کارگاه دیدار با شهر، منجر به شناخت بیشتر شهر برای شهروندان می گردد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مدرس عکاسی دانشگده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گفت: پازل گمشده تهران، تاخیر در احیای شهر و منع ساخت و سازهایی است که خیابانها را خصوصی نموده است.

کارگاه دیدار با شهر، منجر به شناخت بیشتر شهر برای شهروندان می گردد

مهدی وثوق نیا، مدرس عکاسی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در تبادل نظر با خبرنگار شهر با بیان اینکه خیابان¬های تهران مانند هر نقطه¬ای از ایران در حال از دست دادن هویت خود هستند، گفت: نگاه آرمانی به پایتخت، آن را شهری شاخص وفاقد خطا نشان میدهد. ولی پازل گمشده تهران، تاخیر دراحیای شهر و منع ساخت و سازهایی است که خیابان¬ها را خصوصی نموده است.

وثوق نیا با بیان اینکه برجسته ترین بخش خیابان فضای بین زیستگاه و جامعه است گفت: اگر هویت خیابان با هویت تاریخی شهفرایندان پیوند داشته باشد موجب پیوستگی آنها می­گردد. به طور مثال اگر در میدان حسن آباد قدم بزنید احساس بی گانگی نمی کنید، چون هویت فردی را در خیابان پیدا میکنید. اما در حال حاضر فرایند مدرنیته، عامل شباهت خیابان¬های تهران شده است.

این مدرس عکاسی ادامه داد: شهرهایی مانند توکیو، پاریس، دراین زمینه از تهران متفاوت نیستند. به خاطر حجم بالای مسافرت به این شهرها، گاهی هویت ممتاز آنها نابود میگردد البته بازیابی هویت شهر تنها به عهده شهرداری نیست. شهفرایندان نیز با درک اینکه شهر بخشی از زندگی آنها است میتوانند در این راستا تعامل نمایند.

به گفته او، شناخت تهران از شاخصه¬هایی است که به شهر معنا میدهد، آنالیز عناصر مدرن تهران و زیبا سازی ایستگاه¬های اتوبوس، مغازه¬ها، فروشگا¬ها سبب میگردد، شهفرایندان روح شهر را درک نمایند.

این مدرس عکاسی درباره تاثیر گذاری کارگاه دیدار با خیابان در افزایش کیفیت زندگی شهری گفت: فلسفه این کارگاه این است که شهر را مورد واکاوی قرار دهد و نقاط ضعف و قوت شهر را به شهفرایندان معرفی کند. این کارگاه یک جریان تازه است که در آن تعاملی بین عکاس، جامعه شناس، مستندساز و معمار صورت میگیرد تا به میزان اندکی آگاهی بخشی ایجاد گردد.

او در خاتمه اضافه نمود: گارگاه دیدار با خیابان بستری فراهم کرد که تهران از جهات مختلف آنالیز گردد. نتایج عکس¬های کارگاه برای مخاطب پرسشگر و دارای سواد بصری است که قصد دارد درباره شهر اطلاعات بیشتری کسب کند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1548

به "کارگاه دیدار با شهر، منجر به شناخت بیشتر شهر برای شهروندان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه دیدار با شهر، منجر به شناخت بیشتر شهر برای شهروندان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید