدن شما را جمع آوری می نماید که این مواد برای مایت ها (mite) مجذوب نماینده هستند. مایت ها حشرات ریزی هستند که از مواد آلی شامل سلول های مرده پوست انسان، ذرات ریز مواد غذایی و… تغذیه می نمایند.

در هر تشکی ممکن است مایت ها وجود داشته باشند؛ با این حال، هر چقدر تشک قدیمی تر باشد، احتمال وجود مایت بیشتر می گردد. به نظر می رسد که بیشتر انسان ها به خوبی با مایت ها کنار می آیند؛ اما اگر به آلرژی مبتلا باشید، خوابیدن روی تشک خیلی قدیمی می تواند برایتان مشکل ساز باشد. آلرژی به مایت گرد و غبار ممکن است باعث عطسه، آبریزش بینی، خارش، آبریزش چشم و سرفه گردد.

از آنجا که نمی توانید هر سال یک تشک نو خریداری کنید، منطقی است که با اقدامات دیگری فضای خواب خود را تا حد امکان عاری از گرد و غبار نگه دارید، برای مثال:

  • از خرید ملحفه ای که شستن آن سخت است دوری کنید، چون باید بتوانید آن را به طور مرتب بشویید. قانون طلایی این است که را یک بار در هفته با آب بسیار گرم بشویید.
  • به طور منظم روی فرش و مبلمان خود جاروبرقی بکشید. بهتر است برای این کار از جاروبرقی با (HEPA) بهره ببرید تا گرد و غبار کاملا از بین برود.

2. علائم آسم را تشدید می نماید

به گفته متخصصان، افرادی که از آلرژی به گرد و غبار یا آسم آلرژیک رنج می برند، ممکن است هنگام خوابیدن روی یک تشک قدیمی غبارآلود دچار گرفتگی بینی و مسائل تنفسی شوند.

مدت ها است که بسیاری از بیماران مبتلا به آسم متوجه شده اند که علائم آن ها در طول شب بدتر می گردد. به تازگی، تحقیقات نشان داده اند که ریتم سیرکادین (ساعت زیستی بدن) در تشدید علائم آسم در طول شب نقش دارد. بنابراین، اگر شب ها روی یک تشک قدیمی بخوابید، احتمالا تأثیرات منفی ریتم سیرکادین بیشتر می گردد و علائم شدیدتری را تجربه می کنید.

3. به کمر درد یا گردن درد منجر می گردد

کمر درد و گردن درد یکی از شکایت های رایجی است که در اثر تأخیر در تعویض تشک کهنه با نو رخ می دهد. با گذشت زمان، معمولا یک فرورفتگی در وسط تشک ایجاد می گردد که حفظ پوسچر (هم ترازی اعضای بدن در ارتباط با یکدیگر) مناسب را در طول شب سختتر می نماید. پوسچر مناسب برای کاهش کمر درد لازم است.

با گذشت زمان، خود درد می تواند تکان دادن سر و خوابیدن را سخت تر کند که این ممکن است به ایجاد یک چرخه معیوب ناراحتی و خستگی منجر گردد. بر اساس تحقیقات، بسیاری از افراد معتقدند که درد باعث مختل شدن خواب شان شده است.

4. استرس را افزایش می دهد

در یک مطالعه، محققان شرکت نمایندگان را بر اساس اینکه از تشک قدیمی استفاده می کردند یا تشک نو، به 2 گروه تقسیم نموده و کیفیت خواب و علائم مرتبط با استرس را بین آن ها مقایسه کردند. نتیجه این تحقیق نشان داد که استفاده از تشک نو کیفیت خواب را افزایش و ناراحتی کمر را کاهش می دهد که این می تواند به کنترل علائم استرس یاری کند.

از سوی دیگر، استرس و خواب غالبا به هم مرتبط هستند. استرس بسیاری از بزرگسالان را از خوابیدن باز می دارد و کمبود خواب می تواند به استرس منجر گردد. بنابراین، اگر تشک قدیمی شما خوابیدن را برایتان سخت کند، سطح استرس شما ممکن است افزایش یابد.

5. حافظه را تحت تأثیر قرار می دهد

اگر به موقع نسبت به تعویض تشک کهنه با نو اقدام نکنید و همواره روی یک تشک قدیمی بخوابید، محتمل است حافظه شما هم دچار مشکل گردد. یکی از کارنمودهای خواب، تثبیت حافظه است. اگر در طول شب به علت استفاده از یک تشک قدیمی یا نامناسب احساس ناراحتی کنید، نمی توانید بخوابید و به همین علت حافظه شما تحت تأثیر قرار می گیرد.

راهکارهایی برای افزایش طول عمر تشک

یک تشک باکیفیت می تواند سال ها خواب راحت را برای شما به ارمغان بیاورد. معمولا فراورینمایندگان توصیه می نمایند که تشک خود را هر هشت سال یک بار تعویض کنید. با این حال، تشکی که به خوبی از آن مراقبت می گردد به راحتی می تواند یک دهه دوام بیاورد. برای بهبود طول عمر تشک خود، به توصیه های زیر عمل کنید:

  • اجازه ندهید بچه ها روی تخت بپرند یا بازی نمایند.
  • از قرار دادن حیوانات خانگی روی تشک بپرهیزید.
  • تشک خود را هر 2 ماه یک بار بچرخانید یا پشت ورو کنید. اگر از تشک یک طرفه استفاده می کنید، آن را طوری بچرخانید که بالای تشک که قبلا سرتان را روی آن قرار می دادید حالا در قسمت پایین قرار بگیرد. تشک های دوطرفه را پشت و رو کنید.

به یاد داشته باشید که حتی با رعایت نکات فوق، تشک شما در نهایت آغاز به فرسوده شدن می نماید. بنابراین، باید به موقع به فکر خرید یک تشک مناسب باشید.

کلام پایانی

کم خوابی یا خواب بی کیفیت یکی از مهم ترین عوارض استفاده از تشک های کهنه است. کیفیت پایین خواب با خواب آلودگی در طول روز، کاهش تمرکز، بیماری قلبی، فشار خون بالا، سکته مغزی، دیابت، افسردگی و افزایش وزن مرتبط است. در مقابل، خواب کافی فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله: تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از دیابت نوع 2 و کنترل وزن.

خواب برترین زمان برای بهبودی بدن شما است. بنابراین، باید مطمئن شوید که از شرایط مناسب برای یک خواب شبانه خوب برخوردارید. وقتی تعویض تشک کهنه با نو را به تأخیر می اندازید یا از یک تشک نامناسب استفاده می کنید، به احتمال زیاد خواب تان مختل می گردد. اگر فکر می کنید تشک شما روی خواب تان تأثیر گذاشته است، بهتر است به فکر خرید یک تشک نو باشید.

منابع: thehealthy, amerisleep

سؤالات متداول

طول عمر تشک به چه عواملی وابسته است؟

جنس تشک، نحوه مراقبت از آن و وزن بدن شما روی طول عمر تشک تأثیر دارد. تشک های لاتکس بادوام ترین محصولات هستند و تا 8 سال دوام می آورند.

چرا خرید یک تشک نو ارزش هزینه کردن را دارد؟

استفاده از یک تشک نو و مناسب می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد که این امر روی همه چیز، از سطح انرژی گرفته تا خلق و خو و سلامت کلی، تأثیر می گذارد.

چه زمانی باید برای تعویض تشک کهنه با نو اقدام کرد؟

اگر 6 تا 8 سال است که از یک تشک استفاده می کنید، تشک شما بیش از حد معمول سروصدا فراوری می نماید یا روی خواب تان تأثیر منفی گذاشته است، به آلرژی یا آسم مبتلا هستید و علائم شما تشدید شده اند یا صبح ها با کمر درد و گردن درد از خواب بیدار می شوید، احتمالا زمان آن فرا رسیده است که به فکر خرید یک تشک مناسب باشید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1402 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2244

به "5 اثر منفی استفاده از تشک های قدیمی و کهنه که باید بدانید" امتیاز دهید

2 کاربر به "5 اثر منفی استفاده از تشک های قدیمی و کهنه که باید بدانید" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 اثر منفی استفاده از تشک های قدیمی و کهنه که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید