در صادرات به مشکل برنمی خوریم، درآمد صادرات را وصول نموده ایم

به گزارش وبلاگ مجله پریها، مدیرعامل پتروشیمی پردیس می گوید با توجه به اینکه ایران بیش از شش درصد اوره صادراتی دنیا را تامین می نماید، احتمالا در صادرات این محصول مسئله ای وجود نخواهد داشت. او همچنین می گوید در وصول مبالغ حاصل از صادرات اوره به هند و چین تا کنون به مشکل نخورده اند و احتمالا از این به بعد هم نخواهند خورد.

در صادرات به مشکل برنمی خوریم، درآمد صادرات را وصول نموده ایم

به گزارش خبرنگاران، امروز قرار است در سفر حسن روحانی -رییس جمهوری- به عسلویه سه طرح جدید پتروشیمی شامل فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، متانول مرجان و فاز یک توسعه پتروشیمی دماوند به طور رسمی راه اندازی گردد.

محمدرضا صمیمی، مدیرعامل پتروشیمی دماوند در نشستی که درباره بهره برداری از این سه طرح برگزار گردید اظهار کرد: فاز دو پتروشیمی دماوند 24 طرح دارد که 35 میلیون تن محصولات پتروشیمی را به کشور اضافه کند و 20 میلیارد دلار هزینه سرمایه گذاری آن است.

وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی دماوند، تامین کننده سرویس های جانبی مورد احتیاج 24 طرح پتروشیمی مستقر در فاز دو توسعه صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه استان بوشهر در زمینی به مساحت 90 هکتار احداث گردیده است.

صمیمی اضافه کرد: پتروشیمی دماوند باید بتواند برای تمام این 24 طرح یوتیلیتی ها را تامین کند. قرار است برای بخش آب 400 هزار متر مکعب انواع آب های صنعتی ایجاد کنیم. 605 هزار نرمال متر مکعب باید اکسیژن فراوری کنیم. مدیرعامل پتروشیمی دماوند با اشاره به سفر حسن روحانی به عسلویه گفت: فردا شاهد افتتاح بخشی از نیروگاه خواهیم بود که در بخش اول 648 مگاوات برق و 780 تن بخار نصب گردیده و افتتاح خواهد شد. برای این پروژه 305 میلیون یورو صرف گردیده است.

وی اضافه کرد: یکی از نکات بارز این نیروگاه این است که بخش زیر ساخت برای فاز یک، یعنی کنترل ساختمان های پست 230 کیلوولت برای 12 واحد دیده گردیده است و ما در بخش های آتی فقط نصب توربین و ژنراتور خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه از این نیروگاه هایی که فردا به مدار میآید کدام توان افزایش برق به مدار را دارند گفت: واحد مرجان هر چه ظرفیتش بالا تر برود مصرف بیشتری خواهد داشت. بوشهر در حال تکمیل است و تا سرانجام سال بوشهر تا 100 مگاوات می تواند از ما برق بگیرد. این نیروگاه ها سیکل ترکیبی است.

صمیمی ادامه داد: ما قراردادی داریم که طبق آن به علت خاموشی ها در یک ماه گذشته 100 مگاوات برق به شیراز یاری کردیم.

وی در پاسخ به سوالی در این مورد که ابلاغیه ای وجود دارد که وزارت نیرو تاکید نموده که راندمان نیروگاه های مورد استفاده باید بالا باشد و حق استفاده نیروگاه هایی با کلاس های پایین را ندارید، گفت: توربین های V94.2 به تنهایی راندمانشان 33 درصد است وقتی این توربین ها به صورت سیکل ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند با راندمان 51 درصد بهره برداری می شوند. ما در پتروشیمی دماوند چون از بخار برای فرایندی استفاده می کنیم از آن برای فراوری برق استفاده نمی کنیم، راندمان استفاده از انرژی ما 51 درصد است ولی راندمان برقمان 33 درصد است.

در ادامه شهریاری، مدیرعامل پتروشیمی پردیس نیز در این نشست اظهار کرد: پروژه شرکت پتروشیمی پردیس از سال 1383 آغاز شد. فاز یک سال 89 به فراوری رسید؛ فاز دو سال 1384 آغاز شد و سال 1389 به فراوری رسید و فاز سه سال 90 آغاز شد و سال 1396 به فراوری رسید. ظرفیت هر فاز ما حدود 680 هزار تن در سال آمونیاک و حدود یک میلیون و 75 هزار تن اوره است. الان با توجه به احداث این سه واحد ظرفیت آمونیاک ما حدود دو میلیون و 40 هزار تن در سال و حدود سه میلیون و 225 هزار تن اوره در سال است. از این مقدار اوره 700 هزار تن مصرف داخل است و دو میلیون و 500 هزار تن هم صادر می گردد.

وی اضافه کرد: کل اوره ای که در سطح دنیا صادر می گردد حدود 42 میلیون تن است که این یعنی ما 6.2 درصد از کل صادرات اوره دنیا را داریم. امروز افتتاحی توسط رییس جمهور داریم که پروژه اش سال 90 آغاز شد و سال 96 راه اندازی شد؛ از ابتدای خرداد سال جاری با ظرفیت 97 تا 100 درصد در سرویس است و آماده مراسم رسمی است. سرمایه گذاری مورد احتیاج برای این واحد 502 میلیون یورو است که از این مقدار حدود 102 میلیون یورو صرف ایجاد تاسیسات برای واحد گردیده و حدود 400 میلیون یورو اش هزینه هایی است که صرف پروژه های اوره و آمونیاک گردیده است.

شهریاری ادامه داد: در این پروژه در شرایط سخت تحریم دریافت لیسانس از منابع خارجی مشکل بود. لیسانس فاز یک و دو مربوط به انگلستان برای واحد آمونیاک بود و همین لیسانس را در فاز سه پیاده کردیم.

وی گفت: پیمانکار اجرایی واحد اوره و آمونیاک داخلی بوده اند؛ کل هزینه هایی که برای پروژه انجام گردیده 51 درصدش سهم کارهایی گردیده که قرارداد های داخلی بوده و 49 درصد پروژه صرف کارهای خارجی بوده است که عمده آن خرید تجهیزات است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس اضافه کرد: در مورد اشتغال ما در طول پروژه 1250 هزار-روز اشتغال در پروژه داشتیم که الان که واحد به بهره برداری رسیده 646 نفر نیروی کار مستقیم در واحد مشغول کار داریم و حدود 1200 نفر هم به طور غیر مستقیم در مشاغل وابسته مشغول کارند.

وی شرح داد: از نقاط قوت پروژه این است که در شرایط سخت با رعایت موارد HSE پروژه را به نحوی اجرا کنیم که با کمترین حادثه و بدون صدمه عمده به شخص، واحد را نصب، راه اندازی و بهره برداری کنیم.

شهریاری با اشاره به مزیت صادراتی ایران در اوره گفت: یک سری از بازارهای اوره برای ایران بازار سنتی برای ماست، مثل بازار هند و یک سری بازارها مانند بازار چین بازار جدید است؛ چرا که چین تا چند سال پیش خودش به عنوان یک صادر کننده عمده اوره مطرح بود، اما الان با توجه به محدودیت های زیست محیطی که چین دارد به یک بازار عمده واردات اوره تبدیل می گردد. بازار های اروپا، آمریکای جنوبی و مخصوصا برزیل و آرزانتین بازار های خوبی است که به آن ها ورود کردیم. به نظر می آید با توجه به مزیتی که ما داریم برای بازار اوره مسئله ای نداشته باشیم.

شهریاری در پاسخ به اینکه آیا در وصول مبالغ تان از هند و چین مشکلاتی داشته اید؟ گفت: خیر تا امروز مسئله ای نبوده و تصورمان این است که از این به بعد هم با توافق های اجرا شده و مسیرهای شناسایی گردیده به مسئله ای نمی خوریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آذر 1397 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: pariha.ir شناسه مطلب: 109

به "در صادرات به مشکل برنمی خوریم، درآمد صادرات را وصول نموده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در صادرات به مشکل برنمی خوریم، درآمد صادرات را وصول نموده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید