پرسش های رایج بارداری

به گزارش وبلاگ مجله پریها، اگر در دوران بارداری به صورت مرتب در معرض حلال های مورد استفاده در سالن های زیبایی (مانند استون) قرار داشته باشید برای شما مناسب نیست. اما اگر هر چند هفته یا هر یکی، دو ماه یک بار این کار را انجام دهید تا زمانی که سالن یا

پرسش های رایج بارداری

نرجس شیر آقایی کوتنایی،کارشناس مامایی

در دوران بارداری سوالات زیادی وجود دارند که خانم های باردار را درگیر می نماید، در این مطلب به بعضی از این سوال ها پاسخ داده ایم.

1.آیا در دوران بارداری مانیکور کردن ناخن ها امکان دارد؟

اگر در دوران بارداری به صورت مرتب در معرض حلال های مورد استفاده در سالن های زیبایی (مانند استون) قرار داشته باشید برای شما مناسب نیست. اما اگر هر چند هفته یا هر یکی، دو ماه یک بار این کار را انجام دهید تا زمانی که سالن یا محلی که در آن مانیکور می کنید تهویه مناسب داشته باشد اشکالی ندارد.

2.آیا خوردن ویتامین C در دوران بارداری خطری ندارد؟

خیر، بهتر است دوز های بالای این ویتامین در بارداری استفاده نگردد زیرا در بعضی آنالیز ها نشان داده شده دریافت مکمل ویتامین C در بارداری خطر زایمان زودرس را افزایش داده است و هم نوزادان به اسکوروی (کمبود شدید ویتامین C) مبتلا شده اند. برترین کاری که شما خانم باردار می توانید انجام دهید این است که میوه ها و سبزی های گوناگون میل کنید و مطمئن باشید هر روز یک نوع خوردنی دارای مقادیر فراوان ویتامین C در برنامه روزانه تان است. خوراکی هایی مانند آب پرتقال طبیعی، توت فرنگی، کیوی و فلفل قرمز دارای مقادیر فراوانی ویتامین C هستند اما اگر شما مکمل پری ناتال میل می کنید به احتمال زیاد مقادیر کافی این ویتامین را دریافت خواهید کرد.

3.آیا استفاده از رایانه در دوران بارداری خطری ندارد؟

بعضی کارشناسان می گویند استفاده از رایانه به وسیله خانم های باردار سال هاست که آنالیز شده است. درحقیقت آنالیز هایی درباره میدان های الکتروماگنتیک و خطرات سقط انجام گرفته است و نتایجی که به دست آمده این است که نشستن در برابر رایانه خطر سقط را افزایش نمی دهد و بعلاوه باعث ناهنجاری های جنینی نمی گردد. اگر چه نشستن طولانی مدت (ساعت ها) را به خاطر اختلال در جریان گردش خون توصیه نمی کنیم. برای به جریان انداختن خون بهتر است تقریبا هر یک ساعت یک بار از جایتان بلند شده، قدم بزنید. با وجود اینکه آنالیز های صورت گرفته روی پایانه های رایانه ای تاثیر ناخوشایندی را نشان نداده است اما تمام روز را در برابر رایانه نشستن، آن هم هنگامی که باردار باشید، می تواند برای شما کمردرد بیاورد. پس بهتر است به تناوب کارتان را قطع کنید و به خود استراحت دهید. حرکت داشتن شما به گردش خون صحیح تان یاری می نماید.

4.آیا نوشیدن شیر غیرپاستوریزه در دوران بارداری خطری دارد؟

نوشیدن شیر غیرپاستوریزه در بارداری بی خطر نیست. ارگانیسم های پدیدآورنده توکسوپلاسموز و لیستریا در افشره های پاستوریزه نشده هم باعث اختلال در رشد سیستم دستگاه عصبی جنین می گردد.

5.آیا نوشیدن کافئین در دوران بارداری اشکالی ندارد؟

واقعیت هایی درباره کافئین داریم. کافئین ماده ای محرک و مدر (ادرارآور) است و نوبت های دفع ادرار را در بدن شما افزایش می دهد و باعث می گردد سطح مایعات بدنتان کم شده به سمت کـم آبـی (دهیدراسیون) پیـش بروید. فشارخون و تعداد ضربان قلب شما را بالا می برد که هیچ یک از این دو، در بارداری توصیه نمی گردد. کافئین در بارداری از جفت گذشته به جنین می رسد. در جنین تان، متابولیسم هنوز در حال شکل گرفتن و تکامل است بنابراین نمی تواند کافئین را متابولیزه کند. کافئین، به هر میزان که باشد، می تواند تغییراتی در الگوی خواب یا حرکات طبیعی جنین تان در اواخر بارداری ایجاد کند. کافئین ماده ای محرک است که هم شما و هم جنین تان را بیدار نگه می دارد. می توان آن را در مواد مختلفی مانند چای، شکلات، سودا و حتی بعضی از مسکن ها که بدون نسخه در داروخانه ها عرضه می شوند، یافت!

گفته می گردد کافئین سبب ناهنجاری های خلقی هم می گردد. چند مطالعه روی حیوانات نشان داده که کافئین سبب ناهنجاری هنگام تولد، زایمان زودرس، کاهش باروری و افزایش خطر نوزاد کم وزن و... می گردد. از طرفی گفته می گردد ارتباط هایی بین مصرف کافئین و سقط وجود دارد. البته در مطالعه ها نشان داده شده که اگر خانم بارداری روزانه بیش از 300 میلی گرم کافئین مصرف کند ممکن است ارتباط هایی بین مصرف این ماده و سقط وجود داشته باشد؟!

به هر حال کارشناسان می گویند ثابت نشده است که کافئین در حد میانه (300-150) میلی گرم در روز، تاثیری منفی روی بارداری داشته باشد. سوال اینجاست که چه اندازه کافئین زیاد محسوب می گردد؟ پاسخ این است که هر چه کمتر کافئین مصرف کنید، بهتر است. بعضی از کارشناسان 150 میلی گرم و بعضی 300 میلی گرم را حداکثر می دانند اما کارشناسانی هستند که 300 میلی گرم را هم زیاد می دانند. به هر شکل برترین راه و بی خطرترین آن کمترین حد است. بهتر است سقف مجاز را همان 150 میلی گرم در نظر بگیریم زیرا احتیاط شرط عقل است!

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1836

به "پرسش های رایج بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسش های رایج بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید