شاهین جوانان پروژه تازه سایپا ؛ مشکل موتور خودرو حل می شود؟

به گزارش وبلاگ پریها، شاهین جوانان را پروژه تازه سایپا عنوان می کنند. اما آیا برای نقطه ضعف بزرگ شاهین که همان موتور این خودرو است، چاره ای پیدا شده ؟

شاهین جوانان پروژه تازه سایپا ؛ مشکل موتور خودرو حل می شود؟

خبرنگاران - شاهین جوانان درحالی به عنوان پروژه تازه سایپا یاد می شود که هنوز تکلیف شاهین پلاس تعیین نیست.

15 سال پس از رونمایی سایپا از موتور M15، مدل های زیادی مثل تیبا، کوییک، ساینا و خود شاهین با همین پیشرانه پا به خیابان ها گذاشتند. برخلاف وعده مدیران سایپا هنوز خبری از شاهین پلاس با موتور TU5 نشده است. شاهین جوانان حالا دست کم در خبر ها به عنوان محصولی با موتور تازه معرفی می شود که موتوری با نام N20 خواهد داشت.

خداحافظی با موتور تیبا جدی است؟

شاهین جوانان انگار با موتور معروف و قدیمی سایپا روی خط تولید نمی رود. از سال 1388 که سایپا موتور M15 را روی تیبا SX امتحان کرد، سه محصول دیگر از این کارخانه تا همین الان با همین پیشرانه روانه بازار شده اند.

تیبا تنها سواری سایپا با موتور M15 نبود و وقتی اواسط دهه 90 بحث تولید ساینا به میان آمد، از همین پیشرانه هزار و 500 سی سی استفاده کردند. ساینا S به عنوان نسخه فیس لیفت ساینا دنده ای معمولی و با یکسری تغییر ظاهری و اضافه شدنِ چند آپشن با موتور M15 به فروش رسید.

کوییک دنده ای سال 97 به نام محصول تازه سایپا معرفی شد. این یکی، اما با همان موتور M15 و البته اتاق تازه پا به بازار گذاشت و سایپا در طراحی نسخه اولیه شاهین هم بی خیال موتور M15 نشد. محصولی که سال 99 با وزن هزار و 270 کیلوگرم یعنی تقریبا 270 کیلو سنگین تر از تیبا به موتور M15 البته از نوع توربوشارژ مجهز شد. از دید بخش قابل توجهی از کارشناسان بازار خودرو، پاشنه آشیل شاهین همین موتور M15 توربو بود و انگار خود سایپا هم به موضوع واقف بود.

شاهین پلاس نمونه ای از پذیرش ضعف فنی، از سوی خود سایپاست. جایی که به جای موتور M15 توربو قرار به استفاده از موتور TU5 ایرانخودرو شده، تا قوای محرکه خودرو نسبت به نسخه اولیه چیزی حدود پنج درصد ارتقا پیدا کند. حالا پیش از اینکه پروژه شاهین پلاس سروشکل رسمی بگیرد و روی خط تولید برود، حرف از شاهین تازهی به میان آمده، و در خبر ها از شاهین جوانان نام برده اند.

شاهین جوانان از کجا آمد؟

خودرو شاهین جوانان هنوز پروژه رسمی از سوی سایپا نیست و در خبر ها از عرضه این خودرو با موتور N20 صحبت شده است.

شاهین جوانان به نام تیپ اسپرت و ارتقایافته شاهین پلاس معرفی می شود که به جای پیشرانه ای در حد و میزان TU5، با موتور N20 روی خط تولید می رود. موتور N20 روی شاهین جوانان، با حجم دو هزار سی سی می تواند 110 کیلو وات قدرت و 204 نیو تن متر گشتاور خروجی آزاد کند. پس تا اینجای کار می توانیم تصور کنیم موتور شاهین جوانان با وجود حجم بیشتر، همان 110 اسب بخار موتور شاهین معمولی و شاهین پلاس را خواهد داشت و فقط 14 درصد گشتاور خروجی بیشتر دارد.

شاهین جوانان با اینکه حتی تصاویر غیررسمی ندارد، اما گفته می شود با طراحی تازهی نسبت به شاهین معمولی روی خط تولید می رود. تغییر و تحولی درحد دو رنگ شدن بدنه یا تغییر سپر و جلو پنجره، و شاید هم گرافیک چراغ ها.

شاهین جوانان البته تنها محصول تازه سایپا نیست و اگر اخبار و شایعات جنبه رسمی داشته باشند، باید به جز موتور دو لیتری N20، شاهد رونمایی از موتور های دو هزار و 500 سی سی N25 و هزار و 600 سی سی M16K باشیم. موتور هایی که روی مدل هایی مثل آریا و کوییک و … سوار می شوند.

منبع: فرارو

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 2328

به "شاهین جوانان پروژه تازه سایپا ؛ مشکل موتور خودرو حل می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهین جوانان پروژه تازه سایپا ؛ مشکل موتور خودرو حل می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید