معرفی اولین سامانه هوشمند مدیریت بحران در ایران

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مدیرعامل یک استارتاپ گفت: برای اولین بار در ایران سامانه ای راه اندازی شده که به یاری آن بحران حوادث انسانی و بلایای طبیعی با بالاترین دقت، مدیریت خواهد شد.

معرفی اولین سامانه هوشمند مدیریت بحران در ایران

یاسر عشورزاده مدیر عامل یک استارتاپ در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: محققان ایرانی یک سامانه ای را طراحی نموده اند که در حوادث انسانی مانند تصادف و آتش سوزی و در بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله کاربرد دارد، برای مثال این سامانه محل حادثه به امدادگران را اطلاع رسانی می نماید. سامانه ساخته شده توسط این استارتاپ می تواند به دلیل داشتن دقت زیاد باعث کاهش آمار در کوتاه مدت گردد و یک آغاز جدید دنیای باشد.

او اظهار کرد: در کشور های توسعه یافته مدیریت منابع، براساس اطلاعات دقیق و پردازش شده توسط فناوری فضایی و علوم ژئوماتیک صورت می گیرد و یکی از دلایل هزینه های بالا برای ارتقای سیستم ماهواره ای و فضایی در همین راستاست چرا که این هزینه ها با مدیریت منابع برگشت پذیر بوده و از مهم ترین شاخص های توسعه پایدار یک کشور است.

او ادامه داد: این استارتاپ با توجه به نیازسنجی انجام شده جهت مدیریت منابع، آزمایش سرزمین و مدیریت بحران در کشور با یاری سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی برای حل چالش های این حوزه آغاز به فعالیت نموده و یکی از استارت اپ های فضا پایه در این حوزه محسوب می گردد.

او اعلام کرد: در فروردین 98 که بخش هایی از کشور دچار سیل شده بودند، پویشی در سازمان فضایی برای رفع این چالش راه افتاد که ما به صورت خصوصی در این پویش شرکت کردیم و با ارسال سریع گزارش های مناطق آبگرفته، برآورد خسارت های سیل به زمین های کشاورزی متوجه شدیم که بخش خصوصی با تخصص خود می تواند در زمینه مدیریت بحران به کشور یاری کند، به همین علت طی این همکاری ها گواهی تقدیر نامه از فعالیت های شرکت در زمینه سیلاب توسط سازمان فضایی کشور و سازمان فناوری دریافت کردیم.

مدیرعامل این استارتاپ گفت: بعد از شناسایی چالش های این حوزه نیازسنجی انجام و ایده حل چالش ها با طراحی یک پیشخوان مدیریتی مطرح شد. در مرداد سال 98 به صورت رسمی شرکت را به ثبت رساندیم و محصولی را تحت عنوان سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهواره ای در الکامپ 98 رونمایی و سعی کردیم به وسیله توسعه برنامه نویسی این سامانه را ارتقا دهیم.

او با اشاره به خدمات این استارتاپ اظهار کرد: استارتاپ ما با طراحی و فراوری سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهواره ای توانسته محصول فضاپایه را دانش بنیان کند. بازار هدف اپلیکیشن و وب اپلیکیشن این استارتاپ به دوسته خدمات BTOC و خدمات BTOB تقسیم می گردد که در حوزه خدمات BTOC ما به وسیله پردازش هوشمند محصول دانش بنیان به کشاورزان الگو های مصرف کودی و آبی را ارائه می کنیم و همچنین فنولوژی گیاه و آفات را مورد پایش مستمر قرار خواهیم داد.

عشورزاده ادامه داد: این توصیه های ارزشمند که به وسیله داده های مکان محور به کشاورز گزارش می گردد سه پیامد مهم دارد مانند کاهش هزینه های کشاورز، افزایش فراوری 40 الی 60 درصدی و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی. همانطور که کشور طی 2 سال اخیر با بحران سیلاب همراه است، اما یکی از دغدغه های مهم کشاورزان کشور عدم آسیب سیل به مزارع است و ما این چالش را با ارسال هشدار سیلاب 7 روز قبل به کشاور این فرصت را به آن ها می دهیم تا برای اجرای سیل بند آمادگی لازم را داشته باشد.

او توضیح داد: در حوزه خدمات BTOB و BTOG این سامانه در حوزه های قابلیت تهیه نقشه های آنلاین ریسک آتش سوزی و شناسایی نقاط فعال آتش کشور با دقت 300 متر و تشخیص نوع طبقه بندی اراضی نقطه آتش سوزی را دارد. به طوری که کاربر می تواند موقعیتی را در نقشه ثبت کند تا هر زمانی که آتش سوزی در این منطقه رخ داد به او هشدار دهد.

مدیرعامل این استارتاپ ادامه داد: در این بخش قابلیت جهت یابی نقاط آتش برای گروه امدادی فراهم است مانند قابلیت پایش سطوح کشور برای شناسایی کانی های معدنی و ارسال گزارش های مربوطه، پایش آلودگی های نفتی دریای خزر و خلیج فارس، پایش منابع آبی و تالاب ها و ارسال گزارش های آماری از میزان سطح بدنه آبی آنها، پایش منابع طبیعی و ارسال گزارش های مربوط به جنگل خواری و آسیب دامداری به مراتع، پایش تغییر کاربری زمین های کشاورزی و پایش پارامتر های آلودگی هوا و ارائه راه حل های کاهش شدت آن.

او اظهار کرد: این استارتاپ با فراوری یک سیستم به صورت رسمی مجوز فعالیت از سازمان نظام صنفی رایانه ای را دارد که با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم های کاملا بومی و ایرانی طراحی شده توسط تیم تیزنگر توانستیم پدیده های محیطی را آشکار کنیم. این استارتاپ کاملا از داده های مکان محور استفاده می نماید و توپولوژی در آن بکار رفته است، اما به دلیل فراوری سیستم بر مبنای وب جی آی اس (Web GIS) و موبایل جی آی اس (GIS) قابلیت این را دارد که کاربر از سیستم، سوال پرسیده و براساس نیازی که دارد گزارشات کمی و کیفی مورد نظرش را دریافت کند.

عشورزاده گفت: در شهریور 1399 استارت اپ تیزنگر برای اولین بار در دنیا به عنوان یک استارت اپ فضا پایه الگوریتم تشخیص نقاط آتش را با دقت بسیار بالا در پایگاه داده های ماهواره ای آژانس فضایی اروپا با نام سنتینل هاب در بخش مدیریت و پیشگیری حوادث با نام تیزنگر ثبت کرد که یکی از افتخارات عظیم این مجموعه در حوزه بین المللی است. با سازمان محیط زیست کشور در مورد پایش آلودگی های نفتی کل خلیج فارس توسط سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهواره ای و با شرکت نفت فلات قاره ایران در حوزه رفع نمودن چالش های حوزه نفت و گاز نیز همکاری داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1637

به "معرفی اولین سامانه هوشمند مدیریت بحران در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی اولین سامانه هوشمند مدیریت بحران در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید