شرکت برق حرارتی :بیش از 20 هزار مگاوات به ظرفیت شبکه سراسری افزوده شد

به گزارش وبلاگ مجله پریها، تهران (پانا) - شرکت مادر تخصصی فراوری نیروی برق حرارتی ایران اعلام نمود که طی دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 20 هزار مگاوات، به ظرفیت فراوری شبکه سراسری برق کشور اضافه شده است.

شرکت برق حرارتی :بیش از 20 هزار مگاوات به ظرفیت شبکه سراسری افزوده شد

به گزارش روابط عمومی شرکت برق حرارتی ایران، وزارت نیرو در همه ادوار نسبت به توسعه ظرفیت مطمئن نیروگاهی به اسم وظیفه ذاتی خود، اهتمام داشته و علاوه بر توسعه نیروگاه های حرارتی، سیاست های پیروزی برای توسعه مولدهای تتازهپذیر هم اتخاذ نموده است.

طی دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 20 هزار مگاوات، به ظرفیت فراوری شبکه سراسری برق کشور اضافه شده است.

از این اندازه ظرفیت، 12 هزار و 650 مگاوات با احداث نیروگاه های حرارتی تازه عظیم با بیش از هفت میلیارد یورو سرمایه گذاری تحقق یافته است، بعلاوه بیش از دو هزار و 500 مگاوات با ارتقای توان عملی نیروگاه های موجود، دو هزار و 200 مگاوات به وسیله نیروگاه های برق آبی، یک هزار و 750 مگاوات به وسیله مولدهای پراکنده و حدود 900 مگاوات با احداث نیروگاه های تتازهپذیر به ظرفیت فراوری برق کشور افزوده شده است.

ضمن آنکه در طول برنامه ششم توسعه احداث قریب به 20 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی شروع شده که بیش از سه هزار مگاوات آن به بهره برداری هم رسیده است.

برای ایجاد ظرفیت متناسب با رشد مصرف برق کشور، سالانه به سه میلیارد یورو سرمایه گذاری تازه احتیاج است که این سرمایه گذاری با اتکا به منابع عمومی یا منابع داخلی وزارت نیرو، تسهیلات و سرمایه گذاری خارجی یا منابع صندوق توسعه ملی انجام می گردد.

در این سال ها با توجه به محدودیت بودجه، منابع عمومی بسیار ناچیزی به این منظور اختصاص داده شده است و به دلیل نرخ گذاری برق، منابع داخلی متناسب با این حجم سرمایه گذاری وجود نداشته است و تنگنای منابع صندوق توسعه ملی هم مانع از تخصیص مناسب تسهیلات به سرمایه گذاران بخش خصوصی شده است.

در این مدت برای تامین اقتصادی و سرمایه گذاری مستقیم در احداث 23 هزار مگاوات پروژه نیروگاه حرارتی دیگر با بانک ها و سرمایه گذاران خارجی با کشورهای مختلف تعامل گسترده ای صورت گرفته است که برای بیش از 9 هزار مگاوات طرح های تامین اقتصادی خارجی، قراردادهای تجاری آنها امضا شده و همه مجوزهای داخلی اخذ، ولی تامین اقتصادی خارجی آنها متوقف شده است و تا به امروز از این پروژه ها تنها پروژه یک هزار و 400 مگاواتی سیریک با وام کشور روسیه شروع شده است.

بعلاوه برای 12 هزار مگاوات قرارداد خرید تضمینی یا تفاهم نامه امضا شد، اما با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا فرایند سرمایه گذاری هنوز تکمیل نشده است. ضمن آنکه در حال حاضر بیش از پنج هزار مگاوات پروانه احداث انواع نیروگاه های تتازهپذیر هم معتبر است که سرمایه گذاران آنها هم پیروز به تامین اقتصادی نشده اند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 1740

به "شرکت برق حرارتی :بیش از 20 هزار مگاوات به ظرفیت شبکه سراسری افزوده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت برق حرارتی :بیش از 20 هزار مگاوات به ظرفیت شبکه سراسری افزوده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید